Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 25 bloggere tilknyttet jp.dk/blog. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Er elbiler virkelig miljøets redning?

Hvorfor hører vi aldrig om, hvordan man skrotter batterierne på en miljøvenlig måde? Hvorfor hører vi aldrig om, hvor farlige lydløse biler er for fodgængerne?

Er det virkelig rigtigt, at elbiler er miljøets redning?

Det er, som om det er en vedtagen sag, at der kun er fordele ved elbiler?

Men er det nu rigtigt?

Hvorfor hører vi aldrig om de negative konsekvenser?

Bilejere, der har købt elbiler, kan fortælle, at motoren på nogle modeller skal fjernes, for at batteriet kan blive udskiftet. Det fortæller tilhængerne aldrig om.

I min kommune har vi en fortræffelig affaldssortering. Bittesmå batterier regnes som farligt affald, som kommunen henter i særlige bokse.

Men hvordan skal det gå, når hundreder af tusinder af kæmpebatterier skal udskiftes.

Hvad vil miljøforkæmperne gøre, når tusinder af kæmpestore batterier efterlades i grøftekanten?

Og hvordan vil man overhovedet få nedbrudt disse mange og store batterier, og hvem skal betale?

Der er masser af spørgsmål, som vi aldrig har fået besvaret.

Mærkeligt, at miljøorganisationerne ikke interesserer sig for skrottede batterier henkastet i naturen.

Og hvordan er det egentlig med færdselssikkerheden og biler, der er vanskelige at høre?

Er der ikke allerede sket ulykker i gågaderne, fordi fodgængere ikke kan høre kommunernes små elbiler?

Det mindste, man kan forlange, er da, at miljøfanatikerne ærligt fortæller om alle ulemperne for miljø og færdselssikkerheden. Det er forudsætningen for, at vi kan tage stilling på et oplyst grundlag. Forførelse af mere religiøse fanatikeres subjektive betragtninger og ensidige fremstillinger af elbilens velsignelser gavner hverken miljøet eller demokratiet.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen