*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Flertal kan banke regeringen på plads i forhold registreringsafgiften

Der er flertal for en omlægning af registreringsafgiften, der fremmer miljø, sikkerhed og lukker skattehuller. DF kan vælge at banke regeringen på plads, eller lade sig kue af Liberal Alliance.

Forhandlingerne mellem regeringen og Dansk Folkeparti om en ny registreringsafgift på biler trækker i langdrag, mens bilsalget er gået i stå. Det er meget vanskeligt af finde en løsning, må man forstå.

Enhedslisten ønsker en omlægning af registreringsafgiften, så den i højere grad tager udgangspunkt i at fremme salg af miljøvenlige biler.

Frem for en værdibaseret model, som vi har i dag, hvor registreringsafgiften beregnes af bilens værdi ved køb, vil en omlægning, hvor afgiften ved køb er baseret på vægt og CO2-udledning, som foreslået af De Danske Bilimportører, være et grønt alternativ. En sådan omlægning vil også – i modsætning til i dag - afgiftsfritage sikkerhedsudstyr. Derfor vil en omlægning øge efterspørgslen efter mere miljørigtige og sikre biler.

De Danske Bilimportørers model har isoleret set den effekt, at alle dyre biler bliver billigere. Dermed er modellen socialt skæv i forhold til de eksisterende regler. Dette problem kan dog løses ved at supplere principperne bag bilimportørernes model med et værditillæg for de dyrere biler.

Ved brug af denne afgiftsmodel kan afgifterne skrues sådan sammen, at de miljørigtige varianter af de enkelte bilmodeller (for eksempel Peugeot 208, bare for at tage et eksempel) vil blive billigere, mens de mindre miljørigtige varianter af samme bilmodel vil blive dyrere.

Bilimportørernes model, suppleret med et værditillæg, støttes af så forskellige partier som Enhedslisten, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. I et forhandlingslokale vil man skulle gå ned i teknikken og forhandle den præcise udformning af modellen i forhold til de tre elementer: Vægt, CO2-udledning og værditillæg. Men det er åbenlyst, at der på Christiansborg er et flertal for en provenu-neutral omlægning, som bygger på bilimportørernes model kombineret med et værditillæg.

En sådan omlægning vil samtidig gardere statskassen mod det massive brug af skattefinter og skattehuller, som bilbranchen i dag er plaget af, for eksempel i forbindelse med leasing. Denne endeløse kreativitet hos bilbranchen koster samfundet et milliardbeløb hvert år i tabte skatteindtægter.

Jeg forstår ikke, hvorfor DF ikke bare stopper den ufrugtbare forhandling med regeringen om bilafgifter – og i stedet benytter sig af det flertal, der eksister i Folketinget.

Partierne i togfond-kredsen, der består af oppositionen og DF, kunne straks meddele regeringen, at der er flertal for en omlægning af registreringsafgiften. I henvendelsen kan vi ridse de ønskede hovedlinjer op for et nyt afgiftssystem og meddele, at et flertal ønsker forhandlinger straks på dette grundlag.

Det kan jo ikke være rigtigt, at Liberal Alliances ønske om billigere luksusbiler skal stå i vejen for en grøn omlægning af registreringsafgiften, der er provenu-neutral og giver mere miljøvenlige og sikre biler.

Hvis DF meddeler regeringen, at der er et flertal, så må regeringen jo rette ind. Det er DF, der har nøglen til at sikre, at et flertal – og ikke et regeringsmindretal – bestemmer.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Rune Lund (f. 1976) er medlem af Folketinget for Enhedslisten, hvor han er rets- og skatteordfører. Han blogger bl.a. om forsvaret for og udbygningen af vores grundlæggende frihedsrettigheder og borgernes retssikkerhed. Kaster sig gerne ind i alle diskussioner, der handler om, hvordan vi skaber mere lighed og omfordeling i samfundet.
Seneste blogs
Af Harun Demirtas
16.12.17, 20:09
Skal vi nu skabe et land, hvor hver enkelt skal opdrages til altid at handle for egennytte og ego, hvor det altid skal en tur igennem regnebrættet, før man kan række en hånd til nogen? Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
16.12.17, 16:11
Embedsmændene leger politikere, og regeringen gemmer sig bag dem. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
15.12.17, 16:42
Det at danskere vender sig imod Naser Khader, siger noget om det selvhad som de vestlige samfund lider under. Det at man betragter Sherin Khankan som reform-imam, siger noget om de lave forventningers racisme overfor muslimer. Læs mere
Af Olav Skaaning Andersen
15.12.17, 14:25
Det kan være fristende, men vi skal ikke gemme den kunst væk, vi ikke kan lide. Læs mere
Af Signe Munk
14.12.17, 12:20
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme. Læs mere
Af Morten Løkkegaard
14.12.17, 11:22
Årets ord "Fake news" risikerer at underminere vores grundlæggende værdier: ytringsfriheden og vores frie liv. Det kræver handling - her fem liberale svar på fake news og misinformation. Læs mere
Af Naser Khader
14.12.17, 11:22
… nu begynder kampen ved forhandlingsbordet. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
14.12.17, 11:06
Her er det konkrete bevis på at visse borgerlige politikere igen har løjet over for befolkningen. Læs mere
Af Jens Kindberg
14.12.17, 05:13
Det stoppes heldigvis af Mai Mercado – børn skal ikke lide Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
13.12.17, 22:14
Seksuelle overgreb på helt unge piger i England afslører et kvindesyn så afstumpet, at man kun kan se én løsning for sig: Stands al ikke-vestlig indvandring og påbegynd hjemsendelser. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her