Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Hvor længe skal vi have tålmodighed med en reform, der ikke virker?

Da reformen blev indført, mente regeringen, at vi bare skulle være tålmodige, så ville den virke. Nu er den igen evalueret og dumper – til -3 endda. Hvor længe skal vi vente? Hvor længe skal vi være tålmodige, i et håb om at reformen virker »lige om lidt«?

Så kom det igen frem, at folkeskolereformen ikke virker. Hverken de stærke eller svage børn bliver dygtigere, og de trives heller ikke bedre end før.


Ministeren vil ikke lytte til fakta og mener, at reformen skal fortsætte, selv om der indtil videre ikke er noget, der tyder på, at den virker. Det må man da kalde politisk stædighed om noget.


Jeg er noget mere interesseret i elevernes uddannelse end politiske magtkampe. Reformen var en fejl fra begyndelsen – hvilket tusinder af fagfolk i skolerne også fortalte ministeren dengang, da den tidligere røde regering indførte den.


Nu hører vi igen fra fagfolk, at reformen ikke virker. Desværre er børns trivsel og faglighed i skolerne ikke noget, som hverken ministeren eller “børnenes statsminister” tager alvorligt nok til at ville parkere stoltheden og reelt indse, at deres reform har slået fejl.


Vi mangler frihed og tillid i folkeskolen – ikke flere reformer og regler. Vi mangler at give skolerne en helt reel frihed til selv at lave skole for deres elever. Det skal ikke være en reform, der bestemmer, hvor mange timers idræt eller matematik skolerne skal have. Det skal fagpersonalet bestemme. Det skal heller ikke dikteres oppefra, om folkeskolen bruger karakterer eller ej.


Jeg har personligt besøgt flere skoler, som ikke har prøver og karakterer. Deres elever klarer sig fint videre i livet og ind på ungdomsuddannelser også uden et karaktergennemsnit i hånden. Det handler om det gode undervisningsmiljø – ikke om regneark, reformer og karakterskalaer.


Derfor skal vi én gang for alle opgive den tåbelige reform og give skolerne magt og ansvar tilbage. Vi skal stole på, at vi har dygtige lærere og pædagoger og dygtige skoleledere. Vi skal stole på, at mennesker kan tage ansvar på den enkelte skole, og fjerne reformens snærende bånd.


Vi skal ganske enkelt fortælle ministeren, at undskyldningerne er løbet tør. Da reformen blev indført, mente regeringen, at vi bare skulle være tålmodige, så ville den virke. Nu er den igen evalueret og dumper – til -3 endda. Hvor længe skal vi vente? Hvor længe skal vi være tålmodige, i et håb om at reformen virker »lige om lidt«?


Det er på tide, at ministeren erkender sin fejl og giver magten tilbage til de mennesker, som faktisk ved, hvordan man driver skole. De mennesker sidder ikke på Christiansborg.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Om temaet

I 2014 trådte en ny folkeskolereform i kraft, og lærerne fik ændrede vilkår. Dette tema handler om nye tider i folkeskolen.

Tip til historier

Redaktionen anbefaler
Mere
{"DriveBy-Authorized": 11836360,"DriveBy-NotAuthorized": 11836360,"Returning-Authorized": 11836360,"Returning-NotAuthorized": 11836360,"Fan-Authorized": 11836360,"Fan-NotAuthorized": 11836360,"Default": 11836360}