Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Ledernes tillid er vigtig

Når borgerne henvender sig til det offentlige, har de en berettiget forventning om at få en god service og en god kvalitet i den serviceydelse, som de modtager.

Når borgerne henvender sig til det offentlige, har de en berettiget forventning om at få en god service og en god kvalitet i den serviceydelse, som de modtager. For at det kan lykkes at levere god kvalitet til borgerne, er det dog helt afgørende, at lederne udviser tillid til medarbejderne.

Når der er tillid mellem lederen på en arbejdsplads og medarbejderne, øger det nemlig motivationen og kvaliteten af arbejdet. Det viser en stor medlemsundersøgelse, som 25 faglige organisationer har fået gennemført af analyseinstituttet Megafon, hvor 2.851 medlemmer har svaret på en række spørgsmål om deres arbejdsforhold.

I undersøgelsen svarer 62 pct., at de er helt enige i, at lederens tillid har en stor betydning for, om de er i stand til at løse deres arbejde fagligt tilfredsstillende. Og 78 pct. siger, at de er helt enige i, at lederens tillid har stor betydning for deres motivation på arbejdet.

Det er et klart udtryk for, at en tillidsbaseret ledelse i det offentlige tæller meget højt for medarbejderne i hverdagen, og at det fører til bedre faglig kvalitet i ydelserne.

Heldigvis kan vi se, at det generelt går godt med tilliden til de ansatte. I undersøgelsen svarer 63 pct. af medlemmerne, at de i høj grad oplever, at den nærmeste leder har tillid til, hvordan arbejdsopgaverne løses. Det er positivt, fordi tillid er afgørende for at skabe bedre kvalitet i den offentlige sektor. Men vi kan også se på tallene, at der er plads til forbedringer.

Det er i de seneste par år blevet væsentligt sværere for medarbejderne at indfri de faglige ambitioner. Hele 46 pct. svarer i undersøgelsen, at muligheden for at leve op til ens egne faglige ambitioner for jobbet er blevet værre eller meget værre i løbet af de seneste fem år. Kun 24 pct. svarer, at de er blevet bedre eller meget bedre.

For at kunne løse velfærdsopgaverne over for borgerne fagligt tilfredsstillende handler det ikke alene om mere tillid fra lederne i hverdagen.

Det handler også om, at rammerne for arbejdet indrettes på en måde, så medarbejdernes ambitioner og faglighed kan blive indfriet til gavn for dem, det hele handler om: borgerne.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.