Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Lad os få nattogene tilbage, så vi kan flyve mindre

Lige om lidt rejser rigtig mange danskere ud i verden. Ferien er over os, og det er tid til gode oplevelser sammen.

For mange sker det med fly, og det er jo godt for ferieglæden, men knap så godt for klimaet. Flyruten giver store udledninger af CO2 i en tid, hvor vores CO2-udslip i forvejen er tårnhøjt. Men vi må også bare indrømme, at hvis alternativet er at tage toget, så er det alternativ desværre alt for dårligt.

Vi skal kunne komme rundt i Europa uden at begynde rejsen i lufthavnen. Derfor skal vi have nattogene fra Danmark og ned gennem Europa tilbage, lave en europæisk togfond med hurtige forbindelser og indføre et samlet bookingsystem for tog på tværs af de europæiske grænser.

I Københavns Lufthavn forventer de flere dage i sommer over 100.000 rejsende per dag. Flytrafikken har de seneste par år været i voldsom vækst.

En flyrejse fra København til Bordeaux i Frankrig betyder en udledning af 517 kg CO2. En togrejse på samme strækning vil betyde en udledning af cirka 114 kg CO2. Og den forskel bliver selvfølgelig større, hvis vi får elektrificeret tognettet. Og den kan blive mindre, hvis vi får mere biomasse i flybrændstoffet. Men bundlinjen er, at toget i dag er klart mest klimavenligt.

Nogle køber sig også til skovrejsning for at kompensere for den store CO2-udledning, ferien giver. Men vi kan ikke kompensere os ud af klimakrisen. Vi må nedbringe udledningen af CO2. Derfor er det så ærgerligt, at nattoget fra Danmark til resten af Europa er gået fløjten, mens flyvning har fået friløb.

Det smarte ved togturen er, at man kan rejse om natten og på den måde spare en hotelovernatning, inden man ankommer direkte til den storby, man rejser til. Men så nemt er det desværre ikke i dag. I 2014 lukkede DSB for nattog til resten af Europa. Årsagen til lukningen var tilsyneladende, at Deutsche Bahn ikke ønskede samarbejdet længere, men også et svigtende passagertal.

Men nu er tiden en anden. Mange vil gerne tage toget. Salget af interrailbilletter er steget med 45 pct. i år. Nattogene ude i Europa får flere passagerer. Og efterspørgslen på billetter til nattogene er stigende rundtom i Europa. Desværre er mange ruter nedlagt de seneste par år, fordi flybilletter er blevet så billige.

Derfor må vi også sætte en mere korrekt pris på flybilletter. I dag er fly fritaget for brændstofafgift. Det betyder, at man reelt ikke betaler for den belastning på klimaet, som flyruten giver. Men det betyder også, at tog bliver dyrere i sammenligning, her er der nemlig dieselafgifter. Derfor må vi indføre en form for flyafgift i Danmark og bruge pengene til grøn omstilling, men samtidig indføre en grøn check, så det ikke rammer socialt skævt og ikke afskærer almindelige danskere for den årlige tur sydpå. Jeg synes, vi skal genåbne ruterne mellem København og resten af Europa. Danmark må derfor finde et andet togselskab i Europa at samarbejde med.

Hvis man vil til Bordeaux med tog, er planlægningen noget mere krævende, end hvis du hopper ind på Momondo og finder nogle flybilletter. Flyrejserne kan man se i en flot oversigt, mens man må sidde i telefonkø hos DSB. Jeg ringede selv til DSB for to uger siden for at høre om mulighederne for nattog til Geneve. Jeg ventede 38 minutter i kø og måtte så fortælle den flinke medarbejder, hvor og hvornår jeg gerne ville rejse for så at få at vide, at alle sovepladser i nattogene fra Hamborg til Geneve er udsolgt i juli. Det føltes lidt som at være tilbage i starten af 00’erne eller dengang, hvor man skulle betale girokort på posthuset. Det holder jo ikke.

Enten må vi politisk fremme muligheden for en fælles søgemaskine, hvor hele baduljen af togselskaber, ruter, afgange og priser er samlet. Ellers må vi håbe, at de private sider, der er i dag, udvikles mere. Vi skal give danskerne et nemt, ordentligt og bæredygtigt alternativ til flyrejsen. Lad os komme i gang.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter


Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Signe Munk (f.1990) er folketingsmedlem for SF, valgt i Vestjyllands storkreds, og har en fortid som byrådsmedlem i Viborg. Hun er sygeplejerskestuderende (orlov) og kaster sig gerne ind i debatten om det velfærdssamfund, hun selv skal arbejde i, og vi alle skal leve i. Signe Munk kæmper for velfærdsstatens fodsoldater, og hun lægger gerne arm med både kulsorte liberalister og fantasterne på den yderste venstrefløj. Privat bor hun på Fur.
Seneste blogs
Af Signe Munk
22.08.19, 14:05
Især unge i udsatte positioner bliver ofre for kviklånene. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
21.08.19, 22:11
Af Rune Lund
21.08.19, 14:31
Der er masser af penge at hente til velfærd og grøn omstilling uden at brandbeskatte den almindelige dansker. Læs mere
Af Mikael Jalving
21.08.19, 10:24
Udlændingespørgsmålet er det eneste sted, hvor debatten er løssluppen. Alt andet lukkes ned. Læs mere
Af Nauja Lynge
21.08.19, 10:12
Danmark tager ikke rollen som arktisk stat alvorlig. Derfor lever fantasier om køb af Grønland i bedste velgående. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
20.08.19, 17:35
De politisk korrekte må jo ligefrem sukke efter hvid identitetspolitik. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
20.08.19, 16:02
Indenfor rigsfællesskabet kan vi hjælpe hinanden i stedet for at sælge hinanden Læs mere
Af Nauja Lynge
20.08.19, 10:44
Den ene går gennem rigsfællesskabet. Det andet - et reelt køb kan kun ske efter Grønlands løsrivelse. Læs mere
Af Martin Ågerup
20.08.19, 09:32
DR har kun øje for en socialistisk fortælling om omfordeling Læs mere