Kritikken går også på at eks-kristne fra kristne minoriteter, som Jehovas vidner og Indre Mission, fylder for meget i integrationsministeriets kampagne imod social kontrol. Det er en fair kritik. Jeg har selv været ude med en lignende kritik, men med fokus på kampagnens berøringsangst overfor islam.
De kristne stemmer i kampagnen er ikke i sig selv et problem, og muslimer kan også i nogen grad spejle sig i deres historier, men lad os være ærlige og sige det som det er. Pengene afsat og det politiske behov for at gøre noget, har langt fra at gøre med den kristne sociale kontrol. I dag har vi massive og meget alvorligere problemer med muslimer der af deres egne familier bliver udsat for vold og undertrykkelse. Muslimer oplever ofte den fysiske vold som en del af kontrollen, og mange modtager og føler sig også truede af dødstrusler fra egne familiemedlemmer.
Det er grundene til at kampagnen overhovedet eksisterer, og hvis den skal blive ved med at eksistere, så skal den vel også forholde sig til virkeligheden. Jeg synes ikke at kampagnen skal lukkes, den har et vist potentiale, men kampagnens ’stemmer på tværs’ bliver altså nødt til at acceptere virkeligheden. De skal fremover også tage udgangspunkt i virkeligheden.
Efter min kritik af kampagnen blev jeg overraskende nok inviteret med ved bordet, som en af stemmerne. Als Research, der leder kampagnen, kunne faktisk godt forstå kritikken. Det resulterede dog i at det væltede ind med interne mails hvor ’stemmerne på tværs’ diskuterede mig. Der var en del utilfredshed med invitationen af mig.
Inden at jeg overhovedet kritiserede projektet, så havde en gruppe af de mere religiøse muslimer allerede forladt projektet. Jeg ved ikke hvad det har handlet om, men blandt andet Politikens muslimske-debattør Tarek Ziad Hussein var alligevel ikke interesseret i at deltage i projektet.
Jeg har deltaget i ét møde, og her blev jeg igen bekræftet i at flere talte uden om islams rolle i den ’sociale’ kontrol. Vi bør ikke diskutere om islam spiller en rolle, det er der ikke tvivl om. Virkeligheden er ikke til diskussion, men det var den altså. Vi taler om et område som er blevet undersøgt af flere forskellige organisationer, myndigheder og forskere.
Langt de fleste ofre for ’social’ kontrol i Danmark er muslimer, og langt den største grund til at de bliver udsat for kontrollen er religionen. Det siger de der selv er udsat for kontrollen.
Når vi taler om islam og muslimer, så står berøringsangsten og selvcensuren i vejen for virkeligheden. Virkeligheden er dog som den er, ikke som du eller jeg ville ønske at den var. At kæmpe for frihed og rettigheder kræver at man taler ærligt om udfordringerne for friheden og rettighederne.
Udfordringerne bunder som oftest i islam. Det har kampagnen ikke kunnet løfte godt nok. Desværre.