Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Kære forældre og kære samfund: Send de unge på højskole. Ikke som sabbat, men som alvor.

I 175 år har højskolerne været med til at forme Danmark og livet. Nye opgaver presser sig på.

I dag kan de danske folkehøjskoler fejre deres 175 års jubilæum. Det sker med åbent hus arrangementer overalt i landet, blandt andet på Rødding Højskole, hvor det hele startede.

For mange har tiden på højskole været noget af det vigtigste i deres liv. I min egen familie fortæller flere af de ældre, at det var på højskolen, at de lærte alt det, som datidens landsbyskole forsømte. På højskolen lærte de at regne, men også helt praktiske ting – som at organisere et sædskifte. Eller at lave ordentlig mad.

Grundtvig mente som bekendt, at forudsætningen for at lade bønderne få del i demokratiet var, at de blev noget klogere; at de blev oplyste. Det var hans begrundelse for at ”opfinde” højskolen. Den blev rammen for samtalen om det politiske, om hvordan vi skal leve med hinanden, også i det nære.

Den samtale er der fortsat meget stor brug for. Globaliseringen, den teknologiske udvikling og klimakrisen gør det svært for den enkelte at se sig selv som herre over udviklingen. Man ender nemt med at føle sig i udviklingens vold. På højskolen lærer eleven fortsat at blive myndig; at blive menneske med tro og tillid til egne kræfter.

I dag betragtes et højskoleophold desværre ofte som en sabbat fra ”det rigtige liv”. Den forståelse er størstedelen af forklaringen på, at alt for mange unge mistrives i folkeskolen, ungdomsuddannelserne og sommetider langt ind i voksenlivet. Alt det, der skal til for at blive menneske og dermed vide, hvordan man begår sig i verden, er der ikke plads til i det såkaldt rigtige liv. Det er selvfølgelig galt.

Højskolen har således en stor opgave i at være med til at danne hele samfundet. Ja måske gendanne? Ikke mindst i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser har vi brug for mere højskole. Vore unge kløjes i livet og i relationerne til deres omverden, fordi de ikke lærer og oplever de fundamentale ting, der skal til for at blive et fuldt udfoldet, rodfæstet, menneske. De lærer at kigge ind efter. De lærer at måle alt og blive målt. Til gengæld finder de i for ringe grad ud af, at der er noget vigtigt uden for dem selv. Ja – at det reelt er gennem relationer til andre, at man bliver menneske og finder sin retning. Det er en stor del af grunden til, at for mange unge skærer i sig selv eller holder op med at spise. Eller blot generelt er kede af det.

Der er brug for, at højskolen åbner sig op. Går ud og missionerer om vigtigheden af at bruge tid på livet selv. Øve sig i at komme i lag med verden. Alt det, som giver – hvad der på arbejdsmarkedet hedder personlige kompetencer og som reelt er mindst lige så vigtige som det, man kan ifølge eksamenspapiret.

Samtidig har vi brug for højskolen til at hjælpe os med at få de praktiske færdigheder, som livet i det 21. århundrede kræver. 70 % målsætningen på klimaområdet forudsætter en helt anderledes måde at leve på. Det skal læres – fra, hvordan man undgår madspild til, hvordan man etablerer en deleordning. Eller reparerer sit tøj. Greta Thunbergs generation skal have redskaber, så deres berettigede protest og kritik følges op af en bæredygtig praksis blandt dem selv. De unge vil. De skal også kunne.

Højskolen er noget af det mest unikt danske, vi har. Næsten ingen andre i verden har gjort os højskolen efter. Der er meget at være stolt over. Og der er meget fortsat at kæmpe for: Højskolen som idé uden for højskolen selv. Bæredygtig dannelse. Kombineret med den demokratiske og kulturelle dannelse, som højskolen nu har praktiseret i 175 år.

Tillykke.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Elsebeth Gerner Nielsen (f. 1960) er rektor på Designskolen Kolding og Vice President i Cumulus – sammenslutningen af internationale designskoler. Hun var fra 1994 til 2007 medlem af Folketinget for Radikale Venstre og tjente fra 1998 til 2001 som landets kulturminister. Hun bestrider flere bestyrelsesposter og har gennem tiden gjort sig gældende i en lang række råd og udvalg, herunder Etisk Råd og regeringens DesignVision2020-udvalg.
Seneste blogs
Af Birthe Rønn Hornbech
22.11.19, 12:30
Det er så fristende at tro, at vi kan tie antisemitismen ihjel. Det kan vi ikke – og det skal vi ikke. Og handlingsplaner er ikke nok. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
22.11.19, 10:44
Alle de store, fine ord om klima fra regeringen ender i ingenting. Læs mere
Af Signe Munk
21.11.19, 14:30
Det er oplagt at integrere klimaet i alle uddannelser. For det berører alle områder – og klimaet kommer kun til at fylde endnu mere. Læs mere
Af Isabella Arendt
21.11.19, 13:19
Kampen om Sjælsmark stod længe og hårdt. Alt for mange år har børn været fanget i fængselslignende forhold og hvor deres trivsel og psyke langsomt er ødelagt. Det er dog ikke hele krigen, der er vundet. Læs mere
Af Jens Kindberg
21.11.19, 11:32
For nylig udskød EU optagelsesforhandlingerne med Nordmakedonien og Albanien på grund af Mette Frederiksen. Læs mere
Af Søren Gade
20.11.19, 08:55
Det er ikke rimeligt, at borgere fra andre EU-lande efter én måneds arbejde i Danmark kan få fuld adgang til danske dagpenge og tage dem med til hjemlandet i op til seks måneder. Jeg mener, at danske velfærdsydelser tilhører danskerne. Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
19.11.19, 23:03
Vi kender alt for lidt til hinanden indenfor Rigsfællesskabet Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
19.11.19, 22:28
Venstres formand har udtrykt sig stærkt problematisk på Venstres landsmøde. Læs mere
Af Peter Kofod
19.11.19, 09:27
Schengens grænsekontrol fungerer ikke, og folk kan let komme ind på falske visa. Alligevel bliver vi ved med at betro EU opgaven. Læs mere
Af Rune Toftegaard Selsing
18.11.19, 21:50
Hitler havde en skør pseudovidenskabelig teori om udbytning af arbejderne. Ligesom Marx. Læs mere