Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Har vi råd til billigbusserne?

Det er ikke dem, som rejser på de største strækninger, der kommer til at mærke konsekvenserne.

Lad os starte helt fra starten:

Den kollektive trafik i Danmark er presset på flere fronter; de små biler er blevet så billige, at mange efterhånden kan overskue det økonomisk, der er øget konkurrence på området – alle kontrakter mellem operatør og staten skal fornys med jævne mellemrum, og her handler det om, hvem som kan gøre det billigst, ikke bedst, men billigst.

Men det største pres på den kollektive trafik i fremtiden kommer fra billigbusserne, for deres forretningsmodel vil langsomt men effektivt kvæle den danske kollektive trafik, og her vil mange sikkert tænke, at det er okay, for DSB kunne bare have leveret et bedre og billigere produkt.

Men det er her, langt de fleste tager fejl: DSB kunne sikkert godt have gjort tingene bedre, men det er ikke dem, som rejser på de største strækninger, der kommer til at mærke konsekvenserne.

I Danmark har vi et omfordelingsprincip, hvor de penge, som bliver tjent på den kollektive trafik, bliver omfordelt, så de, som bor udenfor de store byer, også har adgang til kollektiv trafik.

Vender man sit rejsekort om, vil man kunne se et Danmarkskort med nogle mystiske streger på. De streger spiller en vigtig rolle i omfordelingen; helt konkret så er Danmark inddelt i fem forskellige trafikselskaber.

Trafikselskabet modtager penge, hver gang en operatør kører inden for deres område. Når man som passager rejser med DSB fra Københavns Hovedbanegård til en vilkårlig station på Sjælland, så skal DSB aflevere størstedelen af billettens pris til trafikselskabet, i dette tilfælde Movia.

På den måde sikrer man, at der er penge til den lille busrute med få passagerer, det er brugerne af de små bus- og togruter, som bliver ramt af billigbussernes indtog i Danmark.

For i modsætning til DSB og Arriva så kører billigbusserne kun dér, hvor der er kunder, dvs. på de strækninger, hvor der altid vil være passagerer. De kører også kun på de tidspunkter, hvor det er rentabelt.

Billigbusserne bidrager heller ikke til omfordelingsprincippet. Når det så er sagt, så forstår jeg godt, hvorfor det er attraktivt at spare penge. Vi skal have politikerne på banen og have sænket prisen på de lange rejser.

Og det kan faktisk lade sig gøre at sænke prisen – DSB har tilbudt at sænke prisen på lange rejser (altså rejser, hvor man minimum krydser to trafikselskaber), hvis de må føre deres overskud tilbage til passagerne.

Vi har ganske enkelt ikke råd til de billig busser.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Jesper Guldbrandsen (1984) arbejder til daglig som togfører hos de danske statsbaner. Hans hjerte banker for vores fælles kollektive trafik, og uretfærdighed over for lønmodtageren er noget af det, der får ham til tasterne.
Seneste blogs
Af Lars Boje Mathiesen
17.09.19, 19:38
Bliver vores ytringsfrihed reelt ødelagt, og hvorfor reagerer magthaverne ikke? Læs mere
Af Nauja Lynge
17.09.19, 13:35
Men både republikanerne og Trump har vist nødvendigheden af en mere ligeværdig stat, hvis rigsfællesskabet skal bevares. Læs mere
Af Isabella Arendt
17.09.19, 06:35
Tomater fra Spanien, grise fra Danmark, køer, der prutter, og den evige dårlige samvittighed, når det kommer til økologi. Vi aner jo faktisk ikke, hvad bæredygtighed er. Læs mere
Af Utku H. Güzel
16.09.19, 21:18
Vi bliver nemlig ikke betragtet som meget andet end arbejdskraft og forbrugere i dette system. Læs mere
Af Louis Jacobsen
16.09.19, 18:33
Der har været en del debat omkring en vikar i Københavns lufthavn og personens valg af fagforening. Ligesom det frie fagforenings valg er et faktum så er det også et faktum at dit frie valg kan have konsekvenser for alle muligt andre end dig selv. Læs mere
Af Harun Demirtas
15.09.19, 17:20
Mette Thiesens synspunkter siger meget mere om hendes falske kærlighed til Danmark, end det siger om mig og min danskhed Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
15.09.19, 13:45
Vi nærmer os hastigt en helt ny situation i Sverige. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
15.09.19, 11:30
Hvordan står det til med fagforeningsfriheden, Mette Frederiksen? Læs mere
Af Mikael Jalving
15.09.19, 07:00
En muterende virus spreder sig fra Silicon Valley og FN til danske universiteter. Den politiske korrekthed. Læs mere
Af Elsebeth Gerner Nielsen
14.09.19, 14:20
Jesper Panduro: »Det drejer sig ikke længere om at være bedst i verden, men bedst for verden.« Læs mere