Annonce

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Trafikminister agerer utroværdigt

Trafikminister Ole Birk Olesen valgte at gå i medierne med tal, som han udemærket vidste ikke var retvisende.

Det kom som en overraskelse for mange, da den liberale trafikminister Ole Birk Olesen, pludselig gik i medierne med den opsigtvækkende udmelding om en Kattegatbro.

Ideen har tidligere været fremme, men blev skudt ned grundet anlægsudgifter på 110-120 mia. Senere er prisen dog faldet lidt, og Rambøll har også præsenteret et alternativt budget.

Alligevel gav det chokbølger gennem det meste af Danmark, da trafikministeren præsenterede et projekt til ”kun” 60 milliarder, og som blev promoveret på det helt centrale omdrejningspunkt - det vil kun tage 32 år at betale den tilbage. Vi var mange, der lige måtte læse nyheden to gange. Det lød jo helt vildt.

Men som det ofte er med ting, som lyder for godt til at være sandt, så var det også tilfældet her. For de 32 år bygger nemlig på faktorer og præmisser, der ikke længere er tilstede, samt manglende beregninger som ganske snedigt blev negligeret af ministeren.

For det første, så har regeringen og DF allerede truffet beslutning om at sænke Storebæltsafgiften med 25%. Denne ændring vil naturligvis have betydning for Kattegatbroen, hvilket ministeren da også var informeret om. Men han valgte at ignorere denne viden, og gik alligevel i medierne med de 32 år, som var beregnet uden takstnedsættelsen.

Dernæst, så vil en Kattegatbro uden tvivl også have betydning for en af DSB’s største cash-cow ruter, Aarhus- København.

En tredje vigtig pointe er at Storebæltsbroen fungerer som politikernes kassekredit. De trækker ganske enkelt massive overskud ud. Overskud, som burde anvendes til afbetaling på broen. Disse milliarder bruges derefter så lystigt til alle politikernes andre projekter. I efteråret trak man igen 2,1 milliarder ud.

Dette skete, til trods for at man højt og helligt havde lovet, præcis det modsatte inden sidste valg. Det betyder at broen vil tage længere tid om at blive betalt ud. Det vil den dog blive, og derefter skulle broafgiften kun afspejle de faktuelle omkostninger til drift og vedligehold. Det vil have kolossal betydning for Kattegatbroen, hvis ikke politikerne skal løbe fra endnu et af deres løfter.

Jeg forventer nu, at politikerne løber fra deres ord. De har her fundet en sikker cash-cow, som de kan malke på, og så kan man være sikker på, at de bliver ved.

Tilmed kommer der en valgkamp, hvor både Ole Birk Olesen, Kim Kristiansen, Morten Østergaard, Nicolai Wammen og Jakob Ellemann skal have stemmer i Østjylland. De kan alle godt leve med, at folk skal fortsætte med at betale for at komme over Storebælt, hvis de kan få lov til at føre valgkamp på en ny Kattegatbro.

Som Nye Borgerlige spidskandidat i Østjylland, kommer jeg selv til at skulle forholde mig til projektet. En Kattegatbro kan udmærket være den rette løsning og investering, men jeg tillader mig at have en sund borgerlig skeptisk til den bagvedlæggende økonomi. Danmark er håbløs bagefter på det infrastrukturelle område, så vi trænger til kraftige forbedringer. Det er ganske enkelt pinligt, at et så lille og rigt land, ikke har bedre transportforhold for borgere og erhvervsliv.

Men jeg vil have en nedskrevet garanti på, at det hele ikke ender med 2 broer, som begge ender med at agere kassekredit for politikernes mange andre projekter. Det kan borgerne ikke være tjent med, og derfor skal dette stå helt klart og tydeligt.

Når man ser på historikken på Storebæltsbroen, så er dette et yderst realistisk senarie. Jeg er derfor kritisk omkring det økonomiske fundament, som jo er afgørende for den samfundsøkonomiske beregning.

Den skepsis bliver forstærket, når trafikministeren bevidst melder misvisende tal ud for økonomien. Det virker mest som at den Liberale minister Ole Birk Olesen er blevet en anelse for desperat, i jagten på gode historier og en sejr. Han har jo heller ikke leveret i nærheden af de resultater, som Danmark har brug for. Men det undskylder ikke, at man åbenbart er villig til at tilsidesætte almindelig anstændighed, og sælge en sag på tal, man udemærket ved ikke holder.

I mediernes kamp for at komme først, så kørte de jo gladelig historien. Det vidste ministeren og hans pressefolk selvfølgelig også. Når først man havde fået gevinsten ved nyheden, så betyder det knap så meget, at man nogle dage senere må erkende, at tallene ikke holder, og at den nye historie stort set er baseret på yderst tvivlsomme og hurtige skøn, lavet i hastværk.

Nu må vi så vente til rapporten kommer senere på året. Så må vi håbe den har lidt mere troværdighed.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Profil
Lars Boje Mathiesen (f. 1975) er folketingskandidat for Nye Borgerlige i Østjylland. Han betragter sig selv som borgerlig, har markante holdninger til prioriteringerne i den offentlige sektor og er kritisk debattør omkring den nuværende samfundsudvikling. Han arbejder som selvstændig, underviser og musiker.
Annonce
Annonce
Seneste blogs
Af Mikael Jalving
24.09.18, 13:48
Vist er der lyspunkter, men end ikke politiet kan snakke problemerne væk. Læs mere
Af Mikael Jalving
23.09.18, 08:30
Krænkelsesideologien fører os mod amerikanske og kinesiske tilstande. Læs mere
Af Harun Demirtas
21.09.18, 17:25
Efter 9. klasse er der mange unge over 16 år, der falder mellem to stole og først bliver opdaget, når det er for sent. Nu bør vi handle! Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
21.09.18, 17:15
Ordene er Martin Krasniks, og vi må håbe, at vi når dertil, hvor DR lukker og slukker. Men først til lykke med de 20 pct.s besparelser. Læs mere
Af Gitte Seeberg
21.09.18, 15:24
Hvad enten det drejer sig om kreative løsninger inden for leasing eller inden for eksportgodtgørelse, er roden til alt ondt den værdibaserede registreringsafgift, som vi kender i dag. Det er den, der muliggør, at svindel kan lade sig gøre. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
21.09.18, 09:23
Slut med lappeløsninger og symbolpolitik. Det er det klare budskab til de andre partier fra Nye Borgerlige. Læs mere
Af Anna Thygesen
21.09.18, 09:14
Normalt gider jeg ikke beskæftige mig med emnet, men en folketingskandidat fra Randers har nogle holdninger til kvinder, som jeg ikke kan lade stå uimodsagte. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
20.09.18, 16:29
Et menneske må være dydig og have ære. Et menneske lever for sin dyd/ære. Kvinder med dårligt blod [af familier der lever uden ære] skal holde sig væk. Kvinder som dig. Læs mere
Af Signe Munk
20.09.18, 13:17
Får vi ikke stækket bankernes magt i samfundsøkonomien, så bliver det fællesskabet, som holder for, når det går galt. Læs mere
Af Morten Løkkegaard
20.09.18, 09:53
Socialdemokratiet har sammen med fagbevægelsen i årevis pustet til myten om, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, dumper lønnen og forringer vilkårene for danskere. Problemet med den fortælling er bare, at den er forkert. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her