Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Københavns nye kommuneplan minder mere om plastikkirurgi end om kvalitet

Visionerne døde med Jens Kramer Mikkelsens farvel til politik.

Københavns Kommune er for tiden ved at udfærdige den kommende kommuneplan for København og byens udvikling, altså den plan, som skal sætte retningen for København de næste mange år. Det er immervæk sådan, at når en bygning står der og er endelig opført, så går der snildt over 100 år, inden man kan lave det om igen. Netop derfor er det så uhyre interessant, hvilken retning byen tager, og hvilken vej politikerne ønsker, at byen udvikler sig. Skal der være højhuse, skal indtrykket fra Københavns middelalderby bevares i hele København, eller skal der bygges i højden på brokvarterne?

Tilbage til overskriften, sammenligning med plastikkirurgi er ikke uden grund. Tidligere overborgmester Jens Kramer Mikkelsen gjorde det, som var nødvendigt i hans tid. Han havde ansvaret for en by, som i stor stil var nedslidt og knap så køn at se på, han sørgede for at byfornyelsesprojekter i sådan en stil, at man faktisk fik sminket byen på samme måde som man kan få rettet op på det ydre i takt med alderen. Nuvel, der er en del ejendomme, som klarer sig fint uden byfornyelsesprojekter og på samme vis med vores udseende. Jens Kramer Mikkelsen stod også for nogle fremtidssikrende tiltag for københavnerne såsom Metroen og Ørestad og var egentlig blot generelt god til at få gang i kranerne. Det gik faktisk så vildt for sig, og Kramer Mikkelsen var så fremsynet, at der blev sagt om hans karriere, at ”Kramer vil se kraner”.

Da Kramer Mikkelsen i 1989 blev overborgmester i hovedstaden, overtog han en by med mange problemer, stor arbejdsløshed og dertil hørende sociale problemer. Og børnefamilierne tog flugten til forstæderne, for hvem ønskede at bo i København? Hovedstaden var faktisk på fallittens rand, fordi de ”gode” skatteborgere havde forladt byen. Men under Kramers ledelse gik byen fra at være et sted, hvor ingen ønskede at bo i 1989, til at være et internationalt trækplaster. Så kære Jens Kramer Mikkelsen, derfor skal du have stor tak.

Nu til selve stridens kerne – for København er blevet smukkeseret, og vi har fået vores Ørestad og kommende Nordhavn, men hvor er visionerne og planerne fra Kramer Mikkelsens tid? Hvor er modet til at gøre København endnu bedre? Altså et kvantespring, som Kramer tog? De visioner mangler i den nuværende røde samling på rådhuset, som blot ønsker at skrive ekstra fyldord i Kramer Mikkelsens eftermæle, altså mere af det samme. Men nu er udseendet jo fikset, skal vi så ikke også til at se på indholdet og ikke kun på det ydre?

Andre storbyer i Europa har ligesom København været i gang med en smukkeseringsperiode, hvor centrum og veje er blevet saneret, og der er blevet bygget nyt. De er gået videre til næste etape af udviklingen, mens København står tilbage og kører i samme rille, som Kramer Mikkelsen satte byen i i 1989.

Andre byer er gået mod, at hver kvadratmeter skal bruges ”flere” gange, f.eks. at nye bygninger og nye tiltag har dobbelt effekt. Frem for blot at bygge nye boliger skal de også hjælpe byen. F.eks. har Sortedams Søen været drænet i forbindelse med metrobyggeriet, men hvorfor så ikke bygge en svømmehal under den eller sågar parkeringspladser? Der mangler sportsfaciliteter i hele København, og der er venteliste for at blive en del af et sportshold. På samme vis, når borgerne ønsker mere grønt, jamen, så lad os få gravet de store veje ned og få bygget boliger og anlagt parker ovenpå. Lad os få gravet Bispeengbuen ned, finansier det med boliger, og lad noget rest være park. Lad os få indført, at der skal bygges cykelparkeringspladser i selve bygningerne ved nybyggeri.

Lad os sikre os, at hele banelegemet, som skærer igennem København og adskiller København på samme romantiske måde som Berlinmuren adskilte øst og vest, også bliver gravet ned, og ovenpå og ved siden af skinnerne skal det sikres, at regnvand i tilfælde af oversvømmelse kan absorberes. At der bliver bygget boliger ovenpå, og at der selvfølgelig bliver masser af grønt også. Det er at udvikle byen inde i byen frem for blot at tilføje ekstra kvadratmeter via By og Havn A/S i et udvidet grundareal ude i havet, nej, vi er nødt til at bruge alle kvadratmeterne i København flere gange i fremtiden. Men ark nej, det røde flertal skrev i går den kommende havnetunnel og Lynetteholmen ud af den kommende kommuneplan og ikke med vores Konservative stemmer.       

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Jens Kindberg (f. 1982) er iværksætter, selvstændig erhvervsmand. Han er cand.merc i finansiering og regnskab og har siden teenagealderen oprettet og udviklet flere forskellige forretninger og driver nu flere firmaer i ind- og udland. Dette er bl.a. inden for bygge- og finansieringssektoren. Derudover har han en baggrund i finanssektoren i London, Stockholm samt København. Han ser med stor skepsis på offentligt bureaukrati og karrierepolitikere, og har en grundholdning om, at de stærke skal have frihed til at gøre Danmark rigere - uden at vi mister fokus på de svageste. Jens Kindberg er førstesuppleant til Københavns Borgerrepræsentation for Det Konservative Folkeparti.
Seneste blogs
Af Utku H. Güzel
09.04.20, 17:00
Der vil komme til at ske store ændringer i vores dagligdag, vores arbejdsliv, kontakten med andre mennesker, vores trang til at forbruge m.m. Læs mere
Af Signe Munk
09.04.20, 15:30
Coronakrisen er en glimrende mulighed for at give den grønne omstilling vind i sejlene - ved at kickstarte samfundet med grønne investeringer, når krisen er ovre. Læs mere
Af Nauja Lynge
08.04.20, 22:28
Der skete mange fejl fra danskernes side i deres iver efter at komme til Grønland og vide bedre – uden at ret mange vidste ret meget. Læs mere
Af Henrik Højlund
08.04.20, 20:36
Påskens budskab er muligheden for at leve, selv om vi dør. Det er svært at tro på - men på den anden side: Hvorfor ikke? Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
07.04.20, 10:22
Jeg er dødtræt af de partier, som mener, kunstnerne skal have bedre vilkår end alle andre. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
07.04.20, 07:57
Det er godt for folkesundheden, at statsministeren har fokus på hygiejnen. Men utroligt, at det skal være nødvendigt at lære os at være renlige. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
06.04.20, 23:30
Markedsøkonomien er – med alle sine mangler – den eneste form for økonomi, der kan bringe velstand og derfor også mere fred og fordragelighed. Læs mere
Af Nauja Lynge
06.04.20, 22:22
Men vi må gerne stille spørgsmål ved, om alle grupper i samfundet er tænkt ind i genåbningsstrategien. Selvfølgelig må vi det i et demokrati. Grønlændere i Danmark er ikke tænkt ind. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
06.04.20, 12:54
Partiet ønsker statsstøtte til aktionærer. Og viser dermed sit sande ansigt - og hvem, de mener, der skal slippe for at være med til at betale for krisen. Læs mere