Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Annonce

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Gensyn med Det Moderne Gennembrud

I en ny bog fortæller dr. phil. Jon A. P. Gissel om Danmarks glemte konservative intellektuelle.

Den for mig helt ukendte (men fremragende) dr.phil. Jon A. P. Gissel, er netop udkommet med et værk om konservatisme. Det er dybest set en genfortælling af Det Moderne Gennembrud, hvor Georg Brandes, i slutningen af 1800-tallet, gjorde oprør mod romantikken, åndskulturen og kristendommen.  Men i Gissels genfortælling optræder en række tænkere, som vi normalt intet hører om. De udgjorde datidens konservative reaktion mod kulturradikalismen.

Disse tænkere er folk som teologen og professoren Henrik Scharling, biskoppen Hans Lassen Martensen, litteraturhistorikeren Julius Paludan (Gissels oldefar) og mange andre. Ingen som jeg i øvrigt nogensinde har hørt om før.  Og det er der en grund til. For de var taberne, og deres historie har ikke rigtigt interesseret nogen før.

Hvad var det for en kamp, de tabte? Kulturradikalismen var et forsøg på ideologiseret åndløshed. En afvisning af mennesket som åndsvæsen; reduceret til noget rent materialistisk. Hvor Platon og hele den kristne tradition beskriver mennesket som et væsen med ånd og sjæl, afviser radikalismen enhver sådan forestilling. Mennesket er blot noget materielt. Noget biologisk. Noget, der adlyder naturlove, og hvis adfærd er helt og holdent determineret heraf. I skarp kontrast til de romantiske og nationale strømninger i tiden, som for Brandes var ren og skær irrationalitet. Det materialistiske, ateistiske livssyn har i øvrigt fået en renæssance de senere år. Gennem evolutionsbiologer, hjerneforskere og de radikale ateister.

Kulturradikalismen var altså en bevægelse drevet af fornuftsdyrkelse og et ’had’ (Brandes eget ordvalg) til kristendommen. Tanker som langt hen ad vejen kan genfindes i det ideologiske grundlag for Den Franske Revolution. Men hvordan var den i stand til at feje sine konservative modstandere til side? Det spørgsmål optager Gissel, og han lægger overordentlig stor vægt på det forhold, at de konservative kræfter ikke stod sammen - og især, at de ikke havde noget fælles tidskrift at gå til modangreb fra. Det forekommer som en overraskede profan forklaring fra en mand, som ellers i alle betydninger er et åndsmenneske. Er det ikke mere oplagt, at Danmark simpelthen var en del af en mere eller mindre fælles europæisk intellektuel udvikling? Vi kan blot skele til Tyskland, hvor den materialistiske venstre-hegelianisme  med aggressive ateister som Ludwig Feuerberg og Karl Marx foretog præcis samme ideologiske angreb på kristendommen, som Brandes fik held med årtier senere.

Men hvordan forsvarede de konservative sig mod frontalangrebet. Deres indvending var et forsvar for det åndelige aspekt af menneskelivet. Som grundlag for viden, for frihed, for en meningsfuld tilværelse og for den frie vilje. Netop den frie vilje identificerer Gissel som kernen i konflikten mellem de kulturradikale og de konservative. Det er et interessant perspektiv. I dag diskuterer vi typisk den frie vilje som en konflikt mellem liberale, der insisterer på ansvar, og socialister, der insisterer på bortforklaringer. Men den frie vilje har sit idéhistoriske udgangspunkt i kristendommen hos kirkefaderen Augustin, der viste, hvorledes moral og menneskets mulighed for at foretage et selvstændigt valg hænger sammen. Netop derfor er den frie vilje et afgørende angrebspunkt for Brandes. Det er vejen til at opløse den kristne moral. Et eksempel på vanskeligheden ved enhver form for borgerlig tænkning, der ikke hviler på et fundament af kristendom. En borgerlighed uden fri vilje og uden moral? Det er et problem for ethvert forsøg på at konstruere en konservatisme uden kristendom.

Må jeg opfordre læserne til at læse bogen og blive klogere.  

Konservatisme og kulturkamp af Jon A.P. Gissel. Kan købes direkte fra forlaget www.munch-lorentzen.dk

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Rune Toftegaard Selsing (f. 1982) er uddannet cand.mag. i filosofi og cand.polit. fra Københavns Universitet. Han betragter sig selv som konservativ.
Seneste blogs
Af Anna Thygesen
21.04.18, 00:36
Jeg har lagt mig ud med Go Vegan-folket, og det skal man ikke gøre. Jeg er seriøst nervøs for, hvad det skal ende med, hvis de på nogen måde får gang i en større bevægelse. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
20.04.18, 16:15
Ulven har skabt utryghed i Vestjylland, hvor eksperter fra Aarhus Universitet anbefaler, at børn ikke opholder sig alene i skove med ulve. Den utryghed skal vi tage alvorligt, og det er årsagen til, at ulven skal indfanges i Danmark. Læs mere
Af Katrine Winkel Holm
20.04.18, 15:24
Du gør dig skyldig i et uhyrligt, ukonservativt statstyranni, når du vil tvinge jødiske børn til at blive fremmedgjorte fra deres egen religion Læs mere
Af Anders Vistisen
20.04.18, 10:08
Regeringen hjælper Tyskland med at indføre spærregrænse til Europaparlamentsvalg. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
19.04.18, 16:34
Det kan han blive, hvis han fortsætter sine nuværende takter, hvor han ikke afviser censur på nettet. Læs mere
Af Naser Khader
19.04.18, 14:59
Trumps utidige udmelding kan have opildnet Assads bror, den brutale Maher, lederen af republikanergarden, til en gang for alle at sætte en stopper for oprørerne med det kemiske giftangreb. Læs mere
Af Christina Egelund
18.04.18, 20:56
Det er stærkt, rørende og vigtigt. Jeg blev forleden rørt over et tv-program. Et program, hvor tv-værten Abdel Aziz Mahmoud beskriver sin kamp for at springe ud som homoseksuel. Og hvorfor så nu egentlig det? Læs mere
Af Christel Schaldemose
18.04.18, 10:17
Tirsdag var Emmanuel Macron på besøg i Europa-Parlamentet. Her havde han alle muligheder for at styrke EU’s image. Men han forpassede sin chance. Læs mere
Af Naser Khader
18.04.18, 07:40
Det sker jo hele tiden rundt om i verden, at religiøse dogmer og traditioner (fx enkebrænding i Indien, kvindeomskæring i Afrika og flerkoneri i den muslimske verden) må vige for det moderne menneskesyn. Og det er jeg sådan set taknemmelig for. Læs mere
Af Morten Løkkegaard
17.04.18, 16:21
Ris og ros til Macrons tale i Europa-Parlamentet i dag. Han havde taget sin luftguitar med.. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her