Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

På søndag åbner vores alle sammens metro i hovedstaden

Alle er glade - bortset fra Enhedslisten og Alternativet

I vor kære Hovedstad
åbner ”Metroringen”.
Hver en Borger bliver glad, -
sure, -vistnok ingen.

Sådan lyder starten på den sang, min mor har skrevet i forbindelse med åbningen af Metro Cityringen – naturligvis på melodien til ”Det var på Frederiksberg.”

Min mors sang

Og minsandten om ikke hun har fået den store ære at indvie den nye metrostation på Frederiksberg Allé. Det er hun selvsagt ovenud lykkelig over. (Og for god ordens skyld – jeg anede intet om det, og har intet haft med det at gøre.) Men det er heller ikke bare hvilket som helst bånd, der skal klippes over nu på søndag den 29. september.

Det største siden Chr. IV anlagde Christianshavn

Cityringen er i en liga helt for sig. Der er tale om et det største anlægsprojekt i Hovedstaden, siden Christian den fjerde anlagde Christianshavn. Tusinder og atter tusinder af mennesker vil hver eneste dag få glæde af den nye Cityring. Hidtil har vi fra Frederiksberg og jer fra Amager haft glæde af metroen – men nu kommer alle brokvartererne med. Østerbro, Nørrebro og Vesterbro.

Det tager bare 12 minutter at komme fra én station til den station, der ligger allerlængst væk på Cityringen – og det næste tog er aldrig længere væk end et par minutter. Vi taler om en revolution af den måde, vi bevæger os rundt på i byen. Bilen bliver overflødig på langt flere af de kortere ture, og vi kommer til at spare - ikke bare tid, men også CO2.

What’s not to like – som man siger.

Åbningen af metroen er ikke en festdag for Alternativet

Det må man spørge om hos Enhedslisten og Alternativet. De to partier har – som de eneste – været negative over for metroen gennem hele forløbet. De vil hellere have sporvogne – eller letbaner, som det hedder i dag – for de fylder nemlig på vejene, så der ikke er plads til bilerne. Det er mig en gåde, at de to partier får så mange stemmer i hovedstaden, og jeg tror simpelthen, at deres vælgere ikke aner, hvad de to partier står for. Men dem om det.

Meget mere metro

I Venstre har vi været med fra starten – og personligt har jeg været med til at træffe alle beslutninger om metroen – i kommunalbestyrelsen på Frederiksberg gennem 20 år – og i Folketinget gennem 8 år.

Mest stolt er jeg over beslutningen om, at den nye metrostation på Ny Ellebjerg bliver lagt under jorden. Hvis ikke jeg havde haft et godt forhold til Venstres daværende transportminister Hans Chr. Schmidt – så var den beslutning aldrig blevet truffet. Københavns kommune var ikke synderligt interesseret, men det lykkedes sammen med Frederiksbergs daværende borgmester Jørgen Glenthøj fra De Konservative at få staten med på idéen. Hvorfor er det nu så vigtigt, om stationen kommer under eller over jorden? Fordi en placering over jorden ville have sat en prop i metroen, så den var aldrig var blevet ført videre.

Her kommer der (forhåbentlig) endnu flere metrostationer

Nu kan metroen fortsætte – til Valby og videre af Fasanvej til Zoo, Frederiksberg Hospital, Nørrebro og Bispebjerg Hospital.

Metroen er et af mine hjertebørn, da jeg har været med helt fra start og hver gang er gået til valg på ’meget mere metro’. Det er en vild følelse, at Cityringen nu åbner lige om lidt. Den har været længe undervejs, men nu er det nu! Jeg er sikker på, at de gener, der har været i forbindelse med byggeriet, opvejes af fornøjelsen ved at kunne komme let og hurtigt fra a til b.

Med metroen giver vi bilisterne et attraktivt alternativ til bilkøer og trafikknudebevirket morgensurhed, og så bidrager metroen ovenikøbet helt afgørende til den grønne dagsorden.

Det ville være dejligt, hvis alle var ligeså optimistiske, som min mor er. Men der vil altid være nogen, der er lidt sure. Forhåbentlig vil ’hver en borger blive glad’ for Cityringen med tiden. For den ER altså smart.

Tillykke til alle byboere, turister og pendlere med den nye Cityring. Tak til naboerne for jeres store tålmodighed. Tak til borebisserne og alle andre ansatte i Metroen.

Om 100 år er alting glemt - på nær metroen

Om 100 år er alting glemt, siger man. Metroen er ikke. Den står der stadig om 100 år.

Man siger, at en politiker er en, der tænker på, hvordan han selv klarer sig til næste valg.

En statsmand er en, der tænker på, hvordan hans børn og børnebørn klarer sig sammen med de næste generationer.

Med beslutningerne om metroen har vi fået lov til at være statsmænd for en stund.







Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Jan E. Jørgensen (f. 1965) er medlem af Folketinget for Venstre og er partiets EU-ordfører, kommunalordfører samt menneskerettighedsordfører. Han er desuden rådmand og første viceborgmester på Frederiksberg, hvor han også bor sammen med sin kone og deres to børn. Jan E. Jørgensen er uddannet advokat, men har haft orlov siden 2012, da han blev valgt ind i Folketinget ved valget i 2011.
Seneste blogs
Af Isabella Arendt
04.07.20, 15:03
I et års tid nu har vi alle ventet på, hvad de borgerlige partier mon stiller op med sig selv. Vi har brug for en fælles borgerlig vision. Ikke som krisehåndtering eller valgflæsk, men som en reel vision for, hvor Danmark skal bevæge sig hen om ikke bare fire år, men 40 år. Læs mere
Af Mikael Jalving
04.07.20, 14:00
Hvis Grønland bliver selvstændigt, vil selvstændigheden vare ca. 15 minutter og en ny kolonisering begynde. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
03.07.20, 15:00
Den står på ferie i Danmark, og på vej rundt i landet er der stor rigdom at hente i kirkernes kalkmalerier, for de fortæller også en historie om det moderne menneske. Læs mere
Af Nauja Lynge
03.07.20, 10:14
Det nytter ikke at give danskerne skylden for de mange fordomme mod grønlændere, som lever i bedste velgående og forhindrer grønlændere i Danmark i at kunne hvile i deres identitet. Læs mere
Af Mikael Jalving
02.07.20, 14:14
Er det tilladt at maskere forbrydernes etnicitet for befolkningen? Læs mere
Af Martin Ågerup
02.07.20, 08:47
Der er forskel på at være pragmatisk (en nødvendighed i politik) og at være principløs. Læs mere
Af Utku H. Güzel
01.07.20, 19:05
Vores forbrug og vækstfokuseret levevis har tydeligvis en negativ effekt på klimaet. Læs mere