Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Det kan godt være, vi selv synes noget andet, men Danmark er ikke en cykelnation

Modsat hvad vi går rundt og tror, cykler danskerne sjældnere og kortere.

Det piner mig at måtte skrive dette. Men danskerne cykler mindre og mindre.

Jeg kender det på ingen måde fra mig selv og min omgangskreds. Med årene cykler jeg stedse mere, det samme gør mine børn, mine venner, min nevø, ja, selv min onkel i Frederikshavn, og når jeg åbner min telefon hver dag, uanset om det er forår, sommer, efterår eller vinter, vælter det ind med nyheder om – ja, rigtig gættet – cykelløb.

Meget andet går op, ned, itu eller i glemmebogen, men cykling er en konstant i mit liv. Hvis det sidste var en ligning, ville der stå:

t = f – c, hvor c = cykling, f = forandring og t = tilværelsen.

Men sådan er det ikke alle, der har det. Aldrig har der været så mange kommunale og statslige kampagner for at cykle og bevæge sig. Aldrig er der blevet brugt så mange milliarder på at fremme cyklismen ved hjælp af cykelstier, lysanlæg osv. Aldrig har så mange snakket så meget om sundhed, klima og cykling. Aldrig har vi set så meget cykelsport i tv. Aldrig har der været så mange motionister på landevejen. Aldrig er der blevet brugt så mange penge på racercykler og dyrt udstyr. Alligevel vælger færre og færre at tage den tohjulede, sådan som JP kunne berette i sidste uge.

Jeg prædiker for døve øren. Men husk fakta, når Tour de France-karavanen kommer til landet om mindre end to måneder. Uanset hvad alle kommentatorerne vil sige og gentage: Danmark er faktisk ikke et cykelland.

Det er forstemmende.

Tag nu her forleden på Værløse Flyvestation, der for længst er nedlagt og bruges som rekreativt område, især for cykelmotionister. En ganske almindelig tirsdag aften: Det var et mylder af unge og gamle mænd på dyre cykler, enkelte kvinder endda, måske 200 alt i alt fra flere forskellige cykelklubber og træningsfællesskaber. Mange, jeg kender og hilser på, heriblandt klubkammerater og konkurrenter. Mange flere, jeg aldrig har set før, men som alle synes at være besatte af en hellig ild i vindstille solnedgangsmagi.

Vi triller tilbage til byen, opladt på energi. Hjem til et varmt måltid mad, et bad og derefter på hovedet i seng. Tirsdagslykke.

Klip til næste morgen i København, ”verdens cykelby nr. 1” foran Amsterdam og Antwerpen, hvor stadig færre tager cyklen på arbejde. Så er det nemmere med metro, S-tog eller bus.

Uden for byerne er det naturligvis en anden sag. Her er bilen fortsat det foretrukne transportmiddel, anderledes kan det ikke være. Samtidig medfører den tiltagende centralisering endnu længere afstande.

Uanset hvordan man måler det, går cyklismen tilbage, særligt blandt børn og unge. Hos de 10-17-årige er antallet af daglige cykelture til skole, idræt eller med venner faldet med 32 pct. over de seneste 10 år. 32 pct.!

En faktor, som trafikforskerne overser, er indvandringen fra de varme lande, der især slår demografisk igennem blandt børn og unge. De cykler næsten slet ikke. De har ingen tradition for det, og drengene gider åbenbart ikke, ligesom den mest ortodokse læsning af Koranen nok ikke ser med milde øjne på piger på cykel. Det dufter for meget af frihed.

Udviklingen er med andre ord for stærkt nedadgående. Bortset fra at det er skønt at cykle, især efter arbejde, især med børn og unge, især om kap, især for sjov og i al opbyggelighed.

Jeg ved det: Jeg prædiker for døve øren. Men husk fakta, når Tour de France-karavanen kommer til landet om mindre end to måneder. Uanset hvad alle kommentatorerne vil sige og gentage: Danmark er faktisk ikke et cykelland.

Desværre.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.