Annonce

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Banderne griner jo af Søren Pape

I stedet for at gribe fat om nældens rod, så udstiller politikerne sig selv med endnu en ligegyldig lappeløsning.

Desperationen står malet i ansigterne på regeringen. Det betyder som regel flere håbløse ugennemtænkte tiltag. Denne gang et udspil om dobbeltstraf i bestemte områder. Et forslag, som i bedste fald er uden effekt, og som desværre grundet politikernes manglende vilje til at tage fat om nældens rod ser ud til at gøre op med nogle helt grundlæggende principper. Grundprincipper, vi som retsstat skal være yderst varsomme med at justere. 

Lad mig starte med at slå fast, at jeg er tilhænger af en storstilet reformation af retssystemet. Jeg er også tilhænger af strengere straffe på en lang række områder. Det har jeg gentagne gange understreget, og vores retssystem er langt fra gearet til den virkelighed, politikerne har tvunget samfundet i – især når det kommer til straffen for vold og voldtægt.

Det er derfor reelt set ikke selve forøgelsen af straffen, jeg finder problematisk. Jeg tror dog næppe, at en fordobling er tilnærmelsesvis nok til, at disse kriminelle personer ændrer adfærd. Et hardcore bandemedlem vil ganske enkelt ikke genoverveje sin trussel, fordi det nu fx koster ham 60 dage i spjældet i stedet for 30. Det er i min optik en ganske naiv forestilling, justitsministeren anlægger, når han mener, at dette vil have afgørende betydning.

Så min første anke beror på, at denne fordobling ikke vil resultere i en grundlæggende adfærdsændring, hvor disse personer nu pludselig vil blive til lovlydige borgere, og derfor er dette forslag blot endnu ét i rækken, som mere skal signalere politisk handlekraft end adressere problemerne. 

Min næste anke går på det grundlæggende princip om lighed for loven. I et lille land som Danmark burde der ikke være belæg eller gyldig grund til at opdele landet geografisk i forskellige ”straffezoner”. Et sådant markant og grundlæggende indgreb bør man nødigt anvende, og naturligvis kun hvis alle andre muligheder og værktøjer for at løse problematikken er udtømt. Det er de langtfra. Søren Pape og resten af politikerne på Christiansborg har blot ikke den fornødne vilje til at gribe fat om nældens rod.

 De nødvendige og brugbare løsninger ligger ellers lige for:

• Stop al asyl.

• Udvis kriminelle udlændinge konsekvent og efter første dom.

• Kræv selvforsørgelse af udlændinge.

• Gør integration til et personligt ansvar.

• Hjemsend folk, som ikke længere er personligt forfulgte.

Jeg kan så også forstå, at embedsmændene i Justitsministeriet allerede har haft fat i justitsministeren. Søren Pape har sjovt nok nemlig allerede været ude at trække lidt i land. Nu er det lige pludselig ikke kun et forslag for bestemte enkelte ghettoer. Nej, nu er det en praksis, der kan indføres både i Gellerup og Hellerup – som han siger. Denne lille retoriske ændring er ifølge flere eksperter bidende nødvendig, for at denne lov ikke straks skal underkendes ved forskellige instanser. Jeg er ikke juridisk kyndig, så jeg vil afholde mig fra denne del af debatten. 

Men det ændrer intet på min grundlæggende skepsis over for forslaget. For min tredje anke er nemlig den mest principielle. Som jeg har læst og hørt, så skal det nu være op til den enkelte lokale politidirektør at vurdere, hvor og hvornår denne sanktion skal indføres.

Dette er yderst problematisk. For det efterlader borgerne uden viden om, hvilke retstilstande der reelt eksisterer på et givent tidspunkt.

Karikeret svarer det lidt til, at man ikke ved, om man får en bøde, et klip eller andet ved en overtrædelse på samme strækning, da dette kan ændres, alt efter hvad politiet beslutter.

