Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Vi er klimavenlige – lige indtil vi skal betale

Overalt i transportbranchen møder jeg en vilje til at nedbringe CO2-aftrykket. Lastbiler, busser og fly står tilsammen for omkring 25 pct. af CO2-udledningen i Danmark, og den grønne omstilling er både dyr og svær. Men alle er klar over, at den er nødvendig.

Transportbranchen (rederier undtaget) er ikke præget af stor historisk indtjening. Hvis der er et overskud på 3 pct., er det et godt år.

Konsolideringsmæssigt er branchen også udfordret. Investeringslysten er stor, men midlerne er begrænsede. Så der er ikke råd til at købe en ellastbil, der er tre gange så dyr som en konventionel lastbil, medmindre kunderne er villige til at betale mere for transporten.

Det er en af grundene til, at der kun er omkring 70 ellastbiler i Danmark af et samlet antal på ca. 40.000.

Kommunernes kollektive klimaneutrale satsning er indtil videre en enlig svale blandt transportindkøberne, men forhåbentlig kommer det – meget gerne snart.

Når alle taler om klima, CO2-reduktioner og den grønne omstilling, vil det være nærliggende at tro, at indkøbsafdelingerne i virksomhederne er villige til at købe grøn transport og betale for meromkostningerne. Man kan også forestille sig, at kunderne hamstrer flyselskabernes ”klimakompensations tilkøbsydelser”. Eller at staten går foran!

Det er desværre ikke tilfældet. Måske transportindkøberne har haft ørebøffer på og ikke hørt, at topcheferne vil det grønne?

Måske de visionære folkevalgte og Finansministeriets dygtige økonomistyrelse med ansvaret for statslige indkøb håber, at den grønne omstilling er gratis, eller at den kommer af sig selv?

Måske de ”klimabevidste” forbrugere har for meget fokus på pris og for lidt på chaufførvilkår eller klimaet, når naboerne og vennerne vender ryggen til?

Klimaet fylder meget i den offentlige debat og mere og mere rundt om middagsbordet. Det er dejligt, men der er ingen sammenhæng til den grønne betalingsvillighed. I hvert fald ikke endnu.

Når den kommer, er transportbranchen klar til at levere grøn omstilling og klimavenlig transport. Men omstillingen kommer kun, hvis kunderne – inklusive staten – omsætter de smukke, grønne intentioner til grøn betalingsvillighed.

Kommunerne, der ofte kritiseres, er faktisk gået foran og har købt grønt ind. Om få år vil størstedelen af den kollektive transport – tog, busser og færger – have CO2-neutrale drivmidler. Kommunerne har investeret, betalt en grøn merpris og ændret deres udbudspolitik, så de grønne forretningsmodeller bliver bæredygtige, og operatørerne har fået råd til at købe grønne busser og tog.

Kommunernes kollektive klimaneutrale satsning er indtil videre en enlig svale blandt transportindkøberne, men forhåbentlig kommer det – meget gerne snart.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.