Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Forbud mod omskæring er det samme som at landsforvise jøderne

Omsider har Venstre og Socialdemokratiet meldt ud, at de er imod et forbud mod omskæring. Nu må de stå fast.

Om kort tid er det 77 år siden, at den tyske besættelsesmagt indledte den skændige jagt på danske jøder. I dag, to menneskealdre senere, ønsker mange folketingsmedlemmer, herunder de fleste i DF og flertallet af danskere, at Danmark, som det eneste land i verden, forbyder omskæring af jødiske drengebørn.

Hvor mange ved, hvad en jødisk omskærelse er? Jeg får breve fra folk, der sammenligner den med kvindelig omskæring. Det er jo helt forrykt.

Synspunktet fremføres i en tid med grænseløs politisk korrekthed med al dens snak om identitetspolitik uden sans for, at omskæringsforbud netop frarøver danske jøder retten til at indtræde i den jødiske identitet.

Omskæring skal være medicinsk begrundet, anføres det, som om der er nogen som helst medicinsk begrundelse for, at tusinder af raske fostre hvert år dræbes. Barnet skal selv bestemme, siger andre. Men det spirende liv, der dræbes, bliver ikke spurgt. Heller ikke børn, der bliver vaccineret, bliver spurgt. I disse dage hører vi om små børn, der gør modstand og græder, når de testes for corona. Men ingen vil vel i ramme alvor mene, at et lille barn ikke skal vaccineres eller coronatestes, fordi det græder. Argumentet om barnets selvbestemmelsesret holder heller ikke.

Hvor mange ved, hvad en jødisk omskærelse er? Jeg får breve fra folk, der sammenligner den med kvindelig omskæring. Det er jo helt forrykt. Og brevene kommer tydeligvis fra mennesker, der ikke agter at lade sig distrahere af kendsgerninger. Den jødiske omskærelse skal foretages på ottendedagen, som det skete med Jesusbarnet og er sket med jødiske drengebørn helt tilbage til Abrahams tid. Der er tale om et meget begrænset indgreb.

Når jeg vender mig så stærkt imod en kriminalisering af jødisk omskæring og anden religiøs omskæring under samme vilkår, er det først og fremmest på grund af min respekt, forståelse og kærlighed til den arv, jeg som kristen er rundet af.

Man kan sige, at kristendommen er et opgør med lovreligionen, men kristne og jøder har ”den gamle pagt” til fælles. Det Gamle Testamente udgør hovedparten af de kristnes bibel. De gammeltestamentlige tekster er en del af folkekirkens gudstjeneste. Beretningen i Ny Testamente om Jesu omskærelse er prædiketekst nytårsdag. Den gammeltestamentlige velsignelse lyses over menigheden ved enhver gudstjeneste eller anden kirkelig handling i folkekirken. Netop fordi jeg er opvokset i et københavnsk præstehjem, har jeg hele livet betragtet den jødiske omskærelse som lige så vigtig for jøderne som dåben er for kristne. Og fordi jeg er opdraget i et kristent hjem, lyder Pauli ord så stærkt til mig: ”Hvor Herrens ånd er, er der frihed.”

Jøderne behøver ikke forklare mig, hvor usikre de føler sig, for jeg nærer dybt i mig selv den samme bekymring og sorg på danske jøders vegne. Diskussion om omskærelsen virker på mig som en hetz, rettet først og fremmest imod jødiske medborgere. Folketinget ville forvise jøderne fra Danmark, hvis der blev indført forbud. Det er urimeligt over for jøderne at fremture med omskæringsforbud og dermed forvise en religion, der er ældre end kristendommen. Det er åndløst, historieløst og kulturløst at forvise jøder, der har levet som danske borgere i 400 år.

Torsdag udtalte de fleste biskopper sig imod kriminalisering af omskæring. De to regeringsbærende partier S og V, der i lang tid har lurepasset, lagde sig i kølvandet af biskopperne. Men S og V bør ikke nøjes med det. Nu må de to partier klart sige, at de af hjertet respekterer åndsfriheden, og at de vil være garanter for, at jøderne som den naturligste sag i verden kan føle sig trygge i Danmark, som det de er: danske borgere.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen