Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Komik på højeste niveau: Venstreorienteret dansk forsker kaldes racist – han klynker, dobbelt sjovt

Ole Wæver, professor ved Københavns Universitet, får den venstreekstreme identitetspolitik at føle.

Først en varm tak til Uriasposten.net for at være først med denne historie fra det venstreekstreme overdrev.

Historien stammer så fra Københavns Universitet her.

Fortællingen er så morsom, er grinagtig ud in absurdum, fordi den handler om, at en tydeligt venstreorienteret dansk professor må sande, at der findes venstreekstremister langt ude på fløjen, der kalder Ole Wæver, professor i statskundskab ved Københavns Universitet, for racist og white supremacist.

Det er også sjovt, at den venstreorienterede Ole Wæver er en klynkende mandsling, der småhulker for stort set hver sætning, han udtaler. Det er virkelig en fest for den højreorienterede, for sådan en som mig.

Historien er denne kort fortalt: Ole Wæver, verdenskendt politolog for sin teori, der kaldes ”Københavnerskolen”, er af amerikanske ”forskere” blevet beskyldt for ”racisme” ved anvendelsen af sin teori.

Det umådeligt komiske er, at professor Ole Wæver selv er markant venstreorienteret og i interviewet med Uniavisen gentagne gange taler om, at det er frygteligt, at han kaldes racist af de to fuskerforskere i USA. Artiklen indeholder så mange guldkorn for højreorienterede som mig, at det bliver til en virkeligt tyk suppe.

Jeg leverer lige nogle af de fedeste citater her. Det umådeligt morsomme er, at de både udstiller Ole Wæver og hans venstreekstreme opponenter:

»Og så ringe håndværk. Jeg har aldrig set en artikel, som ramte så meget ved siden af skiven. Og jeg har set mange mærkelige ting i årenes løb. Det tog mig uger at læse den, fordi det simpelthen var så smertefuldt.« (Ole Wæver)

»Det første anklagepunkt er civilisationalisme. Det skriver de, at Københavnerskolen bærer præg af, fordi den skelner mellem en ”god” normal politik – som man angiveligt typisk finder i Vesten – og så en ”dårlig” og sikkerhedsliggjort politik, som er særligt udbredt i udviklingslande. Dermed kommer Wæver til at legitimere kolonisering, skriver Howell og Richter-Montpetit.«

Det er de to ”forskere”, der skriver dette. Som syge hvidliggjorte, kunne jeg fristes til at sige, udøver de antihvid racisme i storskala.

»Det andet anklagepunkt er den metodologiske hvidhed, som Københavnerskolen ifølge Howell og Richter-Montpetit er farvet af. Argumentet er her, at teoriens metode gør den unyttig til at forholde sig til racemæssige spørgsmål. Det skyldes blandt andet dens fokus på bestemte talehandlinger, altså idéen om, at visse udsagn har karakter af handlinger med reelle konsekvenser, og her er teorien, lyder kritikken, blind for alt andet end ”hvide” stemmer. På den måde undskylder og forstærker teorien et hvidt og racistisk status quo, skriver Alison Howell og Melanie Richter-Montpetit.«

Fik I den med den ”metodologiske hvidhed”? Det er der, hvor alene det at være hvid, europæer diskvalificerer dig fra at kunne kritisere noget som helst.

»Endelig indeholder Wævers teori en antisort tankegang og racisme, lyder kritikken. Det gør den, fordi hans tekster især nævner afrikanske eksempler på meget fragmenterede borgerkrige, og fordi teorien behandler Afrika som én samlet enhed, hvor størstedelen af politikken er sikkerhedsliggjort. På den måde kommer Afrika til at fremstå som en trussel mod Europa; som en slags ”opdateret hvid mands byrde”, skriver Howell og Richter-Montpetit.«

Jamen, jeg elsker dette afsnit. Man må ifølge de to amerikanske ”forskere” ikke sige, at europæiske lande er mere fredelige end afrikanske. Hold da op, hvor langt vi er nået i erkendelse.

Ikke mindre morsomt er Ole Wævers reaktion. Han er som venstreorienteret forsker rystet. Hans venstreorienterede teori om ”sikkerhedsliggørelse” er blevet vendt imod ham selv. Ole Wæver kan slet ikke finde rundt i det nye univers, hvor han er skurken og ikke den venstredrejede helt. Hør ham bare:

Ole Wæver ligger, som han har redt: »Ole Wæver spiller i udgangspunkt på det woke hold. Han siger, at racismekritik er vigtig. Han ville ikke have noget imod, hvis Københavnerskolen røg under bussen i en bredere kritik af samfundsvidenskaberne, siger han.«

Uha, Professoren iler med at sige, at racisme er mange steder og skal bekæmpes af folk som Ole Wæver.

