Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Klimastudenter er fremtidens studerende

Det er oplagt at integrere klimaet i alle uddannelser. For det berører alle områder – og klimaet kommer kun til at fylde endnu mere.

Vi skal tænke klimaet ind i alle dele af samfundet for at kunne lave den grønne omstilling. Men de gode tiltag og ideer kommer ikke af sig selv. Det er derfor helt oplagt at sætte klima på pensummet i uddannelserne fra folkeskole til færdiguddannet.

I stedet for at nogle få er eksperter, så skal vi fremover alle sammen have mere viden om klimaet. Igennem vores vej i uddannelsessystemet skal vi opbygge viden om, hvordan vi skal forstå klimaforandringerne, og hvad vi kan gøre for sikre den grønne omstilling med vores fag og uddannelse.

Ligesom det er svært at forestille sig, at man ikke berører økonomi på den ene eller andet måde i forhold til ens fag, når man uddanner sig. Så skal man heller ikke komme uden om at forholde sig til klimaet.

Der skal være klimaundervisning på læreruddannelsen, så fremtidens folkeskoleelever kan få en grundlæggende viden om klimaforandringer. Der skal være undervisning i byggematerialers klimaaftryk i byggefagsuddannelserne, og antropologerne skal forholde sig til menneskers reaktioner på klimaforandringer.

Nu er det ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt klimaforandringer er et faktum, men om, hvad vi kan gøre for at begrænse konsekvenserne. Det kan derfor ikke gå hurtigt nok med at få klimaet ind på uddannelserne. Vi skal ruste de studerende til en fremtid, hvor klimadagsordenen vil fylde endnu mere end i dag, og hvor spørgsmålet ikke er, om vi skal gøre noget, men hvordan.

Det er vigtigt at sætte klima på skoleskemaet, fordi viden giver handlekraft og forståelse for en klimadebat, som til tider kan være svært gennemskuelig og nedslående. Så ved at få rykket klimadebatten ind i klasseværelserne kan det give unge og studerende et fagligt og oplyst grundlag at diskutere og handle ud fra.

Flere steder i Danmark rykker uddannelsesinstitutionerne allerede, men generelt sker der for lidt, og det er for ukoordineret.

I Sønderborg Kommune har alle folkeskoler klima på skoleskemaet. De erfaringer skal vi lære af. Det er nemlig helt oplagt, at vi får taget fat i folkeskolen, og derfor bør vi både se på, hvordan klima kan blive en del af de forskellige fag, og om der skal oprettes et selvstændigt fag. For eksempel kunne der være fokus på en klimavenlig kost med flere grøntsager i hjemmekundskab, eller vi kan oprette et timeløst fag om klima – ligesom det er i dag med seksualundervisning og færdselslære.

Lemvig Gymnasium vil fra 2020 uddanne de allerførste klimastudenter. Det vil sige, at de studerende fra næste sommer vil kunne melde sig ind på en naturvidenskabelig retning, hvor deres studentereksamen har fokus på klimaudfordringer og klimaanalyse. Idéen er, at retningen skal hjælpe de unge med at kunne navigere i klimadebatten og finde videre vej i de naturvidenskabelige uddannelser.

Andre efterspørger bæredygtighed og klima i deres uddannelse. For eksempel var en gruppe landbrugsstuderende i år ude at efterspørge mere fokus på klimavenlig og bæredygtig landbrugsdrift. Det er jo oplagt, når vi ønsker, at landbruget skal reducere deres udledninger af drivhusgasser, så skal de studerende også uddannes i at anvende landbrugsmaskiner, holde husdyr eller dyrke afgrøder på en klimavenlig måde.

Der er selvsagt enkelte videregående uddannelser, hvor det ikke giver mening at få klimavidenskaben presset ind. Men når vi i dag har uddannelser, som er helt afgørende i den grønne omstilling, hvor de studerende ikke generelt bliver rustet til en grøn fremtid, så er der stor plads til forbedring. Der skal sættes et arbejde i gang, som finkæmmer vores uddannelser i klimaets tjeneste. Det vil styrke de studerendes viden og give samfundet flere løsninger på klimakrisen.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Signe Munk (f.1990) er folketingsmedlem for SF, valgt i Vestjyllands storkreds, og har en fortid som byrådsmedlem i Viborg. Hun er sygeplejerskestuderende (orlov) og kaster sig gerne ind i debatten om det velfærdssamfund, hun selv skal arbejde i, og vi alle skal leve i. Signe Munk kæmper for velfærdsstatens fodsoldater, og hun lægger gerne arm med både kulsorte liberalister og fantasterne på den yderste venstrefløj. Privat bor hun på Fur.
Seneste blogs
Af Isabella Arendt
04.07.20, 15:03
I et års tid nu har vi alle ventet på, hvad de borgerlige partier mon stiller op med sig selv. Vi har brug for en fælles borgerlig vision. Ikke som krisehåndtering eller valgflæsk, men som en reel vision for, hvor Danmark skal bevæge sig hen om ikke bare fire år, men 40 år. Læs mere
Af Mikael Jalving
04.07.20, 14:00
Hvis Grønland bliver selvstændigt, vil selvstændigheden vare ca. 15 minutter og en ny kolonisering begynde. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
03.07.20, 15:00
Den står på ferie i Danmark, og på vej rundt i landet er der stor rigdom at hente i kirkernes kalkmalerier, for de fortæller også en historie om det moderne menneske. Læs mere
Af Nauja Lynge
03.07.20, 10:14
Det nytter ikke at give danskerne skylden for de mange fordomme mod grønlændere, som lever i bedste velgående og forhindrer grønlændere i Danmark i at kunne hvile i deres identitet. Læs mere
Af Mikael Jalving
02.07.20, 14:14
Er det tilladt at maskere forbrydernes etnicitet for befolkningen? Læs mere
Af Martin Ågerup
02.07.20, 08:47
Der er forskel på at være pragmatisk (en nødvendighed i politik) og at være principløs. Læs mere
Af Utku H. Güzel
01.07.20, 19:05
Vores forbrug og vækstfokuseret levevis har tydeligvis en negativ effekt på klimaet. Læs mere