Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Mellemøsten er meget mere end islam og diktatur

Kære danske medborger, stop med at generalisere og sætte alle med anden etnisk baggrund i samme bås.

For nylig skrev jeg et indlæg i Jyllands-Posten om det evigtdiskuterede emne ‘danskhed’ og Danmark. Som det ofte sker, så fik mit indlæg igen de mærkeligste reaktioner og endnu en gang fik jeg bekræftet, at der findes en stor gruppe etnisk danske socialmedie-brugere, som sidder inde med en enorm vrede. Jeg kender ikke disse mennesker, men deres vrede/had/frygt, eller kald det, hvad du vil, er virkelig voldsom.


Det virker til, at disse mennesker er af den overbevisning, at Danmark ville være et meget bedre sted, hvis bare alle muslimer rejste hjem igen. Gad vide, om de alle sammen har haft en dårlig oplevelse med en muslim og derfor er så vrede. Eller er det pga. alt det, de hører fra højrefløjspolitikerne, som skaber den vrede, de bærer rundt på? Måske er det medierne og alle de forfærdelige billeder nede fra Mellemøsten eller bandekrigen i de store danske byer, som har gjort dem vrede og været baggrunden for denne konklusion af, at muslimerne er Danmarks eneste og/eller største problem.


Og ikke nok med, at de er vrede, så er der også mange blandt dem, som frygter, at muslimerne vil overtage Danmark og indføre sharialov. Jeg ved ikke helt, om man skal grine eller græde over sådan en teori, men det virker til, at en betydelig andel etniske danskere lever med denne frygt. Jeg kan i hvert fald forsikre jer om, at jeg ikke kender til sådan en plan om et regimeskifte i Danmark. Hverken jeg selv, eller mine nærmeste er med i sådan et kupforsøg eller en sådan revolution.


Jeg har faktisk tidligere skrevet om, at “vi” muslimer ikke er en homogen gruppe, men derimod meget forskellige og i en evig konflikt med hinanden. Situationen nede i Mellemøsten burde give dig et billede af, hvor splittet og opdelt den mellemøstlige verden er. Jeg synes, at I skal læse mit indlæg “Vi har selv været med til at skabe monsteret,” og derefter prøve at slå koldt vand i blodet. Der er altså ikke et regimeskifte under opsejling.


Derudover spurgte jeg i mit indlæg, om der ikke var en venlig sjæl, som kunne definere danskhed for mig. Grunden til, at jeg ønskede og fortsat ønsker denne definition af danskhed, er pga. de mange diskussioner, der foregår mellem etniske danskere og borgere med anden etnisk baggrund end dansk. Som jeg også skrev i mit indlæg, så er der mange med anden etnisk baggrund end dansk, som kæmper en ihærdig kamp for at kunne blive kaldt dansker. Samtidig med, at mange etniske danskere ikke vil acceptere dem som en del af Danmark og danskheden. Derfor kunne det være rart at få defineret, hvad det vil sige at være dansker, så alle kendte til de kriterier, der skal være opfyldte for at kunne kalde sig selv for dansker.


Desværre lykkedes det ikke at få denne definition af danskhed, men til gengæld fik jeg en masse definitioner af, hvad det vil sige at være tyrker, og hvad det vil sige at være muslim. Det er selvfølgelig også nemmere, nu, hvor man åbenbart ikke kan definere danskhed. Jeg må ærligt indrømme, at det er sørgeligt at se, at så mange etniske danskere tror, at folk fra Mellemøsten ikke er andet end Islam, eller at Tyrkiet ikke er andet end Erdogan. Det er selvfølgelig langt fra sandheden.


Jeg skal heller ikke sidde her og forsvare Tyrkiet eller muslimerne generelt, men der er forskel på folk. Fx. hvis du spørger kvinden fra Izmir i Tyrkiet om, hvordan hun vil definere det at være tyrker, så vil du uden tvivl få et andet svar, end du vil møde, hvis du hører det fra kvinden i Diyarbakir. Eller hvis du spørger manden i en lille tyrkisk landsby, om hans forhold til religionen Islam, så vil du igen uden tvivl få et andet svar, end hvis du spurgte manden i storbyen Istanbul.

