Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Opgør med bilafgifterne

Det må ikke være kreative leasingmodeller og dermed statskassen, der skal der gøre udslaget for forbrugerens valg. Derfor skal bilafgifterne omlægges til en teknisk model baseret på sikkerhed og miljø.

 Det der foregår i dag, minder mig om de gode gamle dage, hvor det faktisk ikke var ulovligt at lave selskabstømning. En masse gevinster for de kreative, men staten som ultimativ taber.

Det er snart mange år siden, at jeg selv lavede et politisk oplæg til en reform af bilafgifterne, da jeg var medlem af Folketinget for Det Konservative Folkeparti.  Sikkerhed, miljø og gennemsigtighed var nøgleordene. Det er det også i dag. Behovet er bestemt ikke blevet mindre – tvært i mod – men der er ikke sket en pind i de 20 år der er gået. Det skriger til himlen, at der er behov for at ændre bilafgifterne,

  • så skattehullerne lukkes, og alle betaler samme pris for bilen
  • så vi får grønnere og mere sikre biler på vejene
  • så vi får gennemsigtige bilafgifter, der er til at administrere

Politikerne taler nu for alvor om en omlægning af registreringsafgiften. Det skal de også gøre. Omlægning til en teknisk baseret afgift, hvor sikkerhed og miljø bestemmer afgiften fremfor bilens pris, er dét, vi har brug for.

Danmark slutter op om FN´s klimamål. Bilerne er en meget væsentlig brik og derfor giver det virkelig god mening, at ændre på afgifterne. Der er en klar miljøgevinst, for nye biler er mere miljøvenlige end de gamle. Og kan man få bilisterne til at vælge de mere miljøvenlige biler, ja så er der en klar gevinst her.

Oveni er der den afledte effekt af det hele. Fx den at større og mere sikre biler på vejene giver færre ulykker, så på bundlinjen vil det danske samfund spare penge på hospitaler, pleje mv., og det er langt fra et ubetydeligt beløb. Jeg ved godt, at vi her blander statens budget sammen med de kommunale budgetter, men sådan er politikerne nødt til at tænke, for på bundlinjen er det jo danskernes penge alligevel.

Kristian Thulesen Dahl sagde for nylig, at man i årevis har ”danset om denne situation.” Derfor vil jeg gerne rose DF og politikerne for, at de nu for alvor synes klar til at gøre noget. Både DF, K, S og SF udtrykker holdninger i retning af en omlægning i forbindelse med de kommende finanslovsforhandlinger.

Men det skal også være nu. At vi nøjes med at tale om det, skaber ingen vindere, kun tabere. Jo længere, vi taler om det, jo større er risikoen for, at forbrugerne venter med at handle biler og markedet går i stå. Det vil ingen være tjent med.

Vi har brug for fair konkurrence og et afgiftssystem, hvor alle biler beskattes ens, hvad enten forbrugerne køber eller leaser bil. Selv om det i dag er lovligt, skaber det ikke fair konkurrence, når leasingselskaber kan købe biler med store flåderabatter og på den måde slipper med en væsentlig billigere registreringsafgift. En teknisk baseret afgift vil betyde, at to ens biler også har samme afgift uanset, om den er købt af et leasingselskab eller af Hr. Hansen.

Det der foregår i dag minder mig om de gode gamle dage, hvor det faktisk ikke var ulovligt at lave selskabstømning. En masse gevinster for de kreative, men staten som taber. Sådan er det også under det nuværende afgiftssystem. Nogle biler betaler nærmest ingen afgift eller slet ingen i mange tilfælde. Andre fuld afgift. Det er ikke ulovligt. Men det burde det være. For det kan jo ikke være rigtigt, at nogen biler stort set ingen afgift betaler, som også Jyllands Posten har dokumenteret. Det må således ikke være kreative leasingmodeller og dermed statskassen, der skal der gøre udslaget for forbrugerens valg. Derfor skal bilafgifterne omlægges til en teknisk model.

 Jeg glæder mig til at se regeringens forslag til finanslov den 29. august og jeg ser endnu mere frem til at følge med i forhandlingerne, der følger efter. I branchen er vi parate til at støtte alt, hvad vi kan. For tiden er ikke længere til lappeløsninger. Det er nu vi må få et fremtidssikret system, som ikke åbner op for kreative skattemæssige muligheder.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil

Gitte Seeberg (f. 1960) er direktør i AutoBranchen Danmark og uddannet jurist og advokat. Medlem af Folketinget fra 1994 og siden Europa-Parlamentet for de konservative indtil 2007, hvor hun var med til at stifte Ny Alliance. I otte år, fra 2008-2016, generalsekretær for WWF Verdensnaturfonden. Hun blogger om natur, miljø og bæredygtighed, politik og EU.

Seneste blogs
Af Rune Lund
15.11.18, 13:58
Det er virkelig det helt centrale spørgsmål, der presser sig på i forlængelse af dagens skandale i finanssektoren. I morgen er der nok en ny igen. Læs mere
Af Christel Schaldemose
15.11.18, 11:45
Ansvarlighed er et nøgleord i diskussionen om Europas fremtid. At forlade EU er ikke løsningen på de udfordringer, vi står over for. I denne uge fik vi to meget forskellige bud på Europas fremtid. Læs mere
Af Nauja Lynge
15.11.18, 09:17
Rigsfællesskabet er vigtigt for EU, USA, Kina og Rusland. Det er tragikomisk, at vi ikke selv kan se det. Læs mere
Af Anders Vistisen
15.11.18, 08:51
EU-tilhængere brugte 100-året for afslutningen på Første Verdenskrig til at hylde EU som fredens projekt. Men det er for letkøbt og historieforvanskning Læs mere
Af Louis Jacobsen
15.11.18, 08:21
De arbejdende ved DSB mødes med agressiv fremfærd og revolverdiplomati fra DSB's ledelse og Dansk Industri. Læs mere
Af Nauja Lynge
14.11.18, 12:16
En statsminister er minister for hele Danmark. Den evne har Støjberg ikke. Læs mere
Af Jens Kindberg
14.11.18, 12:10
Fremtidens investerings- og lånemarked starter nu. Læs mere
Af Mikael Jalving
14.11.18, 11:45
Regeringskrisen i Sverige afspejler en langt dybere samfundskrise. Læs mere
Af Nauja Lynge
13.11.18, 15:38
Prisen for dansk berøringsangst betales af mindretal og udsatte borgere. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her