Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Trustpilot: 1 stjerne ud af 5 til Akuttelefonen 1813

Hvis dette var en privat virksomhed, var den lukket nu.

"Omstillingen er mere professionel en den læge der sider bag røret.” og ”Magen til service ligger på i hovedet på mig, hvad sker der arrogant personale og nedladende.” samt ”Ringede til 1813 to gange i løbet af et døgn - begge gange blev jeg mødt at et arrogant og nedladende personale, som ikke var det mindste serviceminded."

Udklip fra Trustpilots side over anmeldelse af Akuttelefonen i Region Hovedstaden.  De fleste virksomheder ville i den forbindelse nok overveje, om de skulle ændre på procedurerne, hvis man kun opnår en stjerne, men det sker hverken for Region Hovedstaden eller DSB, som også render rundt med 1 stjerne.

De fejl, der sker på Akuttelefonen, er så alarmerende, at hvis denne opgave var udliciteret, havde den virksomhed mistet sin opgave, inden der var gået to minutter. Men i det offentlige fortsætter skandalerne, selv rigsrevisionen har kritiseret akuttelefonen.

Akuttelefonen 1813 har ikke i en eneste måned siden den åbnede 1. januar 2014 overholdt sit mål om, at 90 % af opkaldene skal besvares inden for 3 minutter. Den bedste måned man har haft var det 70 %. Til sammenligning var den gamle lægevagtsordning, som Regionen lukkede, oppe på en svarprocent på henholdsvis 88- og 89 % i sine sidste måneder. Ergo, Region Hovedstaden burde nok overveje, om det har givet mening at forandre for forandringens skyld, eller om borgerne ikke er bedre stillet med en bedre svartid. Hvis jeg havde akut behov for hjælp, vil jeg da håbe, at jeg kan komme igennem til akuttelefonen hurtigere end 3 minutter.

Menneskeliv er på spil

Når borgere ringer til akuttelefonen, så sker det, at telefonen bliver taget af sygeplejersker, jordemødre eller læger. Det personale, som er på arbejde, er til tider op til 45 personer. Det vagtteam på op til 45 personer har 1-2 læger, som de kan spørge til råds samt en læge med speciale i narkose, smertebehandling og genoplivning. Andre regioner bruger læger med speciale i almen medicin, det gør Region Hovedstaden ikke.

Ikke et ondt ord om sygeplejersker, jordemødre samt alt andet vagtpersonale ved telefonerne, men humlen må være, at der kan ske fejl i rådgivningen, hvis man ikke er specialist.

En 17-årig dreng døde grundet fejldiagnosticering "Patienterstatningen har vurderet, at drengen med al sandsynlighed kunne være i live i dag, hvis akuttelefonen 1813 havde sendt en ambulance med en læge, der havde givet den 17-årige dreng antibiotika mod sygdommen."

Akuttelefonen 1813 undlod at sende en ambulance. Det medførte bl.a.,  at Styrelsen for Patientsikkerhed overvejede at sætte en læge under skærpet tilsyn grundet dødsfaldet. Akuttelefonen (Region Hovedstaden) forsøgte at lægge pres på ’Styrelsen ved Patientsikkerhed ved at sende en støtte erklæring til lægen og forsøgte dermed at påvirke styrelsen.

Denne fremgangsmåde bliver kaldt helt utilstedelig af lektor i sundhedsjura ved Syddansk Universitet Kent Kristensen. Anette Petri fra Styrelsen for Patientsikkerhed udtaler til DR "Det er usædvanligt, at vi modtager uopfordrede støttetilkendegivelser fra den øverste ledelse i en region i forbindelse med en tilsynssag."

Akuttelefonen 1813

Denne sag er en blandt mange omhandlende Akuttelefonen. Den nuværende Akuttelefon virker ikke med kun 1 stjerne.  Jeg ser gerne, at telefonerne kun tages af lægepersonale. Det kan ikke være for meget at forlange, at man taler med en læge, når man er akut syg. Kort sagt; der skal styr på 1813 nu.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Jens Kindberg (f. 1982) er iværksætter, selvstændig og erhvervsmand. Han er cand.merc i Finansiering og Regnskab og har siden teenagealderen oprettet og udviklet flere forskellige forretninger og driver nu flere firmaer i ind- og udland. Dette er bl.a. inden for bygge- og finansieringssektoren. Derudover har han en baggrund i finanssektoren i London, Stockholm samt København. Han ser med stor skepsis på offentligt bureaukrati og karrierepolitikere, og har en grundholdning om, at de stærke skal have frihed til at gøre Danmark rigere - uden at vi mister fokus på de svageste. Jens Kindberg er førstesuppleant til Københavns Borgerrepræsentation for Det Konservative Folkeparti
Seneste blogs
Af Morten Uhrskov Jensen
19.02.18, 16:34
Men globalisterne har en interesse i at påstå det modsatte. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
19.02.18, 14:57
Vægtede målinger som Berlingske Barometret er måske ikke så retvisende, som man lige skulle tro ved første øjekast. Læs mere
Af Mikael Jalving
18.02.18, 12:34
Storbritannien er en nation med fødselsveer. Pludselig diskuteres der politisk indhold i stedet for positioner, markeringer og taktiske krumspring. Læs mere
Af Signe Munk
16.02.18, 08:39
Kald dog en spade for en spade. Læs mere
Af Mikael Jalving
15.02.18, 14:08
Når du træder ind i en af disse endnu eksisterende katedraler, er det som at træde ind i en tidskapsel og mærke, hvor meget du har misset i mellemtiden. Læs mere
Af Jens Kindberg
15.02.18, 08:03
Alternativet er, at velfærdssamfundet smuldrer. Læs mere
Af
14.02.18, 21:58
Jeg har bare så stor respekt for prins Henrik. Han var sjov, sød, klog og vidende. Måske for klog til os her i Danmark. Læs mere
Af Anna Thygesen
14.02.18, 09:30
Skal vi ikke være enige om at sætte en stopper for det der ”modighedsporno” og nøjes med at bruge udtrykket modig, når der virkelig er grund til det? Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
13.02.18, 11:42
De danske politikere der ikke stemmer for burka-forbuddet, vil komme til at sidde med dårlig samvittighed, hvis det næste terrorangreb bliver begået af en terrorist forklædt i niqab / burka. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her