Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Første skoledag i præstationssamfundet

I dag er første skoledag for tusinder af børn. Spændte forældre og dygtige lærere er klar til at gøre dagen til noget særligt. Alt ånder instavenlig idyl, hvis staten ville blande sig udenom!

I dag åbner dørene til 10 års undervisning i den danske folkeskole. Velkommen til - held og lykke. Hvis du er ansat i folkeskolen og læser dette, så tag det bare roligt, det er ikke dig, jeg er ude efter. Du gør det godt, hold ud.

Er du derimod nuværende eller tidligere undervisningsminister eller på nogen som helst måde ansvarlig for den ødelæggende skolereform, der hærger i folkeskolen i dag, så må du gerne føle dig ramt lige der, hvor det gør mest ondt.

Staten har i sin iver efter magt og kontrol skabt et monster, som hvert år får endnu en årgang børn på samvittigheden. I dag kan vi føje tusinder til. Reformen skaber mistrivsel og stress hos både elever og ansatte. Nationale test skaber gråd og frygt hos både børn og forældre. De lange skoledage er til fare for, at frivillige foreninger bliver mere udrydelsestruede end bier.

Alt sammen er det med til at skabe en skolekultur, hvor børn skal præstere hele tiden for at følge med. Børnene skal følge alle normkurver og læse og skrive på det rigtige tidspunkt, hvis ikke de nationale test skal pille deres faglige selvværd fra hinanden. De unge skal have høje snit, mens de kæmper for at nå det hele og stadig fungere socialt, tage ansvar for egen læring og håndtere den skovlfuld hormoner, som skydes i kroppen hver morgen i den alder. De skal finde sig selv, sin identitet, sin fremtid og sin seksualitet. De skal være kritiske og bekæmpe både klimaproblemer og fake news. De skal være samfundsengagerede, gode børn, gode venner og aktive i sportens verden. Alt sammen mens deres karakterer måles flere gange om året. Jeg får hjertebanken og svedige håndflader bare af at remse op. Stakkels de mange unge, som lever i det hver eneste dag og for hvem det lige er begyndt igen på 7., 8. eller 9. år.

Her vil jeg også lige skyde ind, at ansvaret er delt. Skolen er bygget op, så den ikke skaber trivsel. Resten af samfundet, forældrene og sikkert flere andre har et ansvar for at stille for store krav til unge i dag. De unge har også et ansvar selv, men det er ikke teenagere, som skal tage det fulde ansvar for, at de mødes med for store krav. Først og fremmest er det vi voksne - skolerne, foreningerne, familierne og samfundet (herunder politikerne) som skal se de unges behov og give dem ro frem for endnu en test.

Vi skylder dem en barndom. Ganske enkelt. Lærerne vil gerne, forældrene er desperate og de unge er i risikozonen for selvskade. Det eneste, som står i vejen, er en reform som gik mere op i at slå kineserne end i at få glade børn og unge. Stod det til mig skulle den rulles helt tilbage og lærerne have magten i skolerne. Jeg frygter for, hvad vi byder vores børn i dag. Var det ikke bedre, om børn først og fremmest havde det godt? Mon så ikke ligninger og digtanalyse var lidt nemmere at forstå, hvis selvværd, gode relationer og mentalt overskud også blev pakket i tasken om morgenen?

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.