*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Vi har stirret os blinde på samfundets speedometer

Vores samfund er som en racerbil, der blindt suser afsted. Vi måler desværre kun på fart, ikke retning – og det er skadende for samfundsudviklingen.

Når regeringen i dag måler, hvordan det går med samfundet, måler den hvor hurtigt økonomien kører. Eller rettere: Ikke hvor hurtigt økonomien kører, men i stedet hvor meget hurtigere økonomien kører i forhold til sidste år. Økonomisk vækst - som bare bliver betegnet som vækst – er desværre blevet det eneste måleparameter for samfundets udvikling.

Man har reduceret samfundet til en racerbil, hvor hele fokus er på fart.

Men som alle ved, er det ikke hastigheden, som bestemmer, hvor en bil, eller samfundet for den sags skyld, bevæger sig hen. Det gør retningen. Hvad nytter det, at bilen kører hurtigt, hvis destinationen er et sted, et samfund, vi ikke vil hen? Så i stedet for at stirre os blinde på speedometeret, har vi brug for at følge et kompas, så vi kan pege samfundet i den rigtige retning. Så vi får et mere lykkeligt, lige og meningsfuldt samfund.

I Alternativet synes vi faktisk, at hastigheden er høj nok. Vores økonomiske velstand er bredt set så høj, selvom vi mener, at det skal fordeles mere lige. Vi bliver ikke for alvor gladere, hvis vi køber blender nummer to eller iPad nummer tre. Hvis vi vil have lykkeligere og mere meningsfulde liv, skal vi måske ligefrem sætte farten lidt ned. 900.000 børnefamilier har svært ved at balancere familie og arbejdsliv og 450.000 danskere udviser dagligt symptomer på stress.

Vi skal forstå, at det ikke er et spørgsmål om, at vi skal blive økonomisk rigere – om at bilen skal køre hurtigere. Vi skal gøre de ting, som får os det rigtige sted hen – som giver os et mere lykkeligt, meningsfuldt og bæredygtigt samfund.

Kompas ikke GPS
Jeg påstår ikke, at Alternativet har en GPS, men vi har et bud på, hvor vi gerne vil hen. På nuværende tidspunkt kender vi ikke et hvert sving og smutvej på vejen til et mere meningsfuldt og bæredygtigt samfund, og det kommer vi nok aldrig til. Men vores indre kompas udstikker retningen, og den inkluderer et samfund med 100 % økologi, en 30-timers arbejdsuge og bedre fordelt rigdom.

Vi kender også de første tiltag, som skal dreje samfundet i den for os rigtige retning. De er en del af vores 4-årige finanslovsforslag ’Tal – til et bedre samfund’, som vi præsenterede i fjor. Her foreslår vi over fire år at omfordele 120 mia. kr. fra sort til grøn, fra rig til fattig og fra individ til fællesskab.

Blandt andet foreslår vi fra Alternativet at investere yderligere 28 milliarder kroner i den grønne omstilling, 40 milliarder i at øge ligheden i Danmark, 24 milliarder i at tage ansvar for en mere lige, sikker og retfærdig omverden og 16 milliarder i bedre uddannelse.

Alternativet vil blandt andet skabe bedre balance på den sociale bundlinje ved at fordoble den grønne check, ved at sænke skatte på arbejde i bunden og ved at tilbagerulle kontanthjælpsloftet. Den økonomiske bundlinje bliver styrket ved, at vi investerer i bedre uddannelse, mere forskning og bedre vilkår for iværksætteri, der skaber nye job. Den grønne bliver styrket ved at fjerne afgifterne på elbiler, lavere moms på frugt og grønt og større støtte til landmænd, som omlægger til økologisk landbrug.

Fuldt finansieret
Vores finanslovsforslag er finansieret krone til krone, og udregnet på den konventionelle måde. Det vil sige uden at medregne de gavnlige effekter, vi ved der er af flere investeringer i uddannelse, forskning, mindre fattigdom og grøn omstilling.

Samtidig med at finanslovsforslaget er fuldt finansieret, bruger vi ikke det økonomiske råderum, som politikere ofte bruger til at finansiere deres tiltag. Det økonomiske råderum er de ekstra penge, som automatisk kommer ind statskassen, når samfundet bliver rigere og dygtigere. Finansministeriet har beregnet det økonomiske råderum til at være over 30 milliarder kroner de næste fire år, penge der for eksempel kan bruges til udgifter i forbindelse med flere ældre eller en sænkelse af arbejdstiden.

