*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Børns Vilkår taler for pædofiles eventuelle ret til familieliv med barnebrude

En fyring er efter min mening på sin plads, når direktøren for Børns Vilkår ikke vil tage helt og holdent afstand fra pædofili-ægteskaber. Og ingen skal komme og fortælle mig, at berøringsangsten ikke eksisterer i vores samfund, og at kulturrelativismen ikke stortrives.
Vi skal simpelthen ikke acceptere pædofili-ægteskaber, siger de fleste, punktum. Så simpelt mener direktøren for Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl dog ikke at det er. På DR2 Morgen får han derfor sagt således om barnebrude på asylcentrene:
 
"Og der skal man altså være meget sikker på, at det ikke er tilfældet, at det ikke er et tvangsmæssigt forhold, at det ikke er en der måske på grund af penge eller økonomisk nød, er kommet i et næsten pædofili-lignende forhold, fordi hvis det er det så skal barnet beskyttes."
 
Nej, nej, nej, nej, nej! Vent lige et øjeblik, betyder det at hvis økonomiske forhold ikke har spillet ind, og at der ikke er tale om et tvangsmæssigt forhold, så skal vi acceptere næsten pædofili-lignende forhold? Og endda i form af et ægteskab?
 
Og hvad er næsten pædofili-lignende forhold egentligt for en størrelse, er det en arvart af pædofili?
 
Det fremgår ikke, men han fortsætter med:
 
"Så kan der være nogle tilfælde, hvor omstændighederne peger på at det er et ligeværdigt, respektfuldt forhold, og der ville man forbryde sig imod nogle andre regler, nemlig retten til familieliv." 
 
Se selv udsendelsen, indslaget starter ca. ved det tredje minut.
 
I et tænkt eksempel, på et sådant ligeværdigt forhold, nævner han at en 17 årig fx kan være sammen med en 18 årig. Men det er jo at tale uden om.
 
For han nævner ellers selv, at det som vi snakker om i dag, i asylcentrene handler om at voksne mænd har giftet sig med børn, der er helt nede på 14-15 år, og hvoraf nogle også er gravide.
 
Barnebrude, har oftest ikke engang, i udgangspunktet haft en stemme i selve indgåelsen af ægteskabet, og selv hvis de har, hvad ved de som børn egentligt om det, som de har sagt ja til?
 
Vi taler desuden om et shariaægteskab, som foruden det ulige forhold der er imellem et barn og en voksen, slet ikke anser pigerne som selvstændige eller ligeværdige mennesker. De skal adlyde manden, uanset, de kan ikke bare lade sig skille, de har ikke retten til at sige nej til sex, og mange andre vidunderlige ting, som gør at de kan føle sig respekterede og ligeværdige i forholdet?
 
Vi taler om forhold i en kultur hvor selv voksne kvinder, beviseligt i meget stor grad, bliver undertrykt og udsat for social kontrol og æresrelaterede konflikter og vold.
 
Men alt det ved du jo, du er en oplyst herre, men hvad er så dit problem? Hvorfor stikker det her helt af fra dig?
 
Kjeldahl talte også om at disse par ikke nødvendigvis er gift på papiret, men heller ikke det er nogen undskyldning.
 
For uanset om der ikke er papir på ægteskabet, så foregår det her fænomen stadigvæk, fordi imamer i de lande som pigerne kommer fra, og endda også i Danmark, kan finde på at vie barnebrude. Det at der ikke nødvendigvis er papir på forholdet, gør på ingen måde situationen mindre alvorlig.
 
Og anset hvem man er, skal man vel ikke have lov til at være gift, før man er 18 år? Eller taler du om en slags muslimsk dispensation for særligt modne muslimske barnebrude, i ægteskabet som institution? Husk nu at du er direktør for Børns Vilkår.
 
Vi skal vel ikke have indført parallelle retssamfund, vel?
 
Kjeldahl fik så trods alt også sagt at vi skal passe på pigen, og det var alligevel meget godt, når det egentligt er hans job at tage børnenes parti, for efter at vi evt., skiller parret ad, kan pigen blive udsat for æresrelateret vold.
 
Men selv denne pointe rundede han desværre af, på malplaceret vis, ved at sige at vi skal passe på med at vi ikke fører symbolpolitik.
 
Det var også besynderligt at Kjeldahl på intet tidpunkt nævnte at pigerne allerede i udgangspunktet, og altså ikke kun først bagefter, er udsat for et stort pres og social kontrol.
 
De her børn vil derudover opleve at være helt alene, uden noget netværk, i et helt nyt land, men heller ikke det var vigtigt nok for Børns Vilkår, til at direktøren satte et par ord på. Man skulle ellers tro at Børns Vilkår netop havde erfaring med både svigt af og overgreb på børn, som kunne komme de her piger til gavn.
 
Ingen skal komme og fortælle mig, at berøringsangsten ikke eksisterer i vores samfund, og at kulturrelativismen ikke stortrives.
Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Jaleh Tavakoli er født i Iran (f. 1982), i et hjem hvor politik fyldte, selvom Jalehs far, der var politisk aktiv imod det nyetablerede præstestyre, levede under jorden, fra hun blev født. Faderen flygtede fra Iran, og familien blev genforenet i Danmark, da Jaleh var ni år gammel. I dag er hun gift med en dansk-tyrkisk mand, og de er sammen (pleje)forældre til en lille pige. Hun er forfatter, samfundsdebattør og talskvinde for Frit Iran.
Seneste blogs
Af Signe Munk
14.12.17, 12:20
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme. Læs mere
Af Morten Løkkegaard
14.12.17, 11:22
Årets ord "Fake news" risikerer at underminere vores grundlæggende værdier: ytringsfriheden og vores frie liv. Det kræver handling - her fem liberale svar på fake news og misinformation. Læs mere
Af Naser Khader
14.12.17, 11:22
… nu begynder kampen ved forhandlingsbordet. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
14.12.17, 11:06
Her er det konkrete bevis på at visse borgerlige politikere igen har løjet over for befolkningen. Læs mere
Af Jens Kindberg
14.12.17, 05:13
Det stoppes heldigvis af Mai Mercado – børn skal ikke lide Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
13.12.17, 22:14
Seksuelle overgreb på helt unge piger i England afslører et kvindesyn så afstumpet, at man kun kan se én løsning for sig: Stands al ikke-vestlig indvandring og påbegynd hjemsendelser. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
13.12.17, 15:32
Hvis ikke en skole må understrege, at julen udspringer af det kristne budskab, så er vi ude på det værdirelativistiske overdrev. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
13.12.17, 12:29
Drengebørn tager skade, hvis deres mødre har været udsat for ftalater under graviditeten. Alligevel har regeringen sammen med De Radikale og Dansk Folkeparti fjernet afgiften på de skadelige ftalater. Læs mere
Af Mikael Jalving
13.12.17, 11:48
Skulle man blive gymnasielærer? Så hellere lave en ironman. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
12.12.17, 19:57
Efter Sophie Løhdes angreb på offentlige ansattes løn skylder regeringen svar på, om det er sosuen eller sygeplejersken, der får for meget i løn. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her