Her er en vild idé: Giv alle skolerne frihed
Jeg er stor tilhænger af frit skolevalg. Det skal bare altid være et positivt tilvalg frem for en flugt fra en folkeskole i forfald.
Nu er regeringens frihedsforsøg i gang. Skoleåret er begyndt, og skolerne i Holbæk og Esbjerg kan se frem til det første af tre år, hvor de får frihed til at drive skole, som de selv finder bedst.
Regeringen har med statsministerens “vilde idé” fra åbningstalen sidste år slået en lille revne i kontrol-staten og giver ganske få skoler lidt frihed. I to kommuner. I tre år. Med løbende evaluering.
Det er altså en sølle frihed, vores børn oplever.
I mellemtiden kan politikerne lære at holde fingrene væk og stole på, at borgerne kan selv.
Her er en rigtig, vild idé: Giv alle skoler frihed. Uden tidsbegrænsning.
På den måde kan alle børn, forældre og lærere drive skole, som de finder bedst. Netop lærere, forældre og elever har da den allerstørste interesse i en skolegang som sikre uddannelse, dannelse, kreativitet, sundhed og trivsel. Det er trods alt, deres egne børn og deres eget arbejde, det handler om.
Folkeskolereformen har slået fejl. Helt og aldeles. Eleverne lærer ikke mere, de trives ikke bedre og vi har ikke fået “verdens bedste folkeskole” ud af det. Tværtimod flygter børn såvel som voksne fra skolen og tilstrømningen til fri- og privatskolerne stiger.
Jeg er stor tilhænger af frit skolevalg. Det skal bare altid være et positivt tilvalg frem for en flugt fra en folkeskole i forfald.
Enten har man tillid til de lokale kræfter på skolerne, eller også har man ikke. Regeringens forhutlede forsøg i tre år med to kommuner er ikke tillid og frihed. Det er et kontrolleret eksperiment.
Der er brug for ægte tillid. Ægte frihed. Selvstyrende folkeskoler i hele landet. Så kan de selv vælge, om de vil fortsætte som hidtil eller lave store eller små forandringer. I mellemtiden kan politikerne lære at holde fingrene væk og stole på, at borgerne kan selv. Det er netop deres børn og deres skole.