Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Kære Katrine, ærgerligt, at du reducerer jødedommen til kun at handle om omskæring

Det sker jo hele tiden rundt om i verden, at religiøse dogmer og traditioner (fx enkebrænding i Indien, kvindeomskæring i Afrika og flerkoneri i den muslimske verden) må vige for det moderne menneskesyn. Og det er jeg sådan set taknemmelig for.

Du skriver i dit indlæg på JP.dk den 17. april 2018, at jeg med min opbakning til en aldersgrænse for omskæring måske stadig er negativ afhængig af islamiske dogmer. Hvordan kan et hensyn til barnets ret til egen krop nogensinde blive til en afhængighed af islamiske dogmer?

Du siger, at jeg med mit nej hopper med på en bølge. Men Katrine det er en holdning jeg længe har argumenteret for, og jeg har endda valgt at praktisere holdningen i mit eget privatliv.

Jeg anerkender, at vi skal vise hensyn til de religiøse mindretal, men først og fremmest bør vi varetage de forpligtelser vi har i forhold til Grundloven og Barnets rettigheder. Grundlovens § 67 beskytter også den individuelle ret til gudsdyrkelse, og respekten for den personlige frihed er en central del af konservativ værdipolitik. så længe vi taler om børn – i den jødiske tradition på kun otte dage som du selv anfører – så vil det altid være statens opgave ved lovgivning og på andre mulige måder at sikre barnets rettigheder og dermed dets personlige frihed.

Du skriver, at det ikke er muligt at ændre religiøse dogmer på baggrund af folkestemninger og meningsmålinger. Jo, det er det faktisk. Det sker jo hele tiden rundt om i verden, at religiøse dogmer og traditioner (fx enkebrænding i Indien, kvindeomskæring i Afrika og flerkoneri i den muslimske verden) må vige for det moderne menneskesyn. Og det er jeg sådan set taknemmelig for.

Dagligt på landets fødegange udleveres der smertestillende medicin til de kvinder, som ifølge Bibelen var dømt til at føde i smerte på grund af Evas ”synd”, og de må i dag sågar deltage i gudstjenester umiddelbart efter fødslen, fordi vi ikke længere lader os diktere af et religiøst dogme, som stempler barslende kvinder som ”urene”.  Og endelig findes der flere dygtige kvindelige præster i Folkekirken, hvilket også har været et opgør med et dogme om mandens religiøse fortrinsret. Og mandens fortrinsret i det hele taget.

Jøderne kan for mig have hvilket som helst ”pagttegn”, så længe det er i overensstemmelse med de love og det menneskesyn, som kendetegner et moderne samfund som Danmark. Hvorfor skal Jødedommen og Islam fritages fra at kunne udvikle sig på lige linje med kristendommen?

Og hvorfor skal et jødisk eller muslimsk barn fratages retten til at vælge sit eget religiøse tilhørsforhold eller frasige det? Hvorfor skal netop de børn være ringere stillet end kristne børn? De kristne børn bekræfter forældrenes dåb ved konfirmationen.

Det er mit store ønske, at vi fortsat har en jødisk menighed her i Danmark, og at vi gør, hvad vi kan, for at beskytte dem og deres ret til trosfrihed, men det må ikke ske på bekostning af den personlige frihed. Og slet ikke på bekostning af barnets ret til egen krop.

Du siger, at et krav om aldersgrænse for omskæring er et udtryk for basal uvidenhed om religion herunder jødedommen – det er muligt, at flertallet ikke har dyb indsigt i jødedommens regler og skikke, men derfor må vi da respektere, at mange danskere – over 80 % - har en stærk holdning til unødvendige operative indgreb på spædbørn, som ikke selv kan sige fra.

Det respekterer jeg, og jeg mener, at det er et udtryk for, at vi som samfund flytter os i den rigtige retning. Al lovgivning har jo en signalværdi i forhold til samfundets værdier, som lovene jo skal afspejle.

Jeg er ked af, at du betragter en aldersgrænse for omskæring som ekskluderende. For mig er retten til selv at vælge trosforhold og retten til egen krop særdeles inkluderende, og jeg står fast i min overbevisning.

Mange hilsener

Naser

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Naser Khader (f. 1963). MF for De Konservative. Udenrigs-, integrations-, menneskerettigheds-, rets-, kirke- og kulturordfører. Cand.polit, master i teologi. Forfatter, foredragsholder og adjunct fellow ved Hudson Institute i Washington D.C. Født i Syrien. Skriver om integration, kultur, retspolitik, udenrigspolitik, demokrati, frihed, religion, ekstremisme og værdikampe både herhjemme og globalt.
Seneste blogs
Af Mikael Jalving
12.11.19, 11:14
November er helt klart undervurderet. Læs mere
Af Peter Kofod
12.11.19, 10:32
Socialdemokratiet og Venstre taler hårdt om Tyrkiet, men fastholder fremtidigt medlemskab af EU Læs mere
Af Nauja Lynge
12.11.19, 10:06
Rigsfællesskabet er nu omdrejningspunktet for to grønlandske partier. Ønsket om selvstændighed er rykket længere væk. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
12.11.19, 09:30
Staten skal ikke tvinge os til et uværdigt liv og en uværdig død Læs mere
Af Martin Ågerup
11.11.19, 13:25
Der er store problemer med retssikkerheden på skatteområdet i forslaget fra Socialdemokratiet - lidt ligesom ejendomsvurderingerne Læs mere
Af Martin Ågerup
09.11.19, 23:32
Nutidens Berlinmure er ikke af beton. De bliver bygget af os alle sammen og ofte ud fra de bedste intentioner. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
09.11.19, 11:39
DR's reaktion på Yahya Hassans udgivelse er stærkt betænkelig Læs mere
Af Andreas Høstgaard Poulsen
09.11.19, 11:22
Året 1989 var udslagsgivende for moderne europæisk politisk historie og markerede en demokratisk sejr for civilsamfundet. En sejr og kamp, som desværre stadig skal kæmpes i dag, 30 år senere. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
08.11.19, 16:59
Hvis regeringen Mette Frederiksen sætter handling bag ordene, vil pladser og torve blive opkaldt efter hende. Læs mere