Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

En god dag for Ø-Danmark

Nu sker der omsider noget med de dyre færgepriser til landets øer. Men der er endnu lang vej i mål.

Mandag den 15. august 2016 er en vigtig dag for Danmarks færgeafhængige øer. For da tages omsider det første skridt frem mod ligestilling mellem transport over land og transport over vand. I årevis har der været talt om, at de dyre færgepriser er en diskriminerende forhindring for øernes muligheder for samkvem med det øvrige land. For både turismen og det øvrige erhvervsliv ganske som for beboerne er de dyre færgepriser et voldsomt handicap. 

Et folketingsudvalg udregnede i fjor, at det vil kræve et tilskud på 281 millioner kroner at gennemføre "landevejsprincippet", som er det udtryk man bruger om den trafikale ligestilling. Ikke mindst den daværende opposition gav udtryk for, at de penge skulle man nok finde. Det var jo "peanuts", som den konservative Mai Mercado udtrykte det. Men efter de blå partier kom til magten, blev det pludselig betydeligt vanskeligere at finde pengene. På finanslov 2016 blev det blot til 48 millioner beregnet til andet halvår, og en beslutning om, at der derefter årligt skal afsættes 95 millioner. Vi er med andre ord kun 1/3 af vejen til at landevejsprincippet er gennemført. Samtidig blev det dog formuleret, at det er landevejsprincippet, politikerne sigter mod, og der er ikke tvivl om, at færgepriserne også vil indgå i drøftelserne om finanslov 2017. 

Politikerne har også bestemt, at støtten skal anvendes i "skulderperioderne", det vil sige i månederne op til sommerferien og i månederne efter. I første omgang altså nu fra 15. august til 13. november.

Det er lidt forskelligt, hvordan prissænkningerne udmøntes rundt på de 27 småøer og på de fem større øer: Læsø, Fanø, Samsø, Ærø og Bornholm. Men at der er tale om mærkbare forandringer kan ses ved at tage et par tal fra Ærø-færgerne. Her plejer en enkelt personbillet at koste 123 kroner - men i rabatperioden vil man blot skulle betale 39 kroner. Og den store udskrivning, når man vil have bilen med, bliver pludselig til et overkommeligt beløb som 162 kroner for en returbillet til bilen. 

Som man måske har lagt mærke til i medierne, så har de større øer investeret i pr-kampagner op til prisnedsættelsen. For det nytter ikke meget at have et godt tilbud, hvis ikke folk er klar over, at tilbuddet eksisterer. Det er ikke for meget sagt, at det er med tilbageholdt åndedræt man rundt på øerne nu venter på hvilken effekt prisnedsættelserne vil få. Kommer der nu en vækst i antallet af endagsturister uden højsæsonen? Vil det kunne mærkes i weekenderne rundt på hoteller og Bed & Breakfast logier, at det er blevet mærkbart billigere at lave et øbesøg?

Det er muligt, at gennemførelsen af blot en tredjedel af landevejsprincippet på årsbasis er for lidt til at give den helt store effekt. Men under alle omstændigheder er indførelsen af trafikal ligestilling et af de vigtigste greb politikerne kan gøre for at slagordet om "vækst i hele Danmark" også omfatter de særlige dele af landet, som de færgeafhængige øer med deres 60.000 indbyggere udgør. Så selv om der stadig er et langt stykke vej, før vi er i mål, er den 15. august en god dag for Ø-Danmark.     

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Finn Slumstrup (f. 1941) er forfatter og foredragsholder. Han har altid været aktiv inden for folkeoplysning og var i 20 år lærer og forstander på folkehøjskoler. 1986-91 informationschef i Dansk Flygtningehjælp, ligesom han arbejdede i 16 år på DR P1, som han var chef for 1991-99. Formand for Grænseforeningen 2005-14. I september 2014 medinitiativtager til ”Oprør fra udkanten”, som fra Ærø har bredt sig til et landsdækkende netværk. Har sammen med Viggo Mortensen redigeret ”Oprør fra udkanten. Mulighedernes Land 2.0” på Forlaget Hovedland.
Seneste blogs
Af Morten Uhrskov Jensen
14.12.18, 17:33
Hvis bølgen om safe spaces og lignende fra det venstreorienterede overdrev erobrer danske universiteter, er det slut med akademisk frihed. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
14.12.18, 14:11
Islam har brug for kritikken, islam skal enten reformeres eller forlades af muslimer, hvis ellers dine og mine oldebørn skal kunne komme på julemarkeder, uden anti-terrorisme-afspærringer. Det kan vores børnebørn formentligt ikke nå at opleve, nok ikke som børn i hvert fald. Læs mere
Af Anders Vistisen
14.12.18, 09:51
Det er dybt pinligt at beskylde robotter for at have spillet en rolle for den offentlige opinion om FN-pagt om migration. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
13.12.18, 23:40
Det er nu, at den franske præsident skal vise format og fortsætte de nødvendige reformer Læs mere
Af Nauja Lynge
13.12.18, 19:28
Det kan godt lade sig gøre, siger juridiske eksperter, som i parentes bemærket også arbejder for landsstyret. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
13.12.18, 16:09
Hvad hjalp skoleungdommens pjækkeri egentlig klimaet? Det blev man ikke klogere på, for de journalister, som ganske ukritisk fulgte demonstrationen, glemte at spørge ungdommen ind til dens miljøvaner. Læs mere
Af Signe Munk
13.12.18, 13:35
Klimaforandringerne handler ikke længere kun om næste generation, eller hvilken klode vi giver videre til vores børnebørn. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
12.12.18, 19:25
Blot for et par år siden ville vi alle være klistrede til skærmen og følge med i det forfærdelige angreb i Strasbourg. Min fornemmelse er at det i dag er en forventelig nyhed, der er ikke længere noget nyt i nyheden. Læs mere
Af Christina Egelund
12.12.18, 13:21
Kære KVINFO, feminister, rødstrømper, venstrefløj og kvindeorganisationer. Jeg har en sag, der kan samle os på tværs af politiske skel. Det drejer sig om topskatten. Og inden du nu løber skrigende bort og affejer det som liberale tosserier, så lad mig lige forklare. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her