Og det første spørgsmål må jo naturligvis være, hvorledes man vil sikre, at borgerne ved, hvilke regler og love de skal agere under. Det SKAL være et bærende princip, at borgerne har mulighed for at være bekendte med lovgivningen.

Jeg ser yderst kritisk på, at man tildeler myndighederne forøget mulighed for at agere lovgivere. Når man nu giver politiet markant større beføjelser til at ændre på en strafferamme uden foregående lovbehandling, så er vi helt inde ved den grundlæggende opdeling af vores demokrati. Selvfølgelig er alt ikke sort og hvidt, men det er nødvendigt at rejse debatten. For hvad bliver ellers det næste skridt, som politikerne tillader?

Vi HAR massive problemer i en lang række geografiske områder spredt ud over hele landet. Disse problemer er ikke afgrænset af en ghettoliste, og en halvhjertet desperationslappeløsning som denne ghettoplan nummer syv kommer ej heller til at tage det nødvendige opgør med disse udfordringer.

De er langt mere grundlæggende, og så længe politikerne ikke tør indse dette og handle derefter, så må vi som borgere forvente ghettoplan 8, 9 og 10 de kommende år.

– Politikerne har jo behov for at vise handlekraft.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Profil
Lars Boje Mathiesen (f. 1975) er folketingskandidat for Nye Borgerlige i Østjylland. Han betragter sig selv som borgerlig, har markante holdninger til prioriteringerne i den offentlige sektor og er kritisk debattør omkring den nuværende samfundsudvikling. Han arbejder som selvstændig, underviser og musiker.
Annonce
Annonce
Seneste blogs
Af Morten Uhrskov Jensen
18.09.18, 19:47
Grænser er tegnet om på ny hele vejen gennem historien. Det vil også ske i USA en dag. Læs mere
Af Anders Vistisen
18.09.18, 16:44
Dansk erhvervsliv med Dansk Industri i spidsen vil have flere udlændinge til Danmark. Men det tager ikke selv ansvar for samfundsudviklingen og jamrer konstant. Læs mere
Af Olav Skaaning Andersen
18.09.18, 15:31
Hvorfor lukker politikerne kulturelle tv- og radiokanaler, der er klassisk public service? Det giver ikke mening. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
18.09.18, 09:52
121 forskellige grupperinger, i 66 forskellige lande. Truslen er global, de fleste ofre er dog muslimer. Denne form for terrorisme har kun været voksende, også i Vesten, og intet peger på, at den har toppet. Læs mere
Af Nauja Lynge
17.09.18, 22:50
Men hvordan kan danske politikere navigere rundt i indblanding fra kinesere, amerikanere og russere? Det kan de naturligvis ikke. Og der er projekter i gang i Grønland, som faktisk er langt mere bekymrende. Men af uvisse årsager er det umuligt at få danskere til at forstå Kinas interesser i Grønland. Dette selv om det vil påvirke den danske stat på mange måder. Læs mere
Af Katrine Winkel Holm
17.09.18, 22:27
Var Venstre-politikeren en ægte frihedselsker, ville han forsvare Danmarks frihed og sin egen frihed til at sige sin mening. Han gør ingen af delene. Læs mere
Af Mikael Jalving
15.09.18, 07:35
Den ideologiske globalisering er for nedadgående og findes efterhånden kun i EU, blandt svenske journalister og skønlitterære forfattere. Læs mere
Af Nauja Lynge
14.09.18, 10:34
De bruges som usmagelig valgflæsk på bekostning af de unge. Læs mere
Af Jens Kindberg
13.09.18, 22:22
Den europæiske generationskontrakt er vigtig for fremtidens Danmark. Læs mere
Af Gitte Seeberg
13.09.18, 21:32
Respekt for den nye politiske fokus på de forsømte erhvervsuddannelser, men spørgsmålet er, om den ikke kommer en postgang for sent. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her