Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Kører du i Audi og snyder statskassen?

Audi, Mercedes og andre bilkoncerner udnytter groft et skattehul, som sandsynligvis betyder, at samfundet går glip af milliarder af kroner.

Dyre firmabiler kører rundt med årlige skatterabatter på op til 75.000 kr., fordi bilkoncerner på groft provokerende vis laver systematisk spekulation mod statskassen ved at udnytte et skattehul. Det kan man læse på forsiden af Jyllands-Posten den 10. januar.

Skattehullet bliver udnyttet, ved at f.eks. firmaet bag Audi (Semler Gruppen) har kontrol over alle dele af bilforretningen, både importør, leasing og bilforhandler. Importøren sælger billigt til leasingselskabet, som i et af eksemplerne fra Jyllands-Posten, hvor en Audi til omkring 1,9 mio. kr. sælges for 1,2 million.

Og hvorfor gør Audi så det?

Fordi: Skatten af en betalt firmabil afgøres udelukkende af det, bilen sælges til ved den første indregistrering i Danmark. Det er årsagen til, at brugere af firmabiler i direktørklassen årligt kan undlade at betale tusindvis af kroner til statskassen ved at vælge en firmabil, der ved første registrering er solgt til langt under den reelle markedsværdi. Det er altså en intern handel hos Audi mellem importør og leasingselskab, der muliggør udnyttelsen af skattehullet. Så når du har en vis legemsdel fuld af gysser og gerne vil have en Audi eller Mercedes, så bliver du med den her finte i ovenstående eksempel kun beskattet af værdien af fri bil for 1,2 mio. kr. frem for 1,9 mio. kr. Og så kan man ”spare” 75.000 kr. om året, altså over 6.000 kr. om måneden. Og så kan både bilforhandler og luksusbilejer gå og grine hele dagen over alle de penge, som statskassen bliver snydt for. Det er muligvis lovligt med interne handler at styre uden om den rette skattebetaling. Men det er dybt forkasteligt og ser ikke kønt ud.

Regeringen har snorksovet i timen. For Jyllands-Posten har i over halvandet år beskrevet alle de mange mulige og nærmest umulige leasing-finter, som bilbranchen har benyttet sig af. Og da regeringen havde muligheden for at lukke alle leasinghuller helt, undlod de at benytte muligheden for at gøre det i forbindelse med en lovbehandling i efteråret 2017. Også selv om jeg for eksempel i et skriftligt spørgsmål til lovbehandlingen specifikt gjorde opmærksom det skattehul, der er på forsiden af Jyllands-Posten. Hullet blev derfor kun lukket delvist dengang. Ikke fordi regeringen og Karsten Lauritzen ønskede at lukke skattehuller. De har både på åbne samråd, i skriftlige spørgsmål og ved forhandlingsbordet systematisk forhalet eller ligefrem direkte modarbejdet en konsekvent linje over for bilforhandlernes leasing-fiduser. Det skete, fordi de blev presset til det. Først her i løbet af de sidste par måneder inden jul har regeringen, hårdt presset af DF, Enhedslisten og S, indset skandalens omfang. Derfor starter der snart forhandlinger.

Der er tale om en finte, der involverer tusindvis af biler, måske over 50.000 om året, og bilkoncernernes brug af hullet koster sandsynligvis årligt samfundet mistede indtægter i milliardklassen. Hullet burde have været lukket for længst. Men det skal lukkes nu, og det kan kun gå for langsomt.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Rune Lund (f. 1976) er medlem af Folketinget for Enhedslisten, hvor han er finans- og skatteordfører. Han blogger bl.a. om forsvaret for og udbygningen af vores grundlæggende frihedsrettigheder og borgernes retssikkerhed. Kaster sig gerne ind i alle diskussioner, der handler om, hvordan vi skaber mere lighed og omfordeling i samfundet.
Seneste blogs
Af Mikael Jalving
18.03.19, 13:28
Det ikke er nok at tænke på her og nu, økonomi, skat, motorveje og genvalg. Læs mere
Af Nauja Lynge
18.03.19, 09:30
Med jeres ligegyldighed sætter I rigsfællesskabets sikkerhed over styr og kaster især grønlændere i armene på andre, som ikke er ligeglade. Læs mere
Af Nauja Lynge
17.03.19, 13:05
Vi står over for en markant udvidelse af rigsfællesskabet, og FN er klar til at afgøre Ruslands krav på havbunden ved Nordpolen, som er overlappende med det danske krav. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
17.03.19, 11:58
Historien er, ser det ud til, kun bragt af ét etableret medie herhjemme i en kort artikel. Læs mere
Af Mikael Jalving
17.03.19, 06:35
Den nye stat, som skulle erstatte slægt og familie, var tænkt som en evighedsmaskine, men pludselig bankede det på døren. Læs mere
Af Elsebeth Gerner Nielsen
15.03.19, 17:57
Børn og unge går til kamp for klimaet. Fint at bruge fravær på det. #FridaysForFuture Læs mere
Af Harun Demirtas
15.03.19, 16:18
Tænk, at der er nogen i Danmark, der tror, at man tager mere end tre års uddannelse for at lære skifte en fyldt ble. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
15.03.19, 15:07
Gerningsmanden er alt det, som han hader. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
15.03.19, 14:22
Det er et skråplan at blåstemple pjækkeri i skolen Læs mere
Af Jan E Jørgensen
15.03.19, 13:50
Tanker oven på terrorangrebet i New Zealand Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her