Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Mens forbrugerne skriger på flere elbiler, skal politikerne opgradere infrastrukturen

Efterspørgslen på elbiler overstiger i øjeblikket udbuddet. Sådan vil det nok desværre blive ved i et stykke tid, men det giver politikerne ekstra tid til at få infrastrukturen bedre på plads.

Engang – ja, bare for et år eller to siden – var det nærmest et særsyn at se en elbil, når man kørte på de danske veje. I ny og næ dukkede en letgenkendelig Tesla dog op.

For mig var og er det altid kilde til begejstring, når man spotter en elbil, men nu sker det jo nærmest hele tiden. Ikke bare Teslaer, men de lige så genkendelige Polestar, der oprindeligt er skabt af Volvo, ser man efterhånden også her, der og allevegne. Og også mange af de etablerede benzin- og dieselmærker har masser af elbiler på hylderne – og de grønne biler falder i den grad i danskernes smag, viser salgstallene. Sidste år var en plug-in-hybrid f.eks. den mest solgte bil i Danmark overhovedet.

I dag kører der over 80.000 elbiler på de danske veje. Tallet er fordoblet på bare et år. I december udgjorde elbiler sammen med plug-in-hybrider for første gang nogensinde over halvdelen af de nye solgte biler. I Norge, der vel er tre år foran os i elbilsudviklingen, var det over 90 pct. af de nye solgte biler, der i marts i år var grønne biler – 86 pct. var rene elbiler, mens plug-in-hybriderne udgjorde 6 pct.

Nogle bilforhandlere taler om, at forespørgsler på grønne biler udgør 70 pct. af forespørgslerne, men salget er slet ikke så højt, hvilket tyder på, at det er udbuddet og ikke efterspørgslen, der dikterer salget.

Jeg har tidligere sammenlignet den omstilling, der er i gang fra benzin- og dieselbiler til elbiler med de forandringer, der skete da hestevognene blev erstattet med automobiler.

Vejene er de samme, men teknologien er en anden, og vi skal forberede os på at transportere os på nye måder, hvor benzin og diesel erstattes af grøn strøm.

Udviklingen går så hurtig, at bilproducenterne lige nu ikke kan følge med efterspørgslen, hvilket da også viser sig i nyvognssalget, hvor de grønne biler er nede på omkring 30 pct. af det månedlige salg efter rekorden i december. Først betød coronapandemien stor mangel på de mikrochip, som er afgørende for en moderne bil.

Det forlængede leveringstider på biler og i den grad også de grønne biler. Siden har krigen i Ukraine betydet, at bilproduktionen igen er gået i stå mange steder, og særligt elbilerne er hårdt ramt.

Nogle bilforhandlere taler om, at forespørgsler på grønne biler udgør 70 pct. af forespørgslerne, men salget er slet ikke så højt, hvilket tyder på, at det er udbuddet og ikke efterspørgslen, der dikterer salget.

Det er en skam, for der er brug for flere grønne biler på vejene. Men det giver politikerne et pusterum, som de må og skal gribe – nu. For når manglen på elbiler hører op, så skal ladeinfrastrukturen være klar til det boost, vi må forvente. Også med tanke på, hvor mange elbiler der aktuelt bliver solgt i Norge, der som bekendt er cirka tre år foran Danmark i elbilsudviklingen.

Infrastrukturen skal ikke halte efter, men tværtimod være klar til de nye grønne biler.

Politikerne har i år endelig for alvor fået gang i opsætningen af lynladestandere og nye store og imponerende private ladeparker skyder op på tværs af landet, efter nye elbilister har råbt op om lange køer ved ladestandere og igen og igen har konkluderet, at vejnettet herhjemme ikke er klar til at modtage det elbilsboom, vi har oplevet det seneste år.

Det er godt at se, at opsætningen af lynladestandere er kommet op i gear, men hvis der blev solgt elbiler i et omfang, der matchede efterspørgslen, så ville problemerne med at finde en ledig ladestander være endnu større.

Der er blevet sovet i timen. Så nu skal der endnu højere fart på udbygningen af den nødvendige infrastruktur.

Min indstilling er egentlig denne: Alle burde have ret til at købe sig en elbil – og få den leveret med det samme. I dag forhindrer de lange leveringstider forårsaget af først corona og siden krigen i Ukraine dette. Men alle burde også have ret til at få en god oplevelse med den elbil, de køber. Og det har man nu fra både private aktører og fra statslige, kommunal og regional side en gylden mulighed for at sikre med hastig udbygning af ladeinfrastrukturen, mens vi venter på, at elbilerne bliver produceret i et omfang, der matcher efterspørgslen.

Vil du have meninger direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de seneste indlæg fra Jyllands-Postens debatsektion én gang i døgnet – klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse. Følg også JP Debat på Twitter

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.