Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Drop nu det evige fokus på asfalt, så vi kan få flere busser og tog uden for de store byer

Fremtidens tog og busser skal køre på el eller biogas, for at den kollektive transport bliver rigtig grøn.

Jeg elsker at tage toget, så jeg kan arbejde undervejs. Eller at sidde i bussen og kigge ud på landskabet eller lukke øjnene efter en lang dag.

Men desværre fylder den kollektive trafik alt for lidt i det midt- og vestjyske. Når man bevæger sig fra Aarhus eller København mod vest, bliver den kollektive trafik ringere og ringere, jo længere man kører. Men det bør ikke være sådan, at tog, busser og letbaner kun er forbeholdt storbybeboerne, mens der er meget langt mellem afgangene og forbindelserne, når vi kommer ud i landet. Det er et kæmpe problem, at trafikpolitik i Midt- og Vestjylland ofte kun handler om asfalt. Flere motorveje og flere biler. Det er ærgerligt og uklogt.

Imens bliver den kollektive transport ringere og ringere i det midt-og vestjyske. Til sommer vil der igen blive skåret ned på antallet af regionale busser. Det nuværende politiske flertal har ikke afsat penge til bedre togbaner i landsdelen. Og med regeringens trafikudspil mister vestjyderne deres direkte togforbindelse til København. Det er sørgeligt både for landsdelen og klimaet. Derfor bør det laves om.

Om man har lyst eller ej, så bliver folk nødt til at belaste klimaet med mange bilture, fordi tilbuddet i den kollektive transport ikke er godt nok. Derfor har vi brug for store investeringer i tog og busser i det midt- og vestjyske. Hurtigere togforbindelser, elektrificering af tognettet, billigere billetter på tværs af landet og flere regionale busser.

Afviklingen af busser er sket over flere år, og til sommer ventes yderligere 14 busruter i Midtjylland at blive lukket. Det gælder for eksempel busser mellem byer som Viborg, Skive, Holstebro samt Bjerringbro og Kjellerup. De busser dækker ikke kun de provinsbyer, men hele oplandet i mellem.

Det er et kæmpe problem, at trafikpolitik i Midt- og Vestjylland ofte kun handler om asfalt.

I stedet for den her afvikling skal der gives milliontilskud til flere busser, så man ikke bliver tvunget til at købe flere biler, bare fordi man bor uden for de store byer. Det kommer aldrig til at tjene sig ind, men det er investering i klimaet og i lokalsamfundene. Der er også brug for offentlige transport, selv om langtfra alle busser er propfyldte ude i landet.

Nok er der tog i Midt-og Vestjylland, men det er svært at komme på, hvornår der sidst er kommet bedre forhold i stedet for færre afgange. Og ser man ned i den nuværende regerings trafikplan på 112 mia. kr., er der blot afsat 11 mia. kr. til nye jernbaneprojekter, men desværre ikke noget til midt-og vestjyderne. Og endnu værre, så betyder den såkaldte Tullebane mellem Vejle og Billund, at folk fra Struer og Holstebro ikke kan tage toget direkte til København i fremtiden. Det er i mine øjne en katastrofe.

Vi skal bytte afvikling ud med udvikling. Og hastigheden på togene skal op over alt i landsdelen. Hurtigere tog fra Struer mod Aarhus og til Vejle. Vi skal bygge en ny bane mellem Herning, Silkeborg og Aarhus, som vil nedsætte rejsetiden markant. Og vi skal bygge en genvej på togbanen mellem Viborg og Aarhus.

Samtidig med at der kommer færre muligheder for at tage den kollektive trafik, er det også blevet dyrere. Det helt hul i hovedet, at de CO2-belastende biler er blevet billigere, mens billetpriserne til togturen er gået op. Det skal laves om. Lige nu er transporten et smertensbarn i vores klimaregnskab. Derfor skal fremtidens tog og busser køre på el eller biogas, for at den kollektive transport bliver rigtig grøn.

Det vil kræve milliardinvesteringer, men det er vejen frem, hvis klimavenlig transport ikke kun skal være forbeholdt københavnerne. Det er ikke, fordi jeg er imod veje eller biler. Fordi selvfølgelig skal man også bruge en bil, når man bor ude på landet eller de mindre landsbysamfund. Derfor skal vi have alle bilerne på el og få sat ladestandere op langs hovedvejene. Det kræver, at priserne på de grønne biler kommer ned.

Lad os nu satse på den kollektive transport og sikre gode forbindelser i hele landet.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Valgdebat

Marie Krarup: Danmark kan være væk om 100 år

Marie Krarup
Lader vi være med at vogte grænserne, og lader vi endnu flere migranter fra muslimske lande bosætte sig i landet, vil vi få et islamiseret land, der kommer til at adskille sig markant fra det land, vi kender i dag.

Debat: Det borgerlige Danmark tabte

Peder Bjerregaard
Når ”gevinstmaksimering” sættes over mennesker og klima, så siger vælgerne stop!
{"DriveBy-Authorized": 11793843,"DriveBy-NotAuthorized": 11793843,"Returning-Authorized": 11793843,"Returning-NotAuthorized": 11793843,"Fan-Authorized": 11793843,"Fan-NotAuthorized": 11793843,"Default": 11793843}
REDAKTIONEN ANBEFALER