Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Har du trukket CBS-nitten?

Er du netop kommet ind på én af CBS’ uddannelser inden for politik, kommunikation eller filosofi? Den gode nyhed er, at du altid kan vælge om til næste år.

I disse dage er titusindvis af unge mennesker blevet optaget på deres drømmestudier. Nogle af de mest ambitiøse og energiske studerende er blevet optaget på Copenhagen Business School (CBS). Lige siden skolen skiftede navn fra det lidt plumpe ’Handelshøjskolen i København’ til det internationale CBS, har den været i stand til at tiltrække de mest motiverede studerende. På CBS hersker der en vinderkultur, som virker dragende på unge mennesker, og derfor bliver de dygtigste og mest konkurrenceprægede unge uddannet netop her.

Men hvad CBS har i conqistador-selvtillid og smarte auditorier, mangler den i lødighed i sit udbud af uddannelser. En grundregel på CBS er, at desto nyere og innovativt uddannelsens navn lyder, desto mere fornærmende ringe er indholdet. Som udenforstående får man den mistanke, at de evigt nye påfund af mystiske fagkombinationer sker alene med henblik på markedsføring til de sagesløse identitetssøgende unge mennesker.

Det er fedt at læse et eller andet med ’politics,’ og hvis man tilmed kombinerer det med ’international business’ har man fundet en Jussi Adler-Olsen-kioskbasker. Så bliver man ligesom uddannet ekspert i alt det der awesome magthalløj. Eller nej. Her har vi en uhyggeligt overfladisk uddannelse, der på én og samme tid hverken formår at give de studerende faglig fordybelse eller praktiske kompetencer. Den kvalificerer hverken til centraladministrationen eller til de (ganske få) stillinger i virksomhederne, der er rettet mod den politiske verden. Det indser de studerende allerede i løbet af de første semestre og kan kun trøste sig med, at de kan nå at skifte på overbygningen til et mere substantielt fag.

En anden mystisk fagkombination er erhvervsøkonomi og filosofi. I praksis er det imidlertid nærmest en ren uddannelse i filosofi, og det må siges at være en formildende omstændighed. Uddannelsen går for at være landets mest venstreorienterede, og her bliver de studerende udsat for de mest venstreekstreme filosoffer, der kan opdrives, såsom Zizek, Deleuze og Hardt og Negri. Når jeg taler med studerende herfra om de to store moderne retninger inden for filosofi - ’kontinental’ og ’analytisk’ - er det derfor en helt ny verden for dem. På overbygningen har de eksklusivt beskæftiget sig med den gakkede del af den kontinentale tradition og har ikke engang hørt om analytisk filosofi. Studiets guru, professor Ole Fogh Kirkeby, har offentligt udtalt, at han med studiet ønsker at uddanne socialister, og det forklarer jo et og andet. At det så foregår på ’Copenhagen Business School’ er en gåde; men måske ledelsen har en brilliant, ironisk pointe med projektet.

De værste uddannelser på CBS er dog dem med kommunikation. Her læser man en blanding af poppet strukturalistisk filosofi, markedsføring og kommunikationsteori. Den faglige tyngde består mestendels af pilediagrammer, og indsigten heri kan sammenfattes til, at der for ethvert budskab både findes en afsender og en modtager. Og mens det selvfølgelig er ’nice to know,’ har den indsigt aldrig gjort nogen til dygtige kommunikatører eller skribenter. Læsning af Foucault hjælper kun studerende til at pakke banale pointer ind i dunkel ordflom. Jeg kender mange dygtige kandidater med denne uddannelse, men mindes ingen, der har omtalt den positivt.

Det er på mange måder frygteligt, at CBS får lov at lokke dygtige studerende ind på nys opfundne uddannelser, der aldrig burde have eksisteret. Husk på, at selvom en kommunikationsuddannet fra CBS ikke klarer sig dårligere på arbejdsmarkedet end en litterat fra universitetet, har sidstnævnte også et andet formål. Vi uddanner først og fremmest litterater for at give vores samfund viden om litteratur. Et sådant større formål er der ikke med kommunikationsuddannelsen. Den skal alene vurderes på dens relevans for arbejdsmarkedet. Og nej, vi kan ikke leve af at kommunikere (dårligt) med hinanden. Pilediagrammer med afsender og modtager befinder sig et meget ubehjælpsomt sted i den store samfundsfødekæde.

Der findes naturligvis også gode uddannelser på CBS, nemlig de klassiske inden for erhvervsøkonomi, regnskab, finansiering, ledelse, jura og matematik. De lyder måske tørre og kedelige, men sådan er virkeligheden ofte.

Er du blandt dem, der har valgt forkert, er der ikke grund til panik: du kan jo altid skifte til næste år.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.