Eller spørg irakeren, libaneseren, afghaneren, kurderen, pakistaneren m.m., og du vil finde ud af, at de hver især har deres egen definition af det at være muslim og deres helt egen private forhold til religionen. Derfor er det forkert at definere tyrkerne eller folk fra Mellemøsten, som kun værende Erdogan/diktator og muslim.


Akkurat det samme vil du kunne opleve herhjemme. Som sagt, så er “vi”, altså os fra Mellemøsten, ikke en homogen gruppe. Du kan finde religiøse iblandt os, men du kan sørme også finde ateister. Siger det lige igen: “Vi” er på ingen måde i gang med et regimeskifte – derfor ingen panik og skræmmekampagne.


Jeg bliver dog her til sidst nødt til at sige, at selvfølgelig er der nogle problemer med integrationen fx. bandekrig, religiøse særregler, mange med anden etnisk baggrund, der er på overførselsindkomst m.m. Jeg har også tidligere skrevet en kronik, “Kaldet til oprør – red din religion fra islamisterne”, hvor jeg har prøvet at beskrive nogle af problemerne, og den vil jeg også anbefale jer at læse.


Jeg vil dog endnu en gang påstå, at selvom der uden tvivl er problemer, så går det ikke, at majoriteten kræver, at minoriteten skal assimileres og agere som majoriteten. Det går heller ikke, at minoriteten ikke vil ændre sig på nogen områder. For at dette projekt skal lykkes, skal majoriteten og minoriteten mødes på midten. Længere er den ikke. Alt andet vil skabe store konflikter nu og fremadrettet.


Og majoriteten skal også huske, at det ikke er Mellemøstens elite, som er havnet her i Danmark, men derimod mange fra underklassen og med store traumer i baggagen, ikke fordi det skal give dem nogle særregler, men I skal have det in mente, når I prøver at danne et billede af denne befolkningsgruppe.


Men kære danske medborger, stop med at generalisere og sætte alle med anden etnisk baggrund i samme bås. “Vi” er vidt forskellige og på ingen måde kommet for at overtage Danmark.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Utku Hayri Güzel (f. 1983), er cand.mag. i mellemøststudier og arbejder som virksomhedskonsulent i Aarhus Kommunes integrationsafdeling. Han er født i Tyrkiet, men har boet i Danmark siden han var tre år. I dag bor han i Tranbjerg. Han går ind for reformation af islam, og politisk ligger han til venstre for midten. Han er især optaget af integrationspolitik, islam, mellemøstlig politik, frihedsrettigheder, demokrati og økonomisk ulighed.
Seneste blogs
Af Nauja Lynge
14.12.19, 13:09
Grønland meldte sig ud af EU (dengang EF) og er stadig en del af rigsfællesskabet. Boris Johnson kunne jo hjælpe Skotland med at forhandle en god aftale på plads. Læs mere
Af Utku H. Güzel
14.12.19, 11:16
Selvom jeg i mit indlæg talte om den rige hvide mand, så fik jeg endnu engang middelklassens hvide mands vrede at smage. Læs mere
Af Mikael Jalving
13.12.19, 20:00
England trængte til en afgørelse – og fik det. Selv Margaret Thatcher må smile anerkendende fra de evige jagtmarker. Læs mere
Af Martin Ågerup
13.12.19, 16:02
Skaber briterne et ”Singapore i Nordsøen” eller et ”Venezuela i Nordsøen”? Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
13.12.19, 11:55
De mener det, de englændere, de vil ud af EU. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
13.12.19, 11:15
Tillykke med valget. Tillykke til UK. Tillykke til Europa. Læs mere
Af Nauja Lynge
13.12.19, 09:15
Man kan ikke tale om Grønland uden at pege på landets svøbe: Socialområdet. Den usynlige mur af problemer og fordomme er et samfundsproblem, som vi er nødt til at bede både de grønlandske og danske politikere om at gå helhjertet ind i. Læs mere
Af Katrine Winkel Holm
13.12.19, 08:27
Hvorfor er vi begyndt at hylde folk, der er utro? Læs mere
Af Søren Gade
12.12.19, 14:30
Den ofte hadefulde tone på nettet afholder mange fra at give deres mening til kende. Det er et problem for ytringsfriheden. Og vi er ikke de bedste rollemodeller for vores børn, hvis vi selv hidser os uhæmmet op. Læs mere