Pengene til finansieringen kommer fra højere boligskat, højere arveafgift for de rigeste, formueskat og skat på finansielle transaktioner, hvor især de computergenererede skaber ustabilitet. Derudover kommer finansieringen fra afgifter højere afgifter på tobak, brændeovne, benzin, diesel, flyrejser og oksekød. Tiltag, der vil gøre det lettere at leve sundere og gøre det lettere at leve grønnere.

Samtidig øger vores finanslovsforslag ligheden i Danmark, i kraft af at både kontanthjælpsmodtageren, den enlige dagpengemodetager, den enlige LO-arbejder, LO-ægteparret, den enlige pensionist og pensionistægteparret ifølge Skatteministeriets familietypemodeller vil få flere penge at gøre godt med.

Rigtig retning og længere på literen
Det er altså muligt at ændre retningen for det det danske samfund, så kursen bliver sat mod et mere bæredygtig, lige og meningsfuldt samfund. Et samfund, hvor der er balance på den sociale, økonomiske og miljømæssige bundlinje. Et samfund, hvor fokus ikke er på at køre hurtigere, men på at køre længere på literen og hvor det vigtige er, hvor vi kommer hen – ikke hvor hurtigt det går.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Josephine Fock (f. 1965) er medstifter af Alternativet. Hun er fhv. gruppeforkvinde i partiet og fungerer samtidig som asyl- og integrationsordfører samt finans-, økonomi- og retsordfører. Josephine er uddannet jurist og har en fortid i fagbevægelsen, hvor hun har været sekretariatschef for OAO (Offentlige Ansattes Organisationer) og som chefforhandler har hun forhandlet overenskomsten for alle statsligt ansatte med de seneste tre finansministre. Josephine er fritidssejler, naturelsker og den yngste i en søskendegruppe på fem.
Seneste blogs
Af Anders Vistisen
12.12.17, 10:54
I denne juletid bør der i en verden, som plages af nød, elendighed, vold og terror, også være plads til at sætte fokus på lyspunkterne. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
11.12.17, 18:33
Hvis de seneste dages politiske teater var fiktion, ville kaosscenerne fra Finans- og Statsministeriet være kanon underholdning. Desværre er de kaotiske forhandlinger mellem regeringen og Dansk Folkeparti benhård virkelighed, og første akt har allerede gjort Danmark fattigere. Læs mere
Af Annika Smith
11.12.17, 09:18
Så får den en pause fra torturen og slipper for at gøre det rigtige helt frem til næste folketingsvalg Læs mere
Af Harun Demirtas
10.12.17, 22:50
Politikerne har skabt et system, hvor man som offentligt ansat bliver opdraget til at opfatte sig i en konkurrence, indtil det går op for en, kampen man kæmper, aldrig kan vindes. For man kan ikke konkurrere eller være i krig mod sig selv. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
10.12.17, 20:33
EU-modstandere har kun gavn af de tyske socialdemokraters formand. Læs mere
Af Josephine Fock
10.12.17, 15:21
Menneskerettighederne skældes ud fra mange sider disse dage. Nogen vil have dem udskrevet af dansk lov, andre vil udfordre eller reformere dem. I dag fylder FN’s menneskerettighedserklæring 69 år. Jeg vil gerne sige tillykke. Og tak. Jeg ser frem til mange år med dem endnu. Læs mere
Af Mikael Jalving
10.12.17, 14:28
For alle vore fremtidsfanatikere og teknologifreaks kan det kundgøres så kort, at budskabet måske trænger ind: Historien er ikke død, den sover bare. Læs mere
Af Erik Winther Paisley
10.12.17, 13:31
Foreløbig aftale eller ej, gruer jeg for, hvordan Brexit vil udarte sig. For Europa, altså. Læs mere
Af Gitte Seeberg
08.12.17, 12:55
Er det fordi, nogle mænd har følt sig personligt truffet, eller er det fordi, de har en særlig masochistisk trang til at forsvare noget, som ikke kan forsvares? Læs mere
Af Christel Schaldemose
08.12.17, 11:38
Dieselgate har haft store menneskelige omkostninger. Nu er der endelig EU-enighed om skrappere regler, der skal være med til at undgå en ny skandale. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her