Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Hæng et sygehusskilt på væggene: Vi behandler ikke racister

Er du virkelig i tvivl om, hvorvidt en sygeplejerske med tørklæde kan hjælpe dig, må du finde et land, hvor der ingen muslimer findes. For du får ikke lov til at fravælge en pga. udseende eller religion

Kan man hænge et skilt på væggen i venteværelset og skrive: ”Her arbejder sundhedspersonale med anden etnisk baggrund end dansk, bl.a. kvinder med tørklæder og mænd med langt, flot skæg, der brænder for at hjælpe dig, selv om de er underbemandet. Men er du racist og ikke vil have deres hjælp, er du velkommen til at søge andre steder.”?

Nej, det kan man selvfølgelig ikke. For hvis man gør det, så vil det blive en glidebane, og man vil herefter aldrig kunne sætte en grænse for, hvem man gerne vil behandle, og hvem man ikke vil.

Det vil måske havne som en sag hos Etisk Råd, som alligevel ikke vil kunne formulere en sætning, der er til at forstå, uden at blive nødt til at tage filosofiske briller på, og man vil endda blive retsforfulgt, fordi man jo er autoriseret og endda har et løfte som læge om, at man ikke skal gøre forskel på patienter.

Men hvad skal vi så gøre med patienter, der diskriminerer én og håndplukker mellem personalet og fravælger dem, som har et tørklæde eller et skæg? Må vi overhovedet ikke sige fra over for dem? Og hvor går grænsen?

Det hele handler om, at jeg her til morgen læser et debatindlæg i Jyllands-Posten, der er skrevet af en person, der på grund af velgørenhed tager til et hospital for at donere blod, men lige så snart han ser en sygeplejerske med et tørklæde på hovedet, afviser han hende og beder andre sygeplejersker om at hjælpe ham.

Heldigvis mener sygeplejerskerne, at det ikke er muligt!

Men hvor bliver jeg bare rasende over at høre den slags. Først dømmer man kvinder med tørklæder som undertrykte, men når man møder dem ude med en uddannelse eller i arbejde, afviser man dem, fordi hun jo har et tørklæde på, der åbenbart provokerer.

Så meget provokeret bliver man, at man ikke kan styre sig, selv om man måske er nødt til at få hjælp af vedkommende, og man nægter at modtage hjælpen.

Jeg må indrømme, at som næstformand for sygeplejerskerne i Kreds Hovedstaden, hvor vi har 22.000 medlemmer tilknyttet, blev jeg helt rasende, da jeg læste, at nogle patienter tror, at de bare kan henvende sig til et offentligt sygehus og håndplukke personalet efter udseende. Først vil man måske fravælge alle dem med tørklæder, skæg, tatoveringer, mandlige sygeplejersker og måske næste dag ønske en flot sygeplejerske, der ser ud på en bestemt måde.

For at sige det ligeud: Hvis nogen tror, at sygeplejersker bare er nogle dukker, som kan vælges til og fra, og man bare kan gøre, som det passer en, fordi man er skattebetaler, tager man fejl.

Du har ret til at få behandling og takke nej til din behandling. Men du har ikke ret til at dømme mig eller mine kollegaer, der har en vigtig rolle i dette samfund.

De fleste arbejdspladser er underbemandede, og sygeplejerskerne er en af de faggrupper, der får dagene til at fungere og løber til patienter, der har brug for hjælp. At man i sådan et presset og udfordret system kan tillade sig at afvise en sygeplejerske, der gerne vil hjælpe en, er i min optik ikke andet end utaknemmelighed.

Men man kan ikke lade være med at tænke på, hvorfor mon en patient er nået dertil, at han i dagens Danmark slet ikke kan tolerere en sygeplejerske med et tørklæde, der er til stede for at hjælpe ham?

Jeg kan ikke påstå det ene eller andet. Men kan da heller ikke udelukke, at han måske lige har læst Pernille Vermunds eller Mette Thiessens Facebook-opdateringer, som generaliserer om muslimer. Den første muslim på hans vej blev ved et tilfælde så en sygeplejerske.

En sygeplejerske, der har vist, hvor meget værd hun er for sin profession – uden at fravælge en patient, der ikke ønskede hende. Et overskud, der i den grad har overskygget diskriminationen. Tak for hende.

Nej, vi håndplukker ikke vores patienter. Men vi accepterer heller ikke, at nogen udsætter vores kollegaer med tørklæde for diskrimination. Men er du virkelig i tvivl om, hvorvidt en sygeplejerske med tørklæde kan hjælpe dig, må du finde et land, hvor der ingen muslimer findes. For du får ikke lov til at fravælge en pga. udseende eller religion.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Harun Demirtas (f. 1989) er tidligere flygtning, sosu- assistent og sygeplejerske. Nu er han kredsnæstformand for sygeplejersker i Hovedstaden i Dansk Sygeplejeråd.
Seneste blogs
Af Martin Ågerup
15.07.19, 19:53
FN bør indse sandheden: Markedsøkonomi og konkurrence er de fattiges ven. Læs mere
Af Mikael Jalving
12.07.19, 16:00
Mens teknologi og gadgets forandrer vores sociale eksistens til uigenkendelighed, har EU’s imperialistiske institutioner fået os til lige så frivilligt at give afkald på national suverænitet. Læs mere
Af Anna Thygesen
12.07.19, 13:30
Vi skal ikke fordømme folk, der forsøger at begå selvmord. De skal have hjælp, og så skal vi tale om det med hinanden og vores børn, for det eneste, der ikke virker, er tavshed og tabuisering. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
12.07.19, 11:29
Det yderste højres sande ansigt viser sig, når det russiske flag bliver luftet Læs mere
Af Signe Munk
11.07.19, 16:00
Skønhedsindustrien, samfundet og vi selv har et fælles ansvar for de skønhedsidealer, som lægger et enormt præstationspres på især unge. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
11.07.19, 10:18
Min ringe person har netop fået tre dages karantæne. Læs mere
Af Jens Kindberg
10.07.19, 00:02
De fleste af os har vel været i berøring med hospitalsvæsnet. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
08.07.19, 22:14
Af hjertet tak, Harun Demirtas, du fremskynder det tidspunkt, hvor omfattende hjemsendelser på grundlovens og retsstatens grund vil finde sted. Læs mere
Af Harun Demirtas
08.07.19, 15:14
Når et menneske får en invitation til indirekte at takke af og skride fra dette land, kan man ikke længere argumentere for, hvorfor det skulle kunne betale sig at integrere sig i dette land, når landet pisser på en. Læs mere