Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Kære Julemand. Kan vi ikke privatisere DSB?

DSB’s sygdomstegn udstilles hvert år på Store Rejsedag d. 23. december: Togene er overfyldte, dyre og forsinkede. Jeg ønsker mig en privatisering i julegave.

Julen er traditionernes tid. Flæskestegen skal i ovnen, gaverne fordeles, og fjernsynet skrues over på Disneys juleshow, når Jesper Fårekylling åbner det store julebal på juleaftensdag.

Lige så traditionsbundent er det efterhånden, at der går total ragnarok i den danske togtransport, når hele familien Danmark skal hjem til julehyggen her dagen før dagen d. 23. december. Forsinkelserne er enorme, togvognene stopfyldte og priserne uforståeligt høje.

Det store togkaos på ”Store Rejsedag” udstiller de sygdomstegn, der gør DSB’s monopol på den danske togdrift til en helt og aldeles dysfunktionel størrelse. For uanset hvor godt medarbejderne i et monopolforetagende mener det, er man ikke udsat for den samme produktforbedrende konkurrence som på et frit marked. Det går i sidste ende ud over forbrugerne. Mit største juleønske i år er, at DSB bliver privatiseret.

Arriva er et blændende eksempel på, at privatisering kan tage dansk togdrift til helt nye højder. Siden Arriva ved årsskiftet vandt udbuddet om driften af en række jyske togstrækninger, har både punktlighed og service været i top. Det står i skærende kontrast til DSB, som bliver dyrere og mere forsinket for hver dag, der går.

Og det ser ikke ud til at blive bedre. Turen fra Nyborg til Frederikshavn tager den samme tid i dag, som den gjorde i år 1965. Samtidig bliver en togbillet ved med at blive dyrere. Næste gang DSB skruer på prishåndtaget er d. 15. januar.

Det er smadderærgerligt – for danskerne fortjener billige og hurtige tog, der kommer til tiden. Hvis vi gør privatiseringen rigtigt, kan det forvandle dansk togtransport fra et mareridt til et eventyr.

Og det skal selvfølgelig gøres rigtigt. I England er privatiseringseventyret gået fuldstændig galt, så både priserne er blevet højere og forsinkelserne endnu mere massive. Det skal vi for alt i verden undgå. Men hvis vi trækker på de gode Arriva-erfaringer herhjemme og i øvrigt lader os inspirere af verdens førende togmastodonter, der har fået privatiseringen til at give pote (fx Japan), er jeg ikke i tvivl om, at det kan lykkes.

Måske den nye LA-transportminister vil give den frie konkurrence et skud? Jeg håber det. En privatisering af DSB kan være nøglen til de hurtige og punktlige tog, vi har brug for. Ikke blot så vi kan øge mobiliteten og binde by og land mere sammen, men også for at lokke folk fra bil til tog og derved gavne klimaet, reducere trængslen på motorvejene og mindske luftforureningen.

Kære Julemand. Jeg har ét ønske til jul i år. DSB skal privatiseres. Kan du hjælpe?

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Victor Boysen (f.1993) er fhv. landsformand for Radikal Ungdom. Han lægger arm med royalister, nationalister og klimafornægtere. Han er ikke bange for at smide holdninger ind i debatten, som giver ham ørene i maskinen. Selv lover Victor at være ærlig, visionær og sparke efter bolden i stedet for manden.
Seneste blogs
Af Anders Vistisen
16.01.18, 10:25
Dansk Folkeparti har intet ansvar for regeringens liberale projekt. Læs mere
Af Josephine Fock
16.01.18, 07:29
Den skærpede tiggerlov bør afskaffes, fordi den er et klassisk eksempel på en lovændring, der skulle få regeringen til at fremstå hurtig og handlekraftig, men ender med at være sjusket og straffe uskyldige mennesker. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
15.01.18, 11:28
Kære skoler, gymnasier, kirker og andre som besøger, samarbejder med eller som promoverer det iranske præstestyres moske, I skal vide at over tyve unge mennesker for nyligt har mistet livet i Iran, alene fordi de gik på gaden og ytrede sig imod netop samme præstestyre. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
13.01.18, 20:50
Vi kommer ikke uden om det, så hvorfor ikke begynde med det samme? Læs mere
Af Mikael Jalving
13.01.18, 18:53
Da Berlinmuren væltede og Sovjetunionen sank i grus, blev den revolutionære venstrefløj frisat snarere end besejret. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
13.01.18, 13:23
De borgerlige partier på Christiansborg har desværre opgivet den borgerlige værdikamp, og opgaven ligger nu alene hos Nye Borgerlige. Læs mere
Af Anna Thygesen
12.01.18, 23:25
Det er ikke værdigt at se kvinder behandle mænd som uartige og uintelligente børn, og det er ikke værdigt at se mænd dukke nakken og lade sig jagte rundt i manegen. Læs mere
Af Naser Khader
12.01.18, 09:54
Jeg ved ikke, om Poul Madsen, Özlem Cekic og andre, der mener, vi selv er ude om det, har gjort sig tanker om, hvordan det ville være at skulle forsikre sine børn, når man går ud af døren, at man nok skal komme hjem igen - fordi de frygter, at dem, der hader deres far, lykkes med at udføre de trusler, de fremsætter? Læs mere
Af Eva Kjer Hansen
11.01.18, 12:33
Ved dåb bliver der pjasket lidt vand i hovedet på barnet, ved omskæring bliver forhuden skåret af. Forskellen er enorm. Læs mere
Af Signe Munk
10.01.18, 15:27
Det er dybt uansvarligt, at Özlem Cekic i en ny bog til skoleelever skøjter henover debatten om omskæring af drenge. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her