Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Er elbiler virkelig miljøets redning?

Hvorfor hører vi aldrig om, hvordan man skrotter batterierne på en miljøvenlig måde? Hvorfor hører vi aldrig om, hvor farlige lydløse biler er for fodgængerne?

Er det virkelig rigtigt, at elbiler er miljøets redning?

Det er, som om det er en vedtagen sag, at der kun er fordele ved elbiler?

Men er det nu rigtigt?

Hvorfor hører vi aldrig om de negative konsekvenser?

Bilejere, der har købt elbiler, kan fortælle, at motoren på nogle modeller skal fjernes, for at batteriet kan blive udskiftet. Det fortæller tilhængerne aldrig om.

I min kommune har vi en fortræffelig affaldssortering. Bittesmå batterier regnes som farligt affald, som kommunen henter i særlige bokse.

Men hvordan skal det gå, når hundreder af tusinder af kæmpebatterier skal udskiftes.

Hvad vil miljøforkæmperne gøre, når tusinder af kæmpestore batterier efterlades i grøftekanten?

Og hvordan vil man overhovedet få nedbrudt disse mange og store batterier, og hvem skal betale?

Der er masser af spørgsmål, som vi aldrig har fået besvaret.

Mærkeligt, at miljøorganisationerne ikke interesserer sig for skrottede batterier henkastet i naturen.

Og hvordan er det egentlig med færdselssikkerheden og biler, der er vanskelige at høre?

Er der ikke allerede sket ulykker i gågaderne, fordi fodgængere ikke kan høre kommunernes små elbiler?

Det mindste, man kan forlange, er da, at miljøfanatikerne ærligt fortæller om alle ulemperne for miljø og færdselssikkerheden. Det er forudsætningen for, at vi kan tage stilling på et oplyst grundlag. Forførelse af mere religiøse fanatikeres subjektive betragtninger og ensidige fremstillinger af elbilens velsignelser gavner hverken miljøet eller demokratiet.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Profil
Birthe Rønn Hornbech, (f. 1943), cand.jur., forfatter og samfundsdebattør. Tidl. vicepolitimester, MF og minister (V).
Seneste blogs
Af Katrine Winkel Holm
17.02.20, 08:01
Det er helt galt, når sønderjydernes berømte protestsang skrives om, fordi "Grænseforeningen" skammer sig over den. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
16.02.20, 22:07
Meget sigende havde heller ingen andre af de andre vestlige deltagere i München fattet noget, om end af lidt andre grunde. Læs mere
Af Louis Jacobsen
16.02.20, 21:29
Gennembruds forliget er landet hos industri sektoren. Bliver det ud fra det vi kommer til at danne en fælles front mod socialdumping i fagbevægelsen? Jeg håber på det. Læs mere
Af Utku H. Güzel
16.02.20, 17:38
Jeg kan i hvert fald ikke se rimeligheden i, at nogle få personer rager goderne til sig, imens antallet af fattige og hjemløse stiger, og vores fælles velfærd bliver forringet. Læs mere
Af Mikael Jalving
15.02.20, 21:00
SAS-reklamen er kun toppen af isbjerget. Vi hader os selv og elsker alle andre som ingen anden. Læs mere
Af Nauja Lynge
15.02.20, 14:04
Det er en visionsløs olie-turné den grønlandske selvstyreformand er draget ud på, og det er fuldstændigt skudt forbi i forhold til klimakrisen. Læs mere
Af Birthe Rønn Hornbech
14.02.20, 12:00
Politikerne skal ikke lege mellemledere. I den danske politistyrke ser man nu tydeligt, hvor galt det kan gå, hvis det sker. Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
13.02.20, 15:23
At de ikke forstår det, er det egentligt afslørende. Læs mere
Af Isabella Arendt
13.02.20, 15:19
Det eneste udemokratiske i denne sag er, at vi har en regering, som agerer tankepoliti og vil tage borgernes frihed fra dem ved at overtage opdragelsen af forældrenes børn og bestemme, hvad der er rigtigt og forkert at mene! Læs mere
Af Signe Munk
13.02.20, 14:30
Politikerne skylder danskerne at komme med konkrete forslag til, hvor pengene til at begrænse CO2-udledningen skal komme fra. Det er oplagt, at flyrejserne er med til at give penge til omstillingen. Læs mere