Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

For nogle koster det penge at gå på arbejde

Jeg kan godt forstå de næsten 85.000 danskere, der har underskrevet et borgerforslag om at fjerne afgifter på benzin og diesel.

85.000 danskere har talt – de ønsker en øjeblikkelig nedsættelse af afgifterne på benzin og diesel. Et borgerforslag med stor opbakning tyder også på et markant behov for, at politikerne på Christiansborg skal lytte og forsøge at finde løsninger for økonomisk trængte borgere i Danmark.

Den russiske invasion har sendt priserne på de ting, vi bruger allermest i vores dagligdag, på himmelflugt. I rigtig mange danske hjem er situationen uholdbar, og husholdningsøkonomien er presset. For desværre har lønningerne ikke fulgt med de massive prisstigninger. Derfor kan jeg godt forstå, at det i mange hjem i Danmark er vanskeligt at få enderne til at nå sammen – der er simpelthen hul i økonomien hos mange danske familier.

Hvis vi fortsætter med at udhule danskernes økonomi ved både at acceptere stigende priser på fødevarer og brændstof, så bliver det altså rigtig svært at være dansker.

Vi er i en ganske særlig situation nu. Ingen i Danmark er skyld i den russiske invasion af Ukraine. Alligevel bliver hver eneste dansker straffet for Putins uhyrligheder hver eneste dag – både i supermarkedet og på benzinstationen.

Rigtig mange danskere arbejder langt fra deres bopæl, og et dagligt transportbehov på måske 50, 60 og 70 kilometer er slet ikke unormalt. Heldigvis kan mange af os gøre brug af den offentlige transport for at pendle mellem vores hjem og vores job, men der er også mange, der er afhængige af en bil, særligt i provinsen, hvor den offentlige transport er knap så god.

Det har altid været forbundet med store omkostninger at have en bil, biler i Danmark koster virkelig mange penge, og værkstedsregninger kommer sjældent belejligt. I øjeblikket ser vi så samtidig helt abnorme prisstigninger på brændstof, som gør det mere end dobbelt så dyrt at være bilejer.

Men det forårsager også prisstigninger på en lang række produkter, som skal transporteres fra producent til forbruger. Det styrker helt sikkert ikke sammenhængskraften i vores land, og det gør det helt sikkert ikke lettere at være bosat langt fra sit arbejde. Mobiliteten på dansk arbejdskraft er simpelthen blevet mindre.

Jeg kan godt forstå de næsten 85.000 danskere, der har underskrevet et borgerforslag om at fjerne afgifter på benzin og diesel. De mange borgere udnytter deres demokratiske ret til at få forslaget behandlet i Folketinget. Det siger sig selv, at skatter og afgifter på brændstof til biler hverken kan eller skal fjernes permanent, men at indføre en periode, hvor danske bilister fritages for at betale afgifter, når bilen skal fyldes med brændstof, giver rigtig god mening.

Skatteministeren har allerede kommenteret på forslaget, men han peger også på, at det kræver en afklaring med EU-Kommissionen. Jamen så lad os da komme i gang med at få det afklaret.

De eneste snubletråde er manglende politisk velvilje, et EU-direktiv og den danske udligningsafgift, men på grund af de stigende energipriser kan EU tillade, at energiafgifterne lempes til under minimumssatserne, hvis særlige politiske hensyn taler for det. Dét tænker jeg godt, man kan argumentere for i skrivende stund.

Det er klart, at en prisnedsættelse kun er mulig over en kortere periode, for selv om de stigende priser på benzin og diesel også forhøjer satserne på skatter og afgifter, så taler vi også om statslige indtægter, der er med til at sikre vores velfærdssamfund. Men hvis vi fortsætter med at udhule danskernes økonomi ved både at acceptere stigende priser på fødevarer og brændstof, så bliver det altså rigtig svært at være dansker. Så naturligvis skal vi kigge på en løsning – om end den kun kan blive midlertidig.

Borgerforslaget indeholder et ønske om, at afgifter på benzin og diesel fjernes. Ifølge drivkraft.dk betaler danskerne cirka 8 kr. i CO2-afgift, energi-afgift og moms pr. liter benzin og p.t. mere end 6 kr. pr. liter diesel. Min tilgang er, at vi naturligvis skal have afklaret, hvad der kan lade sig gøre.

Hvis det overhovedet er muligt, skal vi give de hårdtarbejdende danskere med langt til arbejde have en håndsrækning. Det er netop dem, der holder hånden under vores velfærdssamfund. Det skal vi som politikere aldrig glemme.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.