Enhedslisten har med regeringen, SF og Radikale indgået en aftale om vejtransport, som blandt andet skal sikre flere elbiler og forhindre en stigning i antallet af fossilbiler i fremtiden. Selvom det lykkedes at få mere end fordoblet CO2-reduktionerne i forhold til regeringens udspil, er der ingen grund til at juble over ambitionsniveauet. For der er slet ikke fundet nok CO2-reduktioner på transportområdet med aftalen.
Aftalen sikrer, at elbiler for mennesker med almindelige indkomster ikke stiger i pris. Det er godt. Og det er en aftale, der sætter mange hundrede millioner kroner af til cykelstier. Men det er også en aftale, der havde set meget anderledes ud, hvis Enhedslisten havde fået sin vilje. Og hvis Socialdemokratiet havde turde sætte klimaet først.
For aftalen er desværre ikke tilstrækkelig for klimaet. Selvom det er en forbedring efter regeringens horribelt ringe udspil, er der stadig lang vej igen. Aftalen reducerer den danske klimabelastning med 2,1 millioner tons. Det svarer til lige under en fjerdedel af persontransportens klimabelastning. Det lyder måske af meget, men når vi skal nå målsætningen om at reducere vores udledninger med 70 pct., skal der mere til. Derfor bliver vi også nødt til at finde flere tiltag for at omstille transportsektoren.
Det er muligt på en socialt retfærdig måde at sikre en omlægning af bilafgifterne, hvor elbilerne bliver billigere, fossilbilerne dyrere, og som giver os de nødvendige reduktioner i CO2. Men det kræver mere og andet end det, som der netop er aftalt. Grunden til, at vi ikke kom længere, er et Socialdemokrati, der er alt for bange for at sige, at fabriksnye fossilbiler skal være dyrere, og som sætter status quo over klimaet. Ovenikøbet insisterede regeringen på, at hybridbilerne skal fortsætte med at få støtte. På trods af at hybridbilerne ikke er meget bedre end normale dieselbiler. Faktisk viser nye undersøgelser, at hybridbilerne udleder op til 89% mere CO2 end producenterne påstår.
Det betyder, at vi spilder penge, som i stedet kunne være gået til at gøre familie-elbilen endnu billigere og til at støtte den kollektive transport.
Det er dog positivt, at vi nu får sat en endegyldig stopper for slingrepolitikken, når det gælder elbilernes afgifter. Alt for længe er der blevet lavet et-årige aftaler. Befolkningen har fortjent at vide, at de kan købe almindelige elbiler til en ordentlig pris. Det ved de nu. Oven i det fik vi forhindret, at Venstre brugte velfærdspenge på at gøre fossilbiler billigere.
Men det står også krystalklart, at klimaindsatsen på transportområdet slet ikke er slut endnu. Denne aftale er på ingen måde et punktum for noget som helst. Den er højest et komma. Vi bliver nødt til at fortsætte med at kæmpe for en slutdato, der ligger langt før 2030, for køb af fabriksnye fossilbiler. Vi skal have billigere og bedre kollektiv transport. Og sidst, men absolut ikke mindst, skal vi have en hurtigere og grønnere omstilling af hele transportsektoren.