Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Vi både underviser og måler eleverne i det forkerte. Lad os slippe dem og deres lærere fri

Kære Tommy Ahlers: Hvad med at afsætte en ordentlig klat penge til de eksperimenter, som kunne gøre os kloge på fremtidens uddannelsessystem og på de unge, som er ved at miste modet?


Det årlige uddannelsesmøde med Tommy Ahlers i spidsen er i gang på Koldingfjord og handler om innovationskultur. Altså om, hvordan vi får mange flere iværksættere og måske vigtigere: Får mennesker ud af uddannelsessystemet, som har modet til at gå nye veje i alt, hvad de gør. Det er der stærkt behov for – ud fra den betragtning, at menneskeheden står over for nogle problemer, den aldrig før har skullet forholde sig til.

Richard K. Miller, som er rektor ved Olin College i Boston, indledte sit oplæg om emnet med at gøre opmærksom på, at omkring 1/6 af Googles medarbejdere ikke har en uddannelse. Nok så interessant, da Google er en af de mest krævende virksomheder, når det gælder om at slippe igennem nåleøjet og få et job. Google ser med andre ord ikke uddannelse som et must. For den og mange andre virksomheder er det vigtige nemlig, at medarbejderne har det rette mindset. De skal stadig vide noget, men deres attitude er vigtigere. Miller fremhævede fem karakteristika for at være en god medarbejder: Man skal kunne samarbejde, være entreprenant, kunne arbejde på tværs af discipliner, være globalt tænkende og etisk bevidst.

At udvikle dette mindset – starter i folkeskolen, hvor børnenes fundament opbygges. Hvor de skal få tro og tillid til egne kræfter. Det gælder om at undervise dem på sådan en måde, så de vokser og kommer til tro på sig selv og andre. De skal indgydes håb og glæde. De skal lære alt det, der gør, at de kan begå sig socialt og kulturelt, herunder tackle en uvis fremtid. Det lykkes vi ikke særlig godt med. En meget stor del af vore børn og unge er kede af det, stressede og ensomme. Og samtidig bliver de testet som aldrig før, vel og mærke i ting, som måske ikke er særlig vigtige for, at de klarer sig godt i tilværelsen og på fremtidens arbejdsmarked. Læg hertil, at de nationale test åbenbart er fyldt med fejl: https://jyllands-posten.dk/?tags=tag%3Ahele_sagen.jp.dk%2C2011%3AFolkeskolen. Moralen synes at være: Skidt være med, at vi tester det forkerte på en forkert måde. Bare vi får et resultat.

Der er brug for at stoppe op. Slip folkeskolen fri igen. Stol på de lærere, som kender børnene og som ikke behøver en test for at sige, hvordan det reelt står til. I Finland tester man næsten aldrig børnene og deres uddannelsessystem kommer igen og igen ud som et af verdens bedste. Måske kunne vi lære noget?

Også i uddannelserne efter folkeskolen, burde vi være meget mere opmærksomme på at uddanne studerende med det rette mindset frem for, at de bare ved alt det rigtige. Vi kunne starte med at tænke som en designer: Hvad giver mening for de studerende? Altså starte med at understøtte deres passion og det, de rigtig gerne vil. En designers første spørgsmål er aldrig: Hvad kan betale sig eller, hvad kan lade sig gør? Derimod: Hvad skal der til for, at det, vi designer, giver mening.? Når det kommer til stykket, er det drivkraften for os alle sammen: At finde mening.

Hvis undervisning ikke giver mening, lærer man meget lidt. Allerede Grundtvig vidste det. Derfor skal de studerende involveres i tilrettelæggelsen af undervisningen og de skal have lov til arbejde konkret med konkrete problemstillinger, hvor de oplever, at det, de laver, er værdifuldt for andre, f.eks. en virksomhed eller et plejehjem. De skal opleve, at de kan være med til at forandre verden til det bedre.

Jeg har lige talt med en af mine studerende, der som en del af sit afgangsprojekt arbejder med at skabe meningsfuld beskæftigelse for udviklingshæmmede mennesker. En fornøjelse at høre hendes begejstring og glæde over at kunne gøre sin viden til handling. Om at være til gavn.

Der er brug for en ny kultur i hele uddannelsessystemet. Som Miller opsummerer:

Fra → Til

Overførsel af viden → Konstruktion af viden

Kan ikke → Kan

Følge ordre → Følge sin passion

Lære i klassen → Lære 24-7

Lære alene → Lære i teams

Arbejde problembaseret → Arbejde designbaseret


Kære Tommy Ahlers: Kunne vi bruge årets Uddannelses- og forskningsmøde til at vende skråen og skabe et uddannelsessystem, som giver mening for både den studerende og arbejdsmarkedet? Slip uddannelserne fri. Giv plads til eksperimenter og til at fejle. Lad os uddanne med udgangspunkt i det mindset, der er brug for i det 21. århundrede, snarere end den viden, der var behov for i det 20. århundrede. Og som man nu kan google sig til.

Hvad med at afsætte en ordentlig klat penge til eksperimenter, som kunne gøre os kloge på fremtidens uddannelsessystem og på de unge, som er ved at miste modet?

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Elsebeth Gerner Nielsen (f. 1960) er rektor på Designskolen Kolding og Vice President i Cumulus – sammenslutningen af internationale designskoler. Hun var fra 1994 til 2007 medlem af Folketinget for Radikale Venstre og tjente fra 1998 til 2001 som landets kulturminister. Hun bestrider flere bestyrelsesposter og har gennem tiden gjort sig gældende i en lang række råd og udvalg, herunder Etisk Råd og regeringens DesignVision2020-udvalg.
Seneste blogs
Af Lars Boje Mathiesen
17.09.19, 19:38
Bliver vores ytringsfrihed reelt ødelagt, og hvorfor reagerer magthaverne ikke? Læs mere
Af Nauja Lynge
17.09.19, 13:35
Men både republikanerne og Trump har vist nødvendigheden af en mere ligeværdig stat, hvis rigsfællesskabet skal bevares. Læs mere
Af Isabella Arendt
17.09.19, 06:35
Tomater fra Spanien, grise fra Danmark, køer, der prutter, og den evige dårlige samvittighed, når det kommer til økologi. Vi aner jo faktisk ikke, hvad bæredygtighed er. Læs mere
Af Utku H. Güzel
16.09.19, 21:18
Vi bliver nemlig ikke betragtet som meget andet end arbejdskraft og forbrugere i dette system. Læs mere
Af Louis Jacobsen
16.09.19, 18:33
Der har været en del debat omkring en vikar i Københavns lufthavn og personens valg af fagforening. Ligesom det frie fagforenings valg er et faktum så er det også et faktum at dit frie valg kan have konsekvenser for alle muligt andre end dig selv. Læs mere
Af Harun Demirtas
15.09.19, 17:20
Mette Thiesens synspunkter siger meget mere om hendes falske kærlighed til Danmark, end det siger om mig og min danskhed Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
15.09.19, 13:45
Vi nærmer os hastigt en helt ny situation i Sverige. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
15.09.19, 11:30
Hvordan står det til med fagforeningsfriheden, Mette Frederiksen? Læs mere
Af Mikael Jalving
15.09.19, 07:00
En muterende virus spreder sig fra Silicon Valley og FN til danske universiteter. Den politiske korrekthed. Læs mere
Af Elsebeth Gerner Nielsen
14.09.19, 14:20
Jesper Panduro: »Det drejer sig ikke længere om at være bedst i verden, men bedst for verden.« Læs mere