Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Sorte tirsdag er ikke så sort endda

Det er muligt, at den tyske bilindustri kalder dagen i dag sorte tirsdag. Jeg er derimod sikker på, at det bliver en dag, vi vil huske for det gode.

Tirsdag den 27. februar 2018 vil i fremtiden stå som en historisk dag. Nogle vil huske dagen for noget skidt, men langt de fleste vil huske dagen for det gode.

I dag faldt der nemlig en meget spændende og meget vigtig dom i Tyskland. Større tyske byer, der har problemer med at overholde EU´s lovgivning for luftforurening, kan nemlig fremover forbyde dieselbiler at køre rundt i gaderne.

I Stuttgart ville man have indført forbuddet fra 1. januar i år, men på grund af retssagen er effektueringen blevet udskudt. Nu prøver man så nok igen.

Selv om den tyske bilindustri kalder dagen ”sorte tirsdag”, så er jeg nok mere tilbøjelig til at kalde den ”grønne tirsdag”. Og i Hamburg er de tilsyneladende enige. Der gik nemlig ikke mange timer, fra at dommen faldt, til de første skilte med forbud mod dieselbiler blev bestilt. Her taler man om få uger, før forbuddet er trådt i kraft.

Og dommen kan være begyndelsen på enden for dieselbilerne. For ikke bare er dommen den ”nemmeste” vej til at få renere luft her og nu. Dommen kan også få konsekvenser for dieselbilen på længere sigt.

For med ét kan man forvente, at værdien på dieselbiler falder, men også at færre vil købe dem. For hvem vil have en bil, hvis man ikke selv kan bestemme, hvornår man kan køre i den?

Forbuddet er ikke et totalforbud. Byerne har mulighed for at forbyde dieselbilerne på dage, hvor luftforureningen er særlig høj. I Stuttgart var der 62 af sådanne dage i 2016. Det er i gennemsnit mere end én dag om ugen.

Det er et stort indgreb i mange dieselbilejeres liv. Men det er det også i de mere end 12.000 tyskere, der årligt dør for tidligt på grund af NOx-forurening.

Derfor er det også et nødvendigt indgreb. Jeg er tilhænger af, at byerne får det her værktøj til at sænke luftforureningen. Det er nemlig den umiddelbart letteste måde at sænke forureningen på. Og her skal ordet ”let” tages med et gran salt.

For der er ingen lette løsninger. Mange af de store tyske byer har nemlig prøvet at sænke luftforureningen ved for eksempel at lave flere cykelstier og flere ladestationer til elbiler. Men de tyske byer har stadig så store problemer med luftforureningen, at en retssag mod Tyskland er i gang i EU.

Mit håb er, at den her dom kan være med til at sætte en kædereaktion af positive konsekvenser i gang. I første omgang gælder det den rene luft og folkesundheden. Dernæst vil der formentlig og forhåbentlig være færre, der køber dieselbiler. Og hvis ikke dommen alene er nok for bilindustrien til at overveje dieselbilens fremtid, så vil et markant fald i antallet af solgte biler formentlig være med til at skabe den revolution, der skal til.

Den revolution tror jeg nok skal komme før eller siden. Men dommen skubber udviklingen i den rigtige retning, så det formentlig sker hurtigere.

Jeg kommer i hvert fald til at følge spændt med i, hvordan tyskerne håndterer dommen og effektuerer den. Og ikke mindst at se, at det kommer miljøet og folkesundheden til stor gavn.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Christel Schaldemose (f. 1967) er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet og har 10 års erfaring med EU-politikken. Hun er medlem af udvalget for det indre marked, miljø, fødevare og folkesundhed samt undersøgelseskomitéen, der blev oprettet i kølvandet på VW-skandalen. Fair konkurrence, flygtningepolitik og kampen mod farlige stoffer hører til hendes interesseområder.
Seneste blogs
Af Camilla Burgwald
21.04.19, 20:45
Æggemaling, gækkebrevsklip og karsesåning. Klovn, hestevogn og hønseskidning. Sjældent har jeg set så mange smilende børn og voksne, som på et par timers rejse tilbage i tiden på Frilandsmuseet. Hvorfor mon? Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
21.04.19, 13:42
Ritzaus Bureau ”glemte” at skille de vestlige ad fra de ikkevestlige. Læs mere
Af Mikael Jalving
20.04.19, 10:25
Det er fristende at skælde ud på de små med tablet, smartphone og spilkonsol. Men pilen peger på de voksne. Læs mere
Af Anders Vistisen
19.04.19, 16:56
Danmark har nok en gang fået grønt lys til en særaftale, selv om det ifølge ja-siden og såkaldte EU-eksperter forekom nærmest umuligt. Læs mere
Af Gitte Seeberg
19.04.19, 06:00
Hurtigere ladestandere bliver i stigende omfang sat op, og fabrikkerne er nu også i stand til at masseproducere elbilerne til konkurrencedygtige priser. Læs mere
Af Signe Munk
18.04.19, 09:25
Jeg tror, der er masser af plads til gode liv og lykke i et bæredygtigt samfund. Læs mere
Af Nauja Lynge
17.04.19, 20:06
Løsningen er at ignorere disse typer og give plads til midtersøgende unge. Læs mere
Af Anna Thygesen
17.04.19, 13:17
Jeg betragter nu ikke mig selv som hverken rabiat eller ekstrem på nogen måde, men den her åndssvage Paludan-sag tvinger mig til at tage stilling. Læs mere
Af Anders Vistisen
17.04.19, 13:13
Social dumping vil fortsat eksistere i transportbranchen efter ny EU-lovgivning. Og det til trods for, at socialdemokraterne roser den nye aftale til skyerne. Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her