Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Nu lukker vi også busruter med mange passagerer

En sammenhængende strategi for infrastrukturen er påkrævet.

Det har været nødvendigt at skrive om det flere gange, og nu er vi igen i en situation, hvor det ikke er til at komme uden om. Endnu engang må det siges højt og tydeligt, at Danmarks infrastruktur går mere og mere i opløsning. 

Der er emner nok at tage fat på. PostNord præsenterer et nyt kæmpeunderskud og en service, der for længe siden er blever en træt vittighed. Her i huset har vi netop sat personlig bundrekord: Et stort brev i en A4 kuvert var tre uger om at bevæge sig fra Marstal til Sønderborg. 

Og der er altid nye historier at fortælle om togdriften, som politikerne i deres visdom har splittet op mellem DSB, Arriva og Bane Danmark. Med det resultat at der foregår en konstant flytten rundt på ansvaret, når noget går galt.

Men dagens triste historie handler om busser. Nærmere betegnet Region Midtjyllands plan om at nedlægge 17 busruter og beskære frekvensen på yderligere 5 ruter. Formålet er uhyre enkelt, nemlig at spare 35 millioner på budgettet. Det kunne umiddelbart lyde som en historie, vi har hørt før. Busser i tyndt befolkede områder må lade livet, for der er ingen passagerer. Sådan er det imidlertid ikke i det aktuelle tilfælde. Efter Midttrafiks egne optællinger, så har eksempelvis rute 104 mellem Juelsminde og Horsens 580 passagerer om dagen. Og bussen er iøvrigt også eneste offentlige transportmulighed til færgerne til Hjarnø og Endelave. Eller tag rute 220 mellem Horsens og Tørring, hvor Midttrafik har optalt, at ruten i gennemsnit bruges af 336 passagerer om dagen.

Det er altså ikke en besparelse, der skal høstes fordi busserne ikke bliver brugt. Nej, der er tale om at busdriften sprænger budgettet, og så har Region Midtjylland ikke andet valg end at skære i driften. Og de berørte borgmestre har ikke andet valg end at protestere. Horsens og Hedensted har foreløbig råbt højest, og Kirsten Terkilsen (V) fra Hedensted har indkaldt til møde om sagen den 9. august.

For hvordan opstår et sådant budget? Ja, det er jo forhandlet på plads mellem staten og regionen, og derefter er vi i samme situation som på sundhedsområdet, når enderne ikke når sammen. Christiansborg politikerne kan trække på skuldrene og sige, at vi har en aftale med regionen, som har påtaget sig at løse opgaven. Og så er vi atter i fuld gang med at skubbe rundt med aben, som vi også kender det fra togproblemerne.

Man kan naturligvis også løfte perspektivet og sige det på en anden måde: Vi har en regering, som ikke forsømmer nogen lejlighed til at fortælle, at den arbejder for vækst i hele Danmark. Samtidig oplever vi så at der fremlægges spareforslag, som det aktuelle fra Region Midtjylland, som direkte modarbejder denne overordnede strategi. 

Vi må væk fra denne elendige opslitning og diskussioner om, hvem der har ansvaret. For det er et overordnet statsligt ansvar, at landet hænger sammen. At infrastrukturen er i orden. Altså at posten kommer ud, at togene kører, og at et fint net af busser tilbyder offentlig transport på de mange strækninger, hvor der ikke kører tog. Hverken opsplitning af opgaverne eller privatisering bør få lov til at sløre placeringen af det fundamentale ansvar for opgaverne. Regering og Folketing bør ikke have mulighed for at vaske hænder og spille bolden videre. De har nemlig det overordnede ansvar for at tingene fungerer. 

Når det er sagt skal man naturligvis altid være opmærksom på, at den offentlige trafik kan tackles på mere eller mindre smarte måder. Noget af det klogeste kommunalbestyrelsen på Ærø har gjort var at afbryde deltagelsen i FynBus og selv overtage busdriften på øen. Herunder besluttede man at gøre busserne gratis for passagerne. Hvad det har betydet af goodwill både fra turister og os lokale, er svært at gøre op. Det har givet øget omsætning for butikker og initiativer uden for alfarvej. Og overordnet set, binder  busserne øen sammen som aldrig før.       

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Finn Slumstrup (f. 1941) er forfatter og foredragsholder. Han har altid været aktiv inden for folkeoplysning og var i 20 år lærer og forstander på folkehøjskoler. 1986-91 informationschef i Dansk Flygtningehjælp, ligesom han arbejdede i 16 år på DR P1, som han var chef for 1991-99. Formand for Grænseforeningen 2005-14. I september 2014 medinitiativtager til ”Oprør fra udkanten”, som fra Ærø har bredt sig til et landsdækkende netværk. Har sammen med Viggo Mortensen redigeret ”Oprør fra udkanten. Mulighedernes Land 2.0” på Forlaget Hovedland.
Seneste blogs
Af Angela Brink
19.01.18, 20:27
I omtalerne i forbindelse med Synnøve Søes bortgang glemmes det, at hun var en virkelig verdensdame, der aldrig sagde et ondt ord – et kendetegn, man ikke just kan genfinde hos alle dem, der havde en holdning til hende. Læs mere
Af Mikael Jalving
19.01.18, 19:01
Politikere er sjældent ideologer eller tænkere, og derfor finder idé- og værdidebatten som regel sted andre steder end på Christiansborg og Slotsholmen. Læs mere
Af Harun Demirtas
19.01.18, 14:25
Selvom sygeplejerskerne i årevis er blevet omrokeret, har en statsminister aldrig stået halvnervøst frem og meddelt dem og hele offentligheden om det. Læs mere
Af Eva Kjer Hansen
19.01.18, 10:09
Det er næppe en forudsætning for at løse rollen som økonomisk vagthund, at man er tilstede inde i Finansministeriet (eller at man kan gå dertil fra den nuværende adresse lige ved Amalienborg). Læs mere
Af Naser Khader
19.01.18, 08:09
Mainstream medierne kan simpelthen ikke komme sig over, at Trump blev valgt, og de er fast besluttede på, at han skal ned med nakken. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
18.01.18, 12:52
Hvis man ikke er villig til at sætte sin egen taburet og mandat på spil for befolkningens sikkerhed og tryghed, så er man ganske enkelt ikke værdig til at repræsentere borgerne. Læs mere
Af Jens Kindberg
17.01.18, 19:19
Giveren er privat, og modstanderen er kommunen, som ikke vil gøre det muligt. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
17.01.18, 17:36
Mediernes behandling har været udsøgt ringe. Læs mere
Af Christel Schaldemose
17.01.18, 13:35
Europa-Kommissionens længede ventede plastikstrategi kommer med langsigtede mål, men med her-og-nu-handlinger på størrelse med mikroplastik. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
17.01.18, 12:15
København skal ikke leve af statslige arbejdspladser Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her