Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Ytringsfriheden skal vi kæmpe for. Og vi skal forstå, at frihed har konsekvenser

Lige nu forhandler vi om, hvordan og om skolerne skal undervise i Muhammed-krisen. Det er afgørende, at den enkelte lærer har frihed til at vælge tegningerne til eller fra.

I dag begynder forhandlingerne om, hvorvidt og hvordan Muhammed-tegningerne skal vises i skolerne.

Der er mange, som forsøger at forsimple debatten og lade som om, at det er nemt bare at stille krav. Lad mig derfor først slå tre grundlæggende ting fast:

1. Ytringsfriheden skal vi aldrig gå på kompromis med.

2. Lærernes metodefrihed er afgørende i dansk skoletradition, og vi skal IKKE diktere hverken ord, kilder eller undervisning hen over hovedet på skolerne.

3. Vi er ikke i konflikt med muslimer.

Husk to ting: Debatten handler om værdier – ikke etnicitet. Og ytringsfrihed er større og mere end Muhammed-tegninger alene.

Det er vigtigt, for ellers stikker debatten af.

Lærerne skal i et frit land kunne undervise frit. Også i de svære emner. Også i Muhammed-tegningerne. Ytringsfriheden i Danmark er ikke til diskussion, og den skal der selvfølgelig undervises i. Faktisk ikke kun undervises, men også oplæres i, så det bliver en frihed, vores børn og unge praktiserer i deres liv.

Vi skal ikke bukke under for frygt og ikke holde igen, fordi man som lærer af bange. Men friheden HAR nu engang konsekvenser. Vores handlinger har konsekvenser, og vi kan heller ikke i denne sag – uanset hvor gerne vi vil – lade som om, at ytringsfriheden er gratis, og så forbyde resten af verden at reagere på det, som vi gør.

Vi skal netop holde fast i danske værdier og traditioner. Vi skal hverken tie i frygt eller råbe højt alene for provokationens skyld. I Danmark har vi netop både ytringsfrihed og religionsfrihed. Vi har ret til at tegne, trykke og undervise i Muhammed-tegningerne. Og man har som individ lov til at mene, at det er forkert. Man har IKKE lov til at true eller udøve vold.

Derfor er det ikke holdningen til Muhammed-tegningerne, vi skal bekrige. Det er ikke muslimer, der er fjenden her, og denne sag må ikke skabe splid mellem hvide og brune børn i de danske skoler. Vi kæmper for frihed og mod vold og trusler – uanset hvor de kommer fra, eller hvem der kommer med dem. Og man er ikke voldelig, radikaliseret eller imod friheden, fordi man er muslim.

Det er derfor vigtigt, at lærerne har metodefrihed. Måske især i de svære emner, hvor der er mange hensyn at forholde sig til. Det er afgørende, at den enkelte lærer får frihed til at vælge tegningerne til eller fra – det skal der kæmpes ligeså hårdt for som den ytringsfrihed, som tegningerne kan være primærkilde til.

Staten skal ikke i Danmark diktere hen over hovedet på lærerne. Hverken forbud eller tvang er danske værdier. Vi har ytringsfrihed i Danmark og ikke ytringstvang. Det er frihed og frivillighed for det enkelte menneske, der er vores danske værdier og fundament.

Debatten er vigtig, fordi ytringsfriheden er vigtig. Men husk to ting: Debatten handler om værdier – ikke etnicitet. Og ytringsfrihed er større og mere end Muhammed-tegninger alene.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.