Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Dannelse er vigtig for alle

I et fælles debatindlæg (JP 28/11) argumenterer uddannelsesminister Søren Pind (V) og Pernille Schnoor (ALT) for nødvendigheden af at styrke dannelsen på de videregående uddannelser. Baggrunden er et stigende pres på de demokratiske institutioner, en øget samfundsmæssig polarisering og spredningen af fake news. Situationen kalder på handling, og skribenternes løsning er altså øget dannelse, blandt andet gennem indførelsen af et filosofikum på universiteterne.

At det er nødvendigt at adressere de problemer, som vores demokrati står over for, er indiskutabelt. Og det er helt rigtigt, at uddannelse er et af de stærkeste midler, vi overhovedet har. Viden, kritisk tænkning og nysgerrighed skal styrkes, og her er uddannelsesinstitutionerne naturligvis vigtige.

Ambitionen er altså rigtig, men opgaven er ikke enkel. For selv om de fleste kan blive enige om, at dannelsen skal styrkes, er der langtfra enighed om, hvad vi mere præcist skal forstå ved dannelse. Pind og Schnoor nævner »etik, livets store valg, teknologiens muligheder og faldgruber,« hvortil kommer fordybelse i »Shakespeare, John Locke og Niels Bohr« samt læsning af Grundtvig og Kierkegaard. Dermed illustrerer skribenterne fint, hvor rummeligt begrebet kan være.

Hvis dannelse skal være mere end et slagnummer, er vi derfor nødt til mere konkret at formulere, hvad vi mener, ligesom vi må præcisere, hvilke problemer vi mener, at dannelsen skal løse. Det er f.eks. muligt, at et større kendskab til Grundtvig styrker dannelsen, men det er ikke sikkert, at det styrker forsvaret mod falske nyheder eller skaber større sammenhængskraft i samfundet.

Pind og Schnoor skal have tak for at bidrage til en vigtig diskussion om, hvordan vi bruger uddannelse og dannelse til at styrke demokratiet og fællesskabet. Men hvis det skal lykkes os, skal vi ikke kun fokusere på de videregående uddannelser, men på alle uddannelser. Der er stadig mange unge, der ikke tager en videregående uddannelse, og som derfor risikerer at blive sat uden for det dannede fællesskab, som Pind og Schnoor ønsker at skabe.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.