Annonce

Dette er en blog: Jyllands-Posten har flere end 30 bloggere tilknyttet jp.dk/blogs. Det er eksterne debattører og politikere, som skriver i egen ret. Blogholdet er meget bredt sammensat, og holdningerne spænder vidt.

Kommercielt brug af det muslimske tørklæde vidner om dumhed

Er det god kommunikationsstil at bruge muslimske kvinder og piger som blikfang i store reklamekampagner? Emnet har i hvert fald sat ild i de sociale medier i sommer.

Den muslimske burka er ikke det eneste klædningsstykke, der har skabt debat i medierne denne sommer. Det muslimske hovedtørklæde har også delt vandene i medierne. Hele to reklamekampagner fra store internationale brands spiller bevidst på brugen af det muslimske tørklæde i et kommercielt budskab i Europa. Og det er der ikke kun kommet positive reaktioner ud af.

Først var det den tyske slikproducent Katjes, der tidligere på sommeren valgte at bruge en muslimsk kvinde med et pink tørklæde over håret som blikfang på kæmpestore billboards i hele Europa for det nye slikprodukt Jes. Produktet er lavet uden kunstige smags- og farvestoffer og svinegelatine, som de fleste slikprodukter normalt er, og målgruppen er derfor naturligt nok, ud over vegetarer, også muslimer, der som bekendt ikke spiser svin.

Katjes, der ellers er mest kendt for bl.a. kattepoter og salte sild, stak med den tørklædedækkede smarte unge kvinde i den grad hånden i en hvepserede, for ikke alle reaktioner var positive, tværtimod så udbrød der en veritabel shitstorm i flere lande mod kampagnen.

Mens iranske kvinder kommer i fængsel for at smide tørklædet, så hylder I det, lød kritikken fra mange på Katjes hjemmeside. Et knæfald for islam, var kommentaren fra flere højreorienterede politikere i Tyskland, og Katjes måtte moderere kraftigt i kommentarerne og den ellers så fredelige Facebook-side og Instagram-profil med fotos af slikprodukter, dyrebørn og glade mennesker blev pludselig omdannet til en slagmark, hvor ordene boykot Katjes figurerede lidt for ofte.

Det amerikanske tøjbrand Gap fulgte senere trop med en reklame i franske medier for en børnekollektion i anledning af begyndelsen på det nye skoleår. En gruppe af søde farvede børn i seks-syvårsalderen prydede reklamen, herunder også en lille muslimsk pige med tørklæde. Det faldt ikke i god jord i det sekulære Frankrig, hvor det længe har været forbudt at bære religiøse symboler i offentlige institutioner.

Hvad ligner det, at en amerikansk tøjkæde hylder en islamisering af det franske samfund og undertrykkelsen af helt små piger? Tordnede alt fra franske feminister til politikere. Og vrede franskmænd rasede og spurgte, om børn i Ku Klux Klan-tøj ville blive en del af den næste Gap-reklame.

Jeg undrer mig. Er det bare, fordi disse brands ikke tænker sig om og ikke konsekvensberegner på forhånd, eller er det et nærmest politisk budskab, de ønsker at bringe, fordi de simpelthen mener, at det muslimske tørklæde til kvinder er et symbol på rummelighed, tolerance og mangfoldighed?

Jeg hælder til, at det skyldes dumhed fra begge brands side. Hvorfor igangsætte en dyr reklamekampagne i Frankrig, når man udmærket ved, at små piger med tørklæde lige præcis i det land er et no go? Det er da at råbe på problemer.

Og hvis Katjes-kampagnen virkelig var et politisk statement, hvorfor så vælge en ikketørklædebærende serbisk kristen model ved navn Vicida Petrovic som ansigt for kampagnen? Da det kom frem, valgte mange af muslimerne i målgruppen ikke at støtte kampagnen, og det har vel ikke været meningen, da man fandt på det hundedyre reklamestunt?

Jeg aner ikke, hvad de to brands havde tænkt sig. Umiddelbart vil jeg tro, at det eneste, der tæller, er, hvor mange poser slik og stykker tøj de kan proppe ned i halsen på kunderne, og jeg er ikke så sikker på, at tiden er moden til den slags kommunikation.

Salgstallene vil vise det, hvis det ellers er noget, de går ud med.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Profil
Anna Thygesen (f.1965) er ejer af et kommunikationsbureau i København, men kommer oprindeligt fra Elsted uden for Aarhus. Anna havde sin gang i store internationale virksomheder og troede selv, at hun havde gang i en stor karriere, men så endte hun på forsiden pga. den såkaldte PFA-skandale. Men det lykkedes hende at gå fra at være en skandaleramt erhvervskvinde til en succesfuld kommunikationsrådgiver. Anna skærer ind til benet, hun er en skrap moster og har en mening om det meste.
Annonce
Annonce
Seneste blogs
Af Harun Demirtas
21.09.18, 17:25
Efter 9. klasse er der mange unge over 16 år, der falder mellem to stole og førstbliver opdaget, når det er for sent. Nu bør vi handle! Læs mere
Af Morten Uhrskov Jensen
21.09.18, 17:15
Ordene er Martin Krasniks, og vi må håbe, at vi når dertil, hvor DR lukker og slukker. Men først til lykke med de 20 pct.’s besparelser. Læs mere
Af Gitte Seeberg
21.09.18, 15:24
Hvad enten det drejer sig om kreative løsninger inden for leasing eller inden for eksportgodtgørelse, er roden til alt ondt den værdibaserede registreringsafgift, som vi kender i dag. Det er den, der muliggør, at svindel kan lade sig gøre. Læs mere
Af Lars Boje Mathiesen
21.09.18, 09:23
Slut med lappeløsninger og symbolpolitik. Det er det klare budskab til de andre partier fra Nye Borgerlige. Læs mere
Af Anna Thygesen
21.09.18, 09:14
Normalt gider jeg ikke beskæftige mig med emnet, men en folketingskandidat fra Randers har nogle holdninger til kvinder, som jeg ikke kan lade stå uimodsagte. Læs mere
Af Jaleh Tavakoli
20.09.18, 16:29
Et menneske må være dydig og have ære. Et menneske lever for sin dyd/ære. Kvinder med dårligt blod [af familier der lever uden ære] skal holde sig væk. Kvinder som dig. Læs mere
Af Signe Munk
20.09.18, 13:17
Får vi ikke stækket bankernes magt i samfundsøkonomien, så bliver det fællesskabet, som holder for, når det går galt. Læs mere
Af Morten Løkkegaard
20.09.18, 09:53
Socialdemokratiet har sammen med fagbevægelsen i årevis pustet til myten om, at østeuropæere, der arbejder i Danmark, dumper lønnen og forringer vilkårene for danskere. Problemet med den fortælling er bare, at den er forkert. Læs mere
Af Nauja Lynge
20.09.18, 08:01
Alligevel ønsker man nu debat om placeringen af Center for Cybersikkerhed, som blev oprettet som en del af Forsvarets Efterretningstjeneste. Dermed er man så omsider åben overfor både kritik og løsningsforslag. Læs mere
Af Mikael Jalving
19.09.18, 14:33
Nu skal vi importere arbejdskraft udefra. Hvad om vi først fik aktiveret den, der allerede findes? Læs mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her