Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Deleøkonomi bliver ikke muligt med den kommende socialdemokratiske regering

I hvert fald ikke hvis man satser på nytænkning.

Deleøkonomi og fintech er ord, som stille og roligt har fundet indpas i det danske ordforråd. Vi har set mange eksempler herhjemme på ny økonomi og afarter heraf. Personligt synes jeg, det er voldsomt imponerende, når nye virksomheder med nye tanker tilbyder deres produkter, og jeg tror, at vi i de næste mange år vil se flere nyskabelser i andre lande, men Danmark viger de nok uden om.

Hvorfor så det? Lad os tage nogle eksempler. Crowdfunding har ikke vundet indpas i Danmark endnu i modsætning til f.eks. i England, hvor staten kræver, at banker, som siger nej til et lån, skal foreslå alternative finansieringskilder. På den måde ”kvæles” nye initiativer ikke i England, men det sker dagligt i Danmark.

Da Uber kom til landet, blev det straks udskammet af danske venstrefløjspolitikere, inden retten havde talt. Københavnerne var vilde med Uber, men ikke politikerne, som mente, at man ikke kunne transporteres i bil, uden at der eksempelvis var en sædeføler i sædet, hvorfor Ubers biler bl.a. ikke kunne godkendes.

Det nyeste skud på stammen inden for transportbranchen er løbehjul, som bl.a. kan lejes i København og Aarhus samt mange andre byer. Det er kommercielle selskaber, som tilbyder, at man kan leje et elløbehjul og fragte sig fra A til B og derefter stille løbehjulet. Jeg har selv lejet løbehjul flere gange, og det går fint at komme gennem trafikken og koster ca. det samme som en busbillet, så hvorfor ikke vælge en transportform, hvor man ikke skal gå fra stoppestedet til sin slutdestination? Tager man løbehjulet, kan man stå af præcis ved destinationen. Københavns Kommune har med det ene krumspring efter det andet forsøgt at skræmme udbyderne væk, for ifølge Socialdemokratiet i København er det altså ikke offentlig transport, og nu har Københavns Kommune immervæk investeret 100 mio. kr. i deres eget selskab Bycyklen, som de frygter lider døden i konkurrence med løbehjulene. Så kommunens løsning er: Lad os kun give tilladelse til 40 løbehjul i hele Københavns middelalderby. For indeværende er der altså allerede over 1.000 løbehjul, som bliver flittigt brugt.

Enkelte røde politikere har også kunnet se, at denne beskyttelse af Bycyklen i København måske kunne give bagslag, så derfor har de fundet et nyt argument. Det er selvfølgelig trafiksikkerheden, fordi løbehjulene kan køre 20 km i timen. Hvis det virkeligt var et problem, skulle kommunen jo blot bede udbyderne om, at løbehjulene eksempelvis ikke må køre mere end 5 km i timen i gågaden (det kan sættes op elektronisk), men den vej vil kommunen heller ikke. Et tredje argument er dernæst, at de 1.000 løbehjul fylder en del, og det medgiver jeg, at de gør, men tænk, hvis borgerne tilvælger at bruge delecykler/-løbehjul, så vil antallet af cykler jo også falde, og der vil dermed blive mere plads. Og det er vel mere ressourcebesparende, at vi alle deles om transportmidlerne, så de røde politikeres aversion mod elløbehjulene kan jeg slet ikke begribe.

I min bog skal vi gribe de muligheder, som private virksomheder udbyder, og jeg vil personligt ikke gøre mig til herre over, om borgerne i København skal bruge et elløbehjul eller en cykel. Personligt har jeg taget et elløbehjul, når det skulle gå hurtigt til slutdestinationen, og jeg ikke var i nærheden af min egen cykel. Men sådan tænker de røde politikere på Christiansborg ikke, for ellers ville de ikke kun tillade 40 elløbehjul i Københavns middelalderby.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Jens Kindberg (f. 1982) er iværksætter, selvstændig erhvervsmand. Han er cand.merc i Finansiering og Regnskab og har siden teenagealderen oprettet og udviklet flere forskellige forretninger og driver nu flere firmaer i ind- og udland. Dette er bl.a. inden for bygge- og finansieringssektoren. Derudover har han en baggrund i finanssektoren i London, Stockholm samt København. Han ser med stor skepsis på offentligt bureaukrati og karrierepolitikere, og har en grundholdning om, at de stærke skal have frihed til at gøre Danmark rigere - uden at vi mister fokus på de svageste. Jens Kindberg er førstesuppleant til Københavns Borgerrepræsentation for Det Konservative Folkeparti.
Seneste blogs
Af Martin Ågerup
15.07.19, 19:53
FN bør indse sandheden: Markedsøkonomi og konkurrence er de fattiges ven. Læs mere
Af Mikael Jalving
12.07.19, 16:00
Mens teknologi og gadgets forandrer vores sociale eksistens til uigenkendelighed, har EU’s imperialistiske institutioner fået os til lige så frivilligt at give afkald på national suverænitet. Læs mere
Af Anna Thygesen
12.07.19, 13:30
Vi skal ikke fordømme folk, der forsøger at begå selvmord. De skal have hjælp, og så skal vi tale om det med hinanden og vores børn, for det eneste, der ikke virker, er tavshed og tabuisering. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
12.07.19, 11:29
Det yderste højres sande ansigt viser sig, når det russiske flag bliver luftet Læs mere
Af Signe Munk
11.07.19, 16:00
Skønhedsindustrien, samfundet og vi selv har et fælles ansvar for de skønhedsidealer, som lægger et enormt præstationspres på især unge. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
11.07.19, 10:18
Min ringe person har netop fået tre dages karantæne. Læs mere
Af Jens Kindberg
10.07.19, 00:02
De fleste af os har vel været i berøring med hospitalsvæsnet. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
08.07.19, 22:14
Af hjertet tak, Harun Demirtas, du fremskynder det tidspunkt, hvor omfattende hjemsendelser på grundlovens og retsstatens grund vil finde sted. Læs mere
Af Harun Demirtas
08.07.19, 15:14
Når et menneske får en invitation til indirekte at takke af og skride fra dette land, kan man ikke længere argumentere for, hvorfor det skulle kunne betale sig at integrere sig i dette land, når landet pisser på en. Læs mere