*

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

En god dag for Ø-Danmark

Nu sker der omsider noget med de dyre færgepriser til landets øer. Men der er endnu lang vej i mål.

Mandag den 15. august 2016 er en vigtig dag for Danmarks færgeafhængige øer. For da tages omsider det første skridt frem mod ligestilling mellem transport over land og transport over vand. I årevis har der været talt om, at de dyre færgepriser er en diskriminerende forhindring for øernes muligheder for samkvem med det øvrige land. For både turismen og det øvrige erhvervsliv ganske som for beboerne er de dyre færgepriser et voldsomt handicap. 

Et folketingsudvalg udregnede i fjor, at det vil kræve et tilskud på 281 millioner kroner at gennemføre "landevejsprincippet", som er det udtryk man bruger om den trafikale ligestilling. Ikke mindst den daværende opposition gav udtryk for, at de penge skulle man nok finde. Det var jo "peanuts", som den konservative Mai Mercado udtrykte det. Men efter de blå partier kom til magten, blev det pludselig betydeligt vanskeligere at finde pengene. På finanslov 2016 blev det blot til 48 millioner beregnet til andet halvår, og en beslutning om, at der derefter årligt skal afsættes 95 millioner. Vi er med andre ord kun 1/3 af vejen til at landevejsprincippet er gennemført. Samtidig blev det dog formuleret, at det er landevejsprincippet, politikerne sigter mod, og der er ikke tvivl om, at færgepriserne også vil indgå i drøftelserne om finanslov 2017. 

Politikerne har også bestemt, at støtten skal anvendes i "skulderperioderne", det vil sige i månederne op til sommerferien og i månederne efter. I første omgang altså nu fra 15. august til 13. november.

Det er lidt forskelligt, hvordan prissænkningerne udmøntes rundt på de 27 småøer og på de fem større øer: Læsø, Fanø, Samsø, Ærø og Bornholm. Men at der er tale om mærkbare forandringer kan ses ved at tage et par tal fra Ærø-færgerne. Her plejer en enkelt personbillet at koste 123 kroner - men i rabatperioden vil man blot skulle betale 39 kroner. Og den store udskrivning, når man vil have bilen med, bliver pludselig til et overkommeligt beløb som 162 kroner for en returbillet til bilen. 

Som man måske har lagt mærke til i medierne, så har de større øer investeret i pr-kampagner op til prisnedsættelsen. For det nytter ikke meget at have et godt tilbud, hvis ikke folk er klar over, at tilbuddet eksisterer. Det er ikke for meget sagt, at det er med tilbageholdt åndedræt man rundt på øerne nu venter på hvilken effekt prisnedsættelserne vil få. Kommer der nu en vækst i antallet af endagsturister uden højsæsonen? Vil det kunne mærkes i weekenderne rundt på hoteller og Bed & Breakfast logier, at det er blevet mærkbart billigere at lave et øbesøg?

Det er muligt, at gennemførelsen af blot en tredjedel af landevejsprincippet på årsbasis er for lidt til at give den helt store effekt. Men under alle omstændigheder er indførelsen af trafikal ligestilling et af de vigtigste greb politikerne kan gøre for at slagordet om "vækst i hele Danmark" også omfatter de særlige dele af landet, som de færgeafhængige øer med deres 60.000 indbyggere udgør. Så selv om der stadig er et langt stykke vej, før vi er i mål, er den 15. august en god dag for Ø-Danmark.     

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Finn Slumstrup (f. 1941) er forfatter og foredragsholder. Han har altid været aktiv inden for folkeoplysning og var i 20 år lærer og forstander på folkehøjskoler. 1986-91 informationschef i Dansk Flygtningehjælp, ligesom han arbejdede i 16 år på DR P1, som han var chef for 1991-99. Formand for Grænseforeningen 2005-14. I september 2014 medinitiativtager til ”Oprør fra udkanten”, som fra Ærø har bredt sig til et landsdækkende netværk. Har sammen med Viggo Mortensen redigeret ”Oprør fra udkanten. Mulighedernes Land 2.0” på Forlaget Hovedland.
Seneste blogs
Af Jens Kindberg
14.12.17, 05:13
Det stoppes heldigvis af Mai Mercado – børn skal ikke lide Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
13.12.17, 22:14
Seksuelle overgreb på helt unge piger i England afslører et kvindesyn så afstumpet, at man kun kan se én løsning for sig: Stands al ikke-vestlig indvandring og påbegynd hjemsendelser. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
13.12.17, 15:32
Hvis ikke en skole må understrege, at julen udspringer af det kristne budskab, så er vi ude på det værdirelativistiske overdrev. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
13.12.17, 12:29
Drengebørn tager skade, hvis deres mødre har været udsat for ftalater under graviditeten. Alligevel har regeringen sammen med De Radikale og Dansk Folkeparti fjernet afgiften på de skadelige ftalater. Læs mere
Af Mikael Jalving
13.12.17, 11:48
Skulle man blive gymnasielærer? Så hellere lave en ironman. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
12.12.17, 19:57
Efter Sophie Løhdes angreb på offentlige ansattes løn skylder regeringen svar på, om det er sosuen eller sygeplejersken, der får for meget i løn. Læs mere
Af Siddik Lausten
12.12.17, 18:30
Hvad med at krydstjekke med vælgerne, om LA har opbakning til igen at gamble med den danske velfærd? Læs mere
Af Anders Vistisen
12.12.17, 10:54
I denne juletid bør der i en verden, som plages af nød, elendighed, vold og terror, også være plads til at sætte fokus på lyspunkterne. Læs mere
Af Christian Rabjerg Madsen
11.12.17, 18:33
Hvis de seneste dages politiske teater var fiktion, ville kaosscenerne fra Finans- og Statsministeriet være kanon underholdning. Desværre er de kaotiske forhandlinger mellem regeringen og Dansk Folkeparti benhård virkelighed, og første akt har allerede gjort Danmark fattigere. Læs mere
Af Annika Smith
11.12.17, 09:18
Så får den en pause fra torturen og slipper for selv at gøre det rigtige helt frem til næste folketingsvalg Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her