Annonce

Dette er et debatindlæg: Læsere, organisationer og politikere skriver debatindlæg, som Jyllands-Posten publicerer. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg

Drop den årlige mus-samtale, og indfør daglig feedback

Det går den forkerte vej. Jeg oplever det dagligt. Mennesker med blikket mod jorden og et fast greb om deres dyreste eje: en smartphone. Træd ind i hvilken som helst togkupé, og ikke en eneste vil kigge op. Tværtimod vil den fyldte kupé bære præg af en sær elektronisk stilhed, hvor folk hver især sidder i deres egen digitale boble med høretelefoner i ørerne, blikket på telefonen og bevidstheden et helt andet sted end linje B mod Høje-Taastrup.

Hvornår har du sidst snakket med din sidemand i bussen, ham du ventede bagved i køen til kassen, da du handlede, eller noget så simpelt som din nabo? Min egen erfaring er, at jeg gør det alt for sjældent, og mit arbejde fortæller mig, at jeg ikke er den eneste.

Problemet er, at manglen på træning først rigtig kommer til udtryk, når du virkelig skal bruge dine færdigheder. Når du slår op med din kæreste, skal fyre en medarbejder eller noget helt tredje. Da jeg for snart to år siden stiftede virksomheden Feedwork sammen med en forretningspartner, var det med ambitionen om at lære danskerne at åbne op og vise dem, hvordan feedback kan skabe stærkere relationer blandt mennesker og øge engagementet og udviklingen. Det er kun blevet mere aktuelt.

For danskerne er for dårlige til at give feedback, og en god feedbackkultur på arbejdspladsen står desværre sjældent højt på listen. Alt for ofte prioriterer ledelsen ikke at sætte sig ned med medarbejderne og komme med konstruktiv feedback.

Men det går ikke med den nye generation, som træder ind på arbejdsmarkedet nu og i de kommende år. Den er vokset op i den høj-kommunikative tidsalder, og ifølge onlineplatformen Officevibe, der designer medarbejderundersøgelser, viser nye tal, at hele 42 pct. af alle ”millennials” ønsker feedback hver eneste uge.

En måde at imødekomme dette på kunne være gennem mentorordninger eller ”coffee talks”. Mulighederne er mange, men det vigtigste er, at de unge mærker både udvikling og udfordring, for hvis de ikke kan udvikle sig, er de hurtigt videre. Det er derfor min mening, at de danske ledere bliver nødt til at forstå, at feedback ikke er noget, som gives en gang om året til mus-samtalen.

De skal indse, at deres medarbejdere, og dermed deres virksomhed, vil præstere meget bedre, hvis man får opbygget en god feedbackkultur med plads til udvikling. Det at give sund feedback blandt kollegaer tilgodeser to behov, vi alle har. Nemlig behovene for udvikling og anerkendelse. Men det kræver, at din feedback gives med den ærlige intention om at hjælpe din kollega til at nå sit eget eller organisationens mål.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Regioner og kommuner undrer sig: Hvor forsvandt et ”Danmark i balance” lige hen?
Stephanie Lose, formand i Danske Regioner og formand for Region Syddanmark | Ulla Astman, næstformand i Danske Regioner og formand for Region Nordjylland | Kim Ruberg, formand for Danmark på Vippen | Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune (V) | Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune(S) | Ib Lauritsen, borgmester i Ikast-Brande Kommune (V) | Erik Lauritzen, borgmester i Sønderborg Kommune (S)
Vækstindsatsen mod virksomheder i alle dele af Danmark skal centraliseres i én national bestyrelse og én statslig pulje.
Debat: Aukens omvendelse
Ole Hyltoft, forfatter, Tisvilde
Nu, da det er ved at blive pænt og dannet at bekende sig til det danske, siger folketingsmedlem Ida Auken for piber og trommer, at hun er grundigt dansk.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce

Blog: Muhammed Ali og underkastelsens kultur

Mikael Jalving
Friheden er det eneste sprog, vi taler, og det får mange til at tale udenom det egentlige, når det gælder islam.

Blog: Nej, en høne er ikke min søster af en anden art

Anna Thygesen
Jeg har lagt mig ud med Go Vegan-folket, og det skal man ikke gøre. Jeg er seriøst nervøs for, hvad det skal ende med, hvis de på nogen måde får gang i en større bevægelse.

Blog: Danmark er for lille til vilde ulve

Christian Rabjerg Madsen
Ulven har skabt utryghed i Vestjylland, hvor eksperter fra Aarhus Universitet anbefaler, at børn ikke opholder sig alene i skove med ulve. Den utryghed skal vi tage alvorligt, og det er årsagen til, at ulven skal indfanges i Danmark.

Debat: Fornyet behov for EU’s frihandelsdagsorden

Jan E. Jørgensen, EU-ordfører (V)
Præsident Trump er ikke ligefrem begejstret for de liberale værdier om frihandel, som USA ellers har været bannerfører for siden Anden Verdenskrig.
Annonce
Biler
Eks-minister er gennemført el-bilist: Men Ellerten var alligevel ved at tage pippet fra ham
Generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp Christian Friis Bach er vild med elbiler. Lige nu rummer husstanden hele to af slagsen - en håbløs og en moderne. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her