Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Der er åbenlyse gevinster ved en Kattegat-forbindelse

Forestil dig, hvad det vil betyde, hvis du kan komme fra det centrale Aarhus til Indre By i København på bare én time og 10 minutter. Det kan blive virkelighed, viser en forundersøgelse af en mulig Kattegat-forbindelse.

Med Kattegatforbindelsen vil man endda kunne komme ned på en rejsetid på omkring tre timer med tog mellem Aarhus og Hamborg – via Ringsted og Femern-forbindelsen. Dermed vil toget blive væsentligt hurtigere end bilen. Det kan gøre toget mere attraktivt og understøtte en klimavenlig, energieffektiv og pladsbesparende transport.

Alle skal orienteres om konsekvenserne, og alle skal have mulighed for at bidrage til at skabe de bedst mulige løsninger.

Forundersøgelsen viser også, at Kattegat-forbindelsen vil være en særdeles god forretning for Danmark, og at den vil være en økonomisk fordel for samfundet – uanset om man opfører den med en vejforbindelse alene eller med både vej og jernbane. Som politiker arbejdede jeg for mine vælgere, men nu arbejder jeg for erhvervslivet i Dansk Industri, og de nye positive samfundsøkonomiske beregninger bør føre til, at både erhvervslivet og de folkevalgte støtter, at projektet bliver anlagt med en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.

Før vi når så langt, skal vi have belyst mulighederne og sørge for at undersøge konsekvenserne grundigt. En Kattegat-bro vil ændre mange menneskers liv. De fleste vil opleve store gevinster, men der er også negative konsekvenser for indenrigsluftfarten, færgerne og særligt de mennesker, der bor i de lokalområder, som forbindelsen skal passere igennem. Vi skal være sikre på, at der ikke findes gode alternativer, som vi overser. Og så skal vi sørge for, at forbindelsen kan blive bygget med løsninger og metoder, så miljø- og klimapåvirkningen bliver så lille som mulig. Samtidig skal vi have for øje, at klimahensynet ikke er det eneste hensyn, vi skal tage.

Der er mange åbenlyse fordele ved en Kattegat-forbindelse. Den vil gøre infrastrukturen langt mere robust, så trafikken mellem landsdelene ikke kun er afhængig af broen over Storebælt, indenrigsluftfarten og færgerne. Vi vil aflaste motorvejene i Trekantområdet og på Fyn. Og vi vil skabe nogle helt nye og forbedrede rejsemønstre mellem Jylland og Sjælland. Forundersøgelsen dokumenterer da også, at ulemperne bliver mere end opvejet af gevinsterne for Danmark som helhed.

En Kattegat-bro vil grundlæggende ændre Danmarks sammenhængskraft og flytte landsdele og familier tættere på hinanden end i dag. Det fører ikke bare til øget velstand og flere arbejdspladser, men også mange nye muligheder. Tænk blot på den betydning, som Storebæltsforbindelsen har haft for hele Danmark. Det er i øvrigt en broforbindelse, som ingen vil undvære i dag, men som mange var imod, da den blev besluttet.

I Dansk Industri mener vi, at en fast forbindelse over Kattegat er nødvendig for, at Danmark kan opnå en infrastruktur i verdensklasse. Vi håber, at et stort flertal på Christiansborg beslutter at igangsætte detaljerede miljøundersøgelser (VVM) af projektet, så vi kan få kortlagt konsekvenserne af byggeriet – også de miljømæssige og klimamæssige. Debatten skal ske på fakta og viden.

Det vil derfor også være klogt at inddrage borgere, virksomheder og øvrige interessenter. Alle skal orienteres om konsekvenserne, og alle skal have mulighed for at bidrage til at skabe de bedst mulige løsninger. Jeg er overbevist om, at CO2-aftrykket ved en ny Kattegat-bro kan blive væsentligt reduceret, hvis vi bygger klogt.

Har vi som samfund råd til at bygge forbindelsen for hele landets skyld, så har vi også råd til at undersøge den ordentligt og råd til at investere i løsninger, som nedbringer generne for lokalområderne. Til gengæld vil vi få en ny fast forbindelse, som vil løfte hele Danmark.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.