*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Busruter skal ikke være en god forretning

En bus til den lille midtjyske by Hvam er sgu ikke nogen god forretning. Men det er deres ret. Busser til landsbyerne og en lokal togbane er nemlig også velfærd.

En bus til den lille midtjyske by Hvam er sgu ikke nogen god forretning. Men det er deres ret. Busser til landsbyerne og en lokal togbane er nemlig også velfærd. Desværre drukner borgeres krav på kollektiv transport i landdistrikterne i et ensidigt fokus at det skal være en ”god forretning” at drive kollektiv trafik i yderområderne.

Lige nu diskuterer Region Midtjylland, om man skal fjerne eller ændre på 17 busruter i regionen, fordi de skal spare 35 mio. Årsagen er de store udgifter til transporten til småt befolkede områder og regeringens nedskæring på 90 mio. i støtten til regional udvikling, herunder bustransporten.

Andre regioner må igennem tilsvarende overvejelser.

Diskussionen tager også denne gang udgangspunkt i en økonomisk tankegang. Ofte diskuteres den kollektive transport ud fra den præmis at det skal kunne ”betale sig”. Presset på vej af evige sparekrav og en fejlagtig tilgang til kollektiv trafik. En busrute i landdistrikterne er nemlig ikke en forretning, men velfærd.

Lige nu står borgerne i flere mindre, men driftige byer som Hvam, Kvols Løgstrup, Hjarbæk, Kvols, Knudby i Viborg Kommune til at miste deres sidste livsnerve. Den regionale busrute 50. Det er borgere, som også har krav på velfærd. En bus til skole eller sygehuset i Viborg er også en del af denne velfærd. Alligevel vil politikerne skærer denne livsnerve væk.

Kollektiv transport gøres ofte forfejlet op i, om det er en god ”forretning”. Det er helt skævt. Ingen anden kollektiv transport end S-togene i København giver overskud. Og hvorfor skal det også det? Det at kunne tage bussen eller lokalbanen til arbejde eller i skole er en velfærdsservice, ikke en forretning.

Jeg ved ikke om den går galt fordi vi alle sammen er hoppet på den liberale limpind, om at velfærdsstatens ydelse er en del af forretning Danmark eller fordi vi narres til at tro, at vores billetkøb er nok til at dække alle udgifterne forbundet med den lokale busrute.

Ligesom med de fleste andre velfærdsydelser er det ældre, skolebørn og fattige som rammes. Alle dem som ikke har penge eller fysisk er i stand til at købe sig ud af problemerne. I dette tilfælde de som ikke kan købe en bil.

Vi kan alle blive enige om, at der selvfølgelig er en grænse for hvor mange afgange en landsby med 300 indbyggere skal have. Det er jo ikke fordi der altid skal køre en 80 personers bus rundt i kommunen overalt. Derfor ser jeg med glæde også nye former for busdrift – teletaxa, minibusser og fleksible afgange.

Men kollektiv transport er også velfærd. En service, ikke en forretning.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Signe Munk (f.1990) er næstformand i SF og har en fortid som byrådsmedlem i Viborg. Hun er sygeplejerskestuderende og kaster sig gerne ind i debatten om det velfærdssamfund, hun selv skal arbejde i, og vi alle skal leve i. Signe kæmper for velfærdsstatens fodsoldater, og hun lægger gerne arm med både kulsorte liberalister og fantasterne på den yderste venstrefløj.
Seneste blogs
Af Christian Rabjerg Madsen
11.12.17, 18:33
Hvis de sidste dages politiske teater var fiktion, ville kaosscenerne fra Finans- og Statsministeriet være kanon underholdning. Desværre er de kaotiske forhandlinger mellem Regeringen og Dansk Folkeparti benhård virkelighed, og første akt har allerede gjort Danmark fattigere. Læs mere
Af Annika Smith
11.12.17, 09:18
Så får den en pause fra torturen og slipper for at gøre det rigtige helt frem til næste folketingsvalg Læs mere
Af Harun Demirtas
10.12.17, 22:50
Politikerne har skabt et system, hvor man som offentligt ansat bliver opdraget til at opfatte sig i en konkurrence, indtil det går op for en, kampen man kæmper, aldrig kan vindes. For man kan ikke konkurrere eller være i krig mod sig selv. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
10.12.17, 20:33
EU-modstandere har kun gavn af de tyske socialdemokraters formand. Læs mere
Af Josephine Fock
10.12.17, 15:21
Menneskerettighederne skældes ud fra mange sider disse dage. Nogen vil have dem udskrevet af dansk lov, andre vil udfordre eller reformere dem. I dag fylder FN’s menneskerettighedserklæring 69 år. Jeg vil gerne sige tillykke. Og tak. Jeg ser frem til mange år med dem endnu. Læs mere
Af Mikael Jalving
10.12.17, 14:28
For alle vore fremtidsfanatikere og teknologifreaks kan det kundgøres så kort, at budskabet måske trænger ind: Historien er ikke død, den sover bare. Læs mere
Af Erik Winther Paisley
10.12.17, 13:31
Foreløbig aftale eller ej, gruer jeg for, hvordan Brexit vil udarte sig. For Europa, altså. Læs mere
Af Gitte Seeberg
08.12.17, 12:55
Er det fordi, nogle mænd har følt sig personligt truffet, eller er det fordi, de har en særlig masochistisk trang til at forsvare noget, som ikke kan forsvares? Læs mere
Af Christel Schaldemose
08.12.17, 11:38
Dieselgate har haft store menneskelige omkostninger. Nu er der endelig EU-enighed om skrappere regler, der skal være med til at undgå en ny skandale. Læs mere
Af Louis Jacobsen
07.12.17, 17:41
Kim Simonsen påstår i deadline 6.12.17, at salget af Alka blev diskuteret på åbne hovedbestyrelsesmøder i fagbevægelsen. Det er ikke altid godt at tage uenigheder offentligt. Men den påstand der blev luftet på landsdækkende TV er, ja, noget af en påstand. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her