Kommunen foreslår, at skoledistrikterne lægges sammen, så 45 skoler reduceres til 19. At der laves meget store skoler med mere end 2000 elever. Det frie skolevalg reduceres kradsbørstigt med sammenlægning af distrikter, så familierne ikke længere kan vide sig sikre på, om de kan vælge den lokale skole. Børnene kan flyttes rundt inden for distrikterne med det, de kalder ”effektiv klassedannelse”.
Samtidig er Socialdemokratiet på landsplan kommet med et udspil om nærhed. Et udspil, der slet ikke nævner folkeskolen. Det kan man jo undre sig over. I de fleste mindre samfund er skolen en både central og væsentlig samfundsinstitution. Og når man ser til Aarhus, forstår man også hvorfor, Socialdemokratiets udspil ikke omhandler folkeskolen. For i Aarhus er den socialdemokratiske nærhed mildest talt til at overse.
I min bog er det aarhusianske forslag alt andet end nærhed. Stakkels børn, tænker jeg. Som liberal er jeg på borgernes side og holder derfor med børnene og bakker op om forældrenes frie valg. Jeg kunne ikke tænke mig at gå på en skole med 2000 elever. Det er ikke nærhed eller tryghed for mig. Det vidner reaktioner fra forældre i Aarhus da også om.
Folkeskolen er folket skole. Og den er grundstenen i den danske skole. For at den kan være netop det, kræver det, at borgerne bakker op om den og har lyst til at lægge børn til. At forældrene får lyst til at engagere sig. Det er et kæmpe ansvar for de ansvarlige politikere at sikre. Men når Socialdemokratiet er så flittige med skolesammenlægninger (og det er de ikke kun i Aarhus, men også i en række andre byer, hvor de bærer borgmesterkæderne), der skræmmer forældrene baglæns ud af skolen, gør de det modsatte.
Når jeg læser om Aarhushistorien tænker jeg, at ingen forældre skal tvinges til at sende deres børn ind i sådan en skolekoncern med mere end 2000 børn, hvor ingen kender hinanden eller ser eleverne i øjnene. Jeg er glad for det frie skolevalg, og jeg vil arbejde benhårdt for, at det skal være et reelt frit valg, så børn og forældre selv kan vælge, hvilken skole, der passer bedst til dem. Og at den lokale skole er netop lokal og præget af nærhed.