Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Tak for opmærksomheden – LA praler gerne af billigere biler

Det er faldet mange for brystet, at Liberal Alliance i øjeblikket kører en stor udendørs kampagne i København med teksten: ”Ingen kæmper hårdere for billigere biler. Indtil nu er en VW Passat blevet 104.800 kroner billigere.”

Blandt andet har direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, i et indlæg i Altinget kaldt det for en absurd reklame, mens den tidligere DR-journalist Reimer Bo har lagt en spydig video op på Facebook. Og så er der sædvanligvis de mange sure kommentarer på sociale medier.

Lad mig først kvittere for opmærksomheden. Vi er glade for, at kampagnen er nået bredt ud. Og når vi får kritik fra den tidligere radikale borgmester i København, Klaus Bondam, samt den nuværende socialdemokratisk-betalte journalist Reimer Bo, så må vi gøre et eller andet rigtigt.

Lad mig først slå fast, at Liberal Alliances nuværende kampagne handler om vores fire mærkesager: Lavere skat, mere frihed, højere vækst og en mere effektiv offentlig sektor. I den forbindelse fremhæver vi i kampagnen en lang række liberale resultater – ikke kun de billigere biler. Vi har blandt andet også været med til at sikre, at syge mennesker har lovlig adgang til medicinsk cannabis, vi har fjernet afgifter for milliarder af kroner for virksomhederne og udvidet ytringsfriheden ved at afskaffe blasfemiparagraffen. Og meget mere.

Men lad os bare tage den med bilerne, for det står vi gerne ved. Vi ser det faktisk som en af vores største sejre.

Vi bestræber os på at lave politik, som gør hverdagen nemmere for alle danskere. Ikke kun for den gruppe af privilegerede byboere, som klarer sig fint ved hjælp af metro, S-tog og ladcykel. Hvis man skal få en hverdag til at hænge sammen i forstæderne, provinsen og landdistrikterne – ja, dybest set alle andre steder end i hjertet af København, så ved man, at det er helt nødvendigt at have en bil.

Jeg tror faktisk, at almindelige danskere, som skal køre langt for at komme på arbejde, er glade for, at transporten nu er blevet markant billigere.

Jeg tror også, at børnefamilierne er glade. Her skal nogle forældre på en almindelig hverdag både aflevere og hente børn i flere forskellige daginstitutioner og senere på dagen køre dem til fritidsaktiviteter. Mon ikke de er glade for, at det familieliv, de har valgt, er blevet lidt billigere? Jeg tror også, at de er tilfredse med at kunne købe en større og mere sikker bil.

Jeg tror såmænd også, at mange københavnere er glade for billigere biler. Selvom man bruger cyklen til hverdag, har mange også behov for en bil.

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam ser gerne, at der bruges flere penge på cyklisme og kollektiv trafik. Her kan jeg oplyse Klaus Bondam, at vi i forvejen bruger langt flere penge på den kollektive trafik end på biler. Hvert år bruger vi tæt på 10 milliarder kroner på tog og skinner, men kun en tredjedel på vores veje. På trods af at ca. 90 procent af persontransporten foregår på landevejene. I øvrigt er det jo ikke sådan, at cykler bliver dyrere, fordi biler bliver billigere. Rigtig mange af os har både cykel og bil. Det har jeg selv Hver ting til sin tid og ærinde. Det er altså en falsk modsætning, Klaus Bondam stiller op.

Selvom vi har fået billigere biler af tre omgange, så finder der stadig en absurd overbeskatning sted. Bilafgifterne er en sag, der har ligget mig på sinde i mange år -og har jeg til dato ikke hørt et eneste fornuftigt argument for, at vi i Danmark skal have latterligt høje afgifter på biler.

De økonomiske vismænd har i en stor analyse netop påpeget, at de samlede bilskatter er 16 milliarder højere, end hvad der er samfundsmæssigt fornuftigt. Biler beskattes altså langt højere, end de omkostninger de påfører samfundet. Dermed er der et samfundsøkonomisk tab i forbindelse med bilbeskatningen.

Eksempelvis er beskatningen på benzinbiler pr. kilometer 120 procent højere, end de omkostninger, der følger med en bil.

Nu har Liberal Alliance sænket registreringsafgiften tre gange, så vi er allerede kommet langt. Men vi ser gerne, at bilskatten helt bliver afskaffet! Så vil jeg gerne love jer, at I får nye bannere at se i Københavns gader, hvis det en dag lykkes.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Christina Egelund (f. 1977) er medlem af Folketinget for Liberal Alliance. Hun er gruppeformand, politisk ordfører og retsordfører. Hun har boet mange år i Paris, og arbejdede før hun blev valgt til Folketinget i 10 år i det familiedrevne Jambo Feriepark i Nordjylland. Har siddet i bestyrelsen for VisitDenmark. Christina er frankofil på nørdeniveau, elsker frihedsrettigheder, Vesterhavet og film.
Seneste blogs
Af Nauja Lynge
14.11.18, 12:16
En statsminister er minister for hele Danmark. Den evne har Støjberg ikke. Læs mere
Af Jens Kindberg
14.11.18, 12:10
Fremtidens investerings- og lånemarked starter nu. Læs mere
Af Mikael Jalving
14.11.18, 11:45
Regeringskrisen i Sverige afspejler en langt dybere samfundskrise. Læs mere
Af Nauja Lynge
13.11.18, 15:38
Prisen for dansk berøringsangst betales af mindretal og udsatte borgere. Læs mere
Af Mikael Jalving
13.11.18, 10:38
Nye tal og undersøgelser må få herboende muslimer til at stille sig selv dette spørgsmål og forsøge at nå frem til et svar. Helst så højt, at vi alle kan blive klogere. Læs mere
Af Anders Vistisen
12.11.18, 10:10
Cirkus Venstre slår til igen. Nu skal vi med i bankunionen for at bekæmpe hvidvask og udbyttesvindel. Det har bare intet med hinanden at gøre. Læs mere
Af Olav Skaaning Andersen
12.11.18, 08:55
Hvorfor skal der altid en journalist til at styre den politiske samtale? Læs mere
Af Jens-Kristian Lütken
12.11.18, 00:25
Kun EU kan løse migrationsudfordringerne Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her