Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Der kæmpes for et kædeansvar.

Vi er for tiden flere steder vidner til nogle af de konsekvenser, den internationale handel med arbejdskraft har. Yderligere beføjelser til handel med arbejdskraft kan forstærke de konsekvenser. Vi skal, blandt andet, imødekomme udfordringerne med et kædeansvar.

Om morgenen den 9. oktober var den gal igen. Denne her gang var det Stilladsklubben i Vestsjælland, der var på banen. Efter forgæves at have forsøgt sig med dialog siden foråret, følte de sig nu så pressede, at de indledte en blokade af byggeriet på Asnæsværket Blok 6 nær Kalundborg. Ingen kommer ind, før der er styr på løn- og arbejdsforhold.


Store projekter = løndumping

Det store byggeprojekt har en samlet entreprisesum på 1,2 mia. kr. Det er Ørsted (tidl. Dong), Novo Nordisk, Novozymes og Kalundborg Forsyning, der er bygherrer på projektet. Projektdirektør hos Ørsted, Ole Thomsen siger til TV 2: »Vi kræver af alle leverandører, at deres medarbejdere samt eventuelle underleverandører arbejder under overenskomstlignende forhold«. Det har dog stadig ikke været muligt for fagforeningen at se hverken lønsedler eller bevis på nødvendige uddannelsesbeviser for de polske kollegaer, der arbejder for det Polske firma In-Tech, der er hyret ind til at montere stilladser for det finske firma Valmet. Og dette på trods af, at de er forpligtet til at udlevere dette ifølge overenskomsten. Det er disse forhold, som har fået stilladsarbejderne til at gå på barrikaderne.


Det ligner et mønster

For mig at se tegner der sig nu et mønster, når vi i Danmark skal udvide vores infrastruktur. Det er store opgaver, og vi sender dem derfor i internationalt udbud. Og så kører plattenslageriet ellers derfra. Vi ser det på metrobyggeriet, hvor der har været og stadig kører massevis af sager med elendigt arbejdsmiljø og massivt lønsnyd. Vi så det på Niels Bohr Institutet i København, hvor et kæmpe og hamrende avanceret ventilationsanlæg måtte laves om, og der blev efterladt en kæmpe regning til skatteyderne. Vi har set det på HOFOR Bio 4, ligeledes et kraftværk, hvor både arbejdsmiljø, uddannelse og løn haltede gevaldigt – for at sige det pænt.


Kædeansvar nu!

Det kan selvsagt ikke blive ved. Vi kan ikke blive ved med at skulle være til grin herhjemme. Det kan ikke være rigtigt, at vi ikke kan få udbygget og vedligeholdt vores infrastruktur, uden at det skal føre til den ene dårlige historie efter den anden. Lad os blive enige om, at vi har overenskomster, regler og retningslinjer. Og lad os blive enige om at overholde dem. Moderne tider kalder på moderne løsninger. Lad os få indført det kædeansvar i vores overenskomster. Lad os sikre, at ansvaret for, at en opgave bliver udført under ordenlige vilkår, også ligger hos dem, der rent faktisk byder ind på opgaven. Meget af alt det bøvl, vi ser nu, kunne vi undgå. Beskeden vil være klar. Her arbejder vi alle på lige vilkår.


Billig arbejdskraft

Som det foregår nu, hyres der en hovedentreprenør ind, som bare hyrer den billigste underentreprenør under sig. Herefter vælter problemerne op til overfladen med snyd, løndumping og kæmpe problemer med arbejdsmiljøet. Når hovedentreprenøren konfronteres med dette, så spiller de chokerede og siger, at underentreprenøren ellers havde lovet og skrevet under på, at alt skulle være i orden. Men det har ingen konsekvenser.

Jeg håber selvfølgelig, og tror på, en ordentlig løsning mellem stilladsarbejderne, entreprenørerne og bygherrerne på Asnæsværket Blok 6 hurtigst muligt. Jeg håber samtidig på, at vores arbejdsgivere kan se, at det her ikke kan blive ved. At de tager det første spæde skridt mod et bedre og mere effektivt samarbejde. Et samarbejde, hvor et kædeansvar indgår.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Louis Jacobsen (f. 1985) er uddannet murersvend i 2006. Han er kandidat til Folketingsvalget for Enhedslisten. Han sidder i bestyrelsen for Murersvendenes Brancheklub i København og i bestyrelsen for 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes fagforening. Arbejder til daglig på forskellige byggepladser i København og omegn. Louis Jacobsen elsker sit fag og ønsker, at flere tager uddannelser inden for byggeriet. Har i en årrække været aktiv i kampen mod socialdumping.
Seneste blogs
Af Louis Jacobsen
21.02.19, 15:16
Vi bør alle bakke op om Helga Mathiassen. Læs mere
Af Jan E Jørgensen
21.02.19, 14:41
Lad os give ordet til Pet Shop Boys og Barack Obama Læs mere
Af Nauja Lynge
21.02.19, 10:31
Skraldespandsmodellen er et af nyere tids værste eksperimenter, hvor man gambler med skrøbelige mennesker i et kollektivt narrespil, som udspiller sig helt ind i hjertet af Folketinget. Læs mere
Af Jens Philip Yazdani
21.02.19, 00:21
Når Naser Khader siger, vi ikke skal hente syrienkrigere hjem til retsforfølgelse, fordi de er til fare for os, glemmer han, at de uanset hvad vil være til fare for menneskene omkring dem. Om de så er i Danmark eller Syrien. Det udgør et problem, fordi han dermed også glemmer, at menneskeliv er lige meget værd – i Danmark og i Syrien. Læs mere
Af Jens Kindberg
20.02.19, 14:17
Din bankrådgiver ved det bare ikke endnu. Læs mere
Af Sonja Mikkelsen
20.02.19, 11:43
Dansk Folkeparti kan igen få sin vilje med Lars Løkke og regeringen, uanset hvor uklogt det er. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
19.02.19, 13:32
Hvor mange gange skal en imam have lov til at snyde os, før det officielle Danmark skærer alle bånd til vedkommende? Læs mere
Af Nauja Lynge
19.02.19, 11:04
Eksperimentets vigtigste redskab er offerkortet, som trækkes efter forgodtbefindende. Typisk sker det (som nu) i en valgkamp, eller når man vil opnå noget fra dansk side. Læs mere
Af Jesper Guldbrandsen
19.02.19, 10:56
Det er ikke dem, som rejser på de største strækninger, der kommer til at mærke konsekvenserne. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her