Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

EU-kampen på venstrefløjen spidser til

Når der næste år er valg til Europa-Parlamentet, bliver det med Enhedslisten på stemmesedlen for første gang.

Når der næste år er valg til Europa-Parlamentet, bliver det med Enhedslisten på stemmesedlen for første gang. Tidligere har Enhedslisten bakket op om Folkebevægelsen mod EU, men nu vil den altså selv. Det må efterlade et vist pres på Folkebevægelsen mod EU, der i høj grad deler vælgere med Enhedslisten. Folkebevægelsen har i øvrigt netop annonceret, at dens enlige medlem af Europa-Parlamentet, Rina Ronja Kari, der har sine rødder i Enhedslisten, genopstiller i 2019.

Jeg kan forestille mig, at det giver lidt nervøsitet hos Folkebevægelsen mod EU, der nu pludselig må føle sig truet af øget konkurrence om EU-modstanderne på venstrefløjen. I samme åndedrag som Folkebevægelsen mod EU kunne fortælle, at Kari melder sig klar til endnu en periode, gjorde den det også klart, at den ønsker en folkeafstemning om Danmarks medlemskab af EU næste år.

Jeg er helt med på, at Folkebevægelsen mod EU ikke er tosset med det europæiske samarbejde, men dens forslag virker en anelse desperat. Jeg er heller ikke tilfreds med alt ved EU, men det arbejder jeg hver eneste dag på at ændre.

Jeg har lidt svært ved at forstå, hvad Folkebevægelsen mod EU mener, at vi får ud af at melde os ud af EU. EU vil stadig eksistere uden Danmark og påvirke os, men vi vil bare ikke have nogen indflydelse. Der er noget pudsigt ved, at forslaget om en folkeafstemning kommer lige nu. Jeg synes, at det ligner, at Kari og Folkebevægelsen mod EU er ved at begynde deres valgkamp, og de har brug for at distancere sig fra Enhedslisten, der er skeptisk, men som trods alt står for en mere pragmatisk EU-politik.

Jeg har også lidt svært ved at gennemskue, hvordan det er bedre at være kritiker og stå uden indflydelse, end det er at være kritiker med indflydelse. Men det mener Folkebevægelsen mod EU åbenbart. Eller også er det første udfald i kampen mellem Folkebevægelsen mod EU og Enhedslisten om stemmerne blandt modstanderne fra den yderste venstrefløj.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Martin Ågerup pjatter videre

Morten Uhrskov Jensen
Det er gået op for mig, at man kan være mangeårig direktør for en liberal tænketank uden overhovedet at dokumentere sine påstande med kvantitative data.

Blog: Trump har ret – vi bør tage os sammen

Anders Vistisen
Danmark bør sigte efter at bruge to pct. af bnp på forsvaret.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her