Og så den totale omgang klynk fra Ole Wæver:

»Jeg får det dårligt af at læse en artikel om, at jeg er racist, som jeg også ved vil blive læst af folk uden for mit eget fag, som ikke har mulighed for at forstå det. Så hvis jeg søger fondsmidler, eller nogen indstiller mig til en pris et eller andet sted, eller nogen vil invitere mig, så vil folk sige: Nej, ham der, der er noget med, at han er racist.«

Nårh, hvor er det synd for Ole Wæver. Det er næsten pussenusset, at han reagerer som et bange barn, der ikke har nogen legekammerater mere.

Og så kommer det helt store clou, det vidunderlige eksempel på, at venstreorienterede som Ole Wæver er at ligne med det amerikanske udtryk ”snowflakes”, mimoser, der bryder helt eller halvvejs sammen, når de møder modstand. Her kommer det:

»Jeg ved udmærket godt, hvem der kunne have lyst til at bruge det, jeg siger. Der er en masse højrefløjsfolk, som vil gribe det her med glæde og prøve at bruge det til at sige: Se, hvor skøre de er, de der antiracister. Dem har jeg absolut ingen lyst til at støtte eller blive talsperson for

Du har helt ret i, Ole Wæver, at en masse højrefløjsfolk vil gribe dette med glæde. Jeg er en af de onde, der med stor begejstring bringer dit klynkeri, fordi du bliver kaldt racist, og i den grad gerne vil dele dine åndsfællers endnu mere bindegale holdninger.

Tak, Ole Wæver, for at give mig så godt et grin og for at få så glimrende et indblik i den venstreorienterede psyke, som du repræsenterer.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Morten Uhrskov Jensen (f. 1964) er landsformand for Dansk Samling. Han er cand.mag. i historie og samfundsfag og redaktør af det nu hedengangne national-konservative tidsskrift Nomos. Desuden forfatter til bøgerne "Indvandringens pris - På vej mod et fattigere Danmark" (2012, People's Press) og "Et delt folk" (2008, forlaget Lysias).
Seneste blogs
Af Nauja Lynge
03.08.20, 21:12
Jeg anbefaler på det varmeste at se denne film og bruge den til debat om forholdet mellem grønlændere og danskere. Men lad os ikke trække i den modsatte offerrolle og tro, at den ikke får international succes, fordi instruktøren er hvid.   Læs mere
Af Mikael Jalving
03.08.20, 17:07
Med syrerne var det anderledes. Der var jo tale om powerflygtninge. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
02.08.20, 20:20
Sverige vil synke ned i et dybt mørke i kraft af forandringerne i sammensætningen af befolkningen. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
02.08.20, 15:06
Hvem er egentlig mest uværdig. Den tvungne eller den tvingende? Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
31.07.20, 12:00
Det er oprørende, at hospitalernes manglende hygiejne kræver tusinder af menneskeliv. Læs mere
Af Nauja Lynge
31.07.20, 10:43
Hovedingrediensen i fordomme mod grønlændere er selvstyrets sejlende sociale område og dansk uvidenhed.   Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
31.07.20, 09:44
Engang var Danmark også dansk syd for den nuværende sønderjyske grænse. I løbet få årtier blev det fortysket. Og forsvandt for altid for Danmark. Læs mere
Af Isabella Arendt
30.07.20, 20:59
Morten Messerschmidt er i dag ude med udtalelser om, at han og DF skal gå til kamp for kristne værdier. Desværre har han fuldstændig misforstået, hvad kristne værdier er. Det er farligt! Læs mere
Af Henrik Højlund
30.07.20, 17:45
Coronapandemien har endnu en gang rejst det gamle spørgsmål om Guds troværdighed. Hvordan kan så meget lidelse finde sted i verden, hvis Gud er god og almægtig? Men det spørgsmål er kun for alvor relevant, hvis Gud kun er Gud på menneskets præmisser. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
30.07.20, 15:16
Vi bor i et lille land, og derfor har vi brug for at komme ud og suge nye indtryk til os Læs mere