Annonce

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Sorte tirsdag er ikke så sort endda

Det er muligt, at den tyske bilindustri kalder dagen i dag sorte tirsdag. Jeg er derimod sikker på, at det bliver en dag, vi vil huske for det gode.

Tirsdag den 27. februar 2018 vil i fremtiden stå som en historisk dag. Nogle vil huske dagen for noget skidt, men langt de fleste vil huske dagen for det gode.

I dag faldt der nemlig en meget spændende og meget vigtig dom i Tyskland. Større tyske byer, der har problemer med at overholde EU´s lovgivning for luftforurening, kan nemlig fremover forbyde dieselbiler at køre rundt i gaderne.

I Stuttgart ville man have indført forbuddet fra 1. januar i år, men på grund af retssagen er effektueringen blevet udskudt. Nu prøver man så nok igen.

Selv om den tyske bilindustri kalder dagen ”sorte tirsdag”, så er jeg nok mere tilbøjelig til at kalde den ”grønne tirsdag”. Og i Hamburg er de tilsyneladende enige. Der gik nemlig ikke mange timer, fra at dommen faldt, til de første skilte med forbud mod dieselbiler blev bestilt. Her taler man om få uger, før forbuddet er trådt i kraft.

Og dommen kan være begyndelsen på enden for dieselbilerne. For ikke bare er dommen den ”nemmeste” vej til at få renere luft her og nu. Dommen kan også få konsekvenser for dieselbilen på længere sigt.

For med ét kan man forvente, at værdien på dieselbiler falder, men også at færre vil købe dem. For hvem vil have en bil, hvis man ikke selv kan bestemme, hvornår man kan køre i den?

Forbuddet er ikke et totalforbud. Byerne har mulighed for at forbyde dieselbilerne på dage, hvor luftforureningen er særlig høj. I Stuttgart var der 62 af sådanne dage i 2016. Det er i gennemsnit mere end én dag om ugen.

Det er et stort indgreb i mange dieselbilejeres liv. Men det er det også i de mere end 12.000 tyskere, der årligt dør for tidligt på grund af NOx-forurening.

Derfor er det også et nødvendigt indgreb. Jeg er tilhænger af, at byerne får det her værktøj til at sænke luftforureningen. Det er nemlig den umiddelbart letteste måde at sænke forureningen på. Og her skal ordet ”let” tages med et gran salt.

For der er ingen lette løsninger. Mange af de store tyske byer har nemlig prøvet at sænke luftforureningen ved for eksempel at lave flere cykelstier og flere ladestationer til elbiler. Men de tyske byer har stadig så store problemer med luftforureningen, at en retssag mod Tyskland er i gang i EU.

Mit håb er, at den her dom kan være med til at sætte en kædereaktion af positive konsekvenser i gang. I første omgang gælder det den rene luft og folkesundheden. Dernæst vil der formentlig og forhåbentlig være færre, der køber dieselbiler. Og hvis ikke dommen alene er nok for bilindustrien til at overveje dieselbilens fremtid, så vil et markant fald i antallet af solgte biler formentlig være med til at skabe den revolution, der skal til.

Den revolution tror jeg nok skal komme før eller siden. Men dommen skubber udviklingen i den rigtige retning, så det formentlig sker hurtigere.

Jeg kommer i hvert fald til at følge spændt med i, hvordan tyskerne håndterer dommen og effektuerer den. Og ikke mindst at se, at det kommer miljøet og folkesundheden til stor gavn.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Profil
Christel Schaldemose (f. 1967) er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet og har 10 års erfaring med EU-politikken. Hun er medlem af udvalget for det indre marked, miljø, fødevare og folkesundhed samt undersøgelseskomitéen, der blev oprettet i kølvandet på VW-skandalen. Fair konkurrence, flygtningepolitik og kampen mod farlige stoffer hører til hendes interesseområder.
Annonce
Annonce
Seneste blogs
Af Harun Demirtas
21.09.18, 17:25
Efter 9. klasse er der mange unge over 16 år, der falder mellem to stole og førstbliver opdaget, når det er for sent. Nu bør vi handle! Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
21.09.18, 17:15
Ordene er Martin Krasniks, og vi må håbe, at vi når dertil, hvor DR lukker og slukker. Men først til lykke med de 20 pct.’s besparelser. Læs mere
Af Gitte Seeberg
21.09.18, 15:24
Hvad enten det drejer sig om kreative løsninger inden for leasing eller inden for eksportgodtgørelse, er roden til alt ondt den værdibaserede registreringsafgift, som vi kender i dag. Det er den, der muliggør, at svindel kan lade sig gøre. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
21.09.18, 09:23
Slut med lappeløsninger og symbolpolitik. Det er det klare budskab til de andre partier fra Nye Borgerlige. Læs mere
Af Anna Thygesen
21.09.18, 09:14
Normalt gider jeg ikke beskæftige mig med emnet, men en folketingskandidat fra Randers har nogle holdninger til kvinder, som jeg ikke kan lade stå uimodsagte. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
20.09.18, 16:29
Et menneske må være dydig og have ære. Et menneske lever for sin dyd/ære. Kvinder med dårligt blod [af familier der lever uden ære] skal holde sig væk. Kvinder som dig. Læs mere
Af Signe Munk
20.09.18, 13:17
Får vi ikke stækket bankernes magt i samfundsøkonomien, så bliver det fællesskabet, som holder for, når det går galt. Læs mere
Af Morten Løkkegaard
20.09.18, 09:53
Socialdemokratiet har sammen med fagbevægelsen i årevis pustet til myten om, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, dumper lønnen og forringer vilkårene for danskere. Problemet med den fortælling er bare, at den er forkert. Læs mere
Af Nauja Lynge
20.09.18, 08:01
Alligevel ønsker man nu debat om placeringen af Center for Cybersikkerhed, som blev oprettet som en del af Forsvarets Efterretningstjeneste. Dermed er man så omsider åben overfor både kritik og løsningsforslag. Læs mere
Af Mikael Jalving
19.09.18, 14:33
Nu skal vi importere arbejdskraft udefra. Hvad om vi først fik aktiveret den, der allerede findes